[wiskunde] telprobleem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8

[wiskunde] telprobleem

Beste bèta-vrienden,

excuses voor het onderbreken van dit topic, maar ik weet zo snel niet waar ik anders mijn vraag moet stellen. Ik ben een echte Alfa-studente en krijg net een wiskunde vraag onder mijn neus geduwd via email met als uitdaging: los dit zo snel mogelijk op. Wie anders dan de forumgasten van een wetenschapsforum met als onderwerp wiskunde kunnen mij hierbij helpen?

Het gaat om het volgende:

Je hebt een groep van 18 kinderen

Uit die groep wil je groepjes van vier maken

Hoeveel verschillende groepjes

kun je maken, als je nooit dezelfde kinderen bij

elkaar mag zetten??

Voor jullie waarschijnlijk 2 minuten denkwerk, voor mij helaas heel wat meer.... wie helpt me even?

superbedankt alvast!

groetjes lotte

Berichten: 2.589

Re: [wiskunde] telprobleem

je mag een topic altijd onderbreken of met sugesties komen daar dient net een forum voor vindt ik.

Maar wat heeft dit nu te maken met een lineaire afbeelding? een linaeire afbeelding is iets wat tussen of in een vectoruimte werkt ga jij je gevens daar in zetten?

wel nu je wil groepjes van vier maken dan kan je dit als volgt doen 18 * 17 *16 *15 =73 440

als je nu hoeveel combinaties van vier leerlingen zijn er dan hierbij is dus j p k l gelijk aan p k l j.

dan moet je, je vorige resultaat delen door nog iets en dat geeft je de combinaties

of met formule
\(\frac{n!}{(n-k)!k!}=\frac{6402373705728000}{87178291200* 24} =3060\)
Ik heb dit al lang niet meer gedaan maar dacht dat het zo ging.

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] telprobleem

Het is niet de bedoeling dat je je vraag in een andere topic plaatst, die er bovendien niets mee te maken heeft.

Ik heb je bericht en de reactie daarop afgesplitst en verplaatst, je kan hier verdergaan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7.068

Re: [wiskunde] telprobleem

tx_lotte_tx schreef:Je hebt een groep van 18 kinderen

Uit die groep wil je groepjes van vier maken

Hoeveel verschillende groepjes  

kun je maken, als je nooit dezelfde kinderen bij

elkaar mag zetten??
De vraag is mijn inziens onduidelijk. Welke van de volgende opties had je voor ogen?

- Op hoeveel manieren kun je vier kinderen selecteren uit een groep van 18 kinderen?

- Op hoeveel manieren kun je 18 kinderen verdelen over vier groepjes van 4 kinderen en een groepje van 2 kinderen?

- Op hoeveel manieten kun je 18 kinderen verdelen over vier groepjes van 4 kinderen en een groepje van 2 kinderen met als extra voorwaarde dat twee willekeurige kinderen maximaal maar 1 keer bij elkaar in een groepje mogen zitten?

- Iets anders.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: [wiskunde] telprobleem

tx_lotte_tx schreef:... los dit zo snel mogelijk op...

Het gaat om het volgende:

Je hebt een groep van 18 kinderen

Uit die groep wil je groepjes van vier maken

Hoeveel verschillende groepjes kun je maken, als je nooit dezelfde kinderen bij elkaar mag zetten?...
Kan niet.

Snel genoeg?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 2.589

Re: [wiskunde] telprobleem

tx_lotte_tx schreef:  

... los dit zo snel mogelijk op...  

Het gaat om het volgende:  

Je hebt een groep van 18 kinderen  

Uit die groep wil je groepjes van vier maken  

Hoeveel verschillende groepjes kun je maken, als je nooit dezelfde kinderen bij elkaar mag zetten?...  

Kan niet.  

Snel genoeg?
Waarom niet? waar bega ik dan een fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] telprobleem

Waarom niet? waar bega ik dan een fout?
De vraag is nogal dubbelzinnig, 18 is namelijk niet geheel deelbaar door 4 dus je kan niet alleen groepjes van 4 maken. Zie ook de opmerking van EvilBro.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: [wiskunde] telprobleem

ja oké maar ik dacht je maakt groepjes van max vier .

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] telprobleem

Dat zou kunnen, maar door de (onvolledige) vraagstelling is dat dus niet duidelijk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: [wiskunde] telprobleem

Er schijnt wat verwarring te zijn over de vraag. Ik hoop dat dit het enigszins opheldert:

er zijn 18 mensen

je moet groepjes van vier vormen

niemand mag 2 keer met dezelfde persoon in een groepje zitten.

Aangezien het 18 personen zijn en niet 16, blijven er dus in eerste instantie 2 mensen over. Deze kunnen wel gerouleerd worden.

Vraag: hoeveel verschillende groepen van vier kun je maken uit die 18 personen, zonder dat iemand twee keer met dezelfde persoon in een groep zit?

Berichten: 2.589

Re: [wiskunde] telprobleem

\(\frac{n!}{(n-k)!k!}=\frac{6402373705728000}{87178291200* 24} =3060\)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] telprobleem

tx_lotte_tx schreef:Er schijnt wat verwarring te zijn over de vraag. Ik hoop dat dit het enigszins opheldert:

er zijn 18 mensen

je moet groepjes van vier vormen

niemand mag 2 keer met dezelfde persoon in een groepje zitten.  

Aangezien het 18 personen zijn en niet 16, blijven er dus in eerste instantie 2 mensen over. Deze kunnen wel gerouleerd worden.

Vraag: hoeveel verschillende groepen van vier kun je maken uit die 18 personen, zonder dat iemand twee keer met dezelfde persoon in een groep zit?
Hoevaak moet je opnieuw groepen vormen, en mag er niemand meer dan eenmaal bij de overgebleven 2 zitten?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 7.068

Re: [wiskunde] telprobleem

Is dit je vraag?

Hans is kleuterbegeleider op school. In zijn klas zitten 18 kleuters. Er zijn in de klas 6 speelgelegenheden. Aan vier van deze plekken kan met zijn vieren gespeeld worden. Aan de overige twee plekken wordt alleen gespeeld. Aan het begin van elke dag verdeelt Hans de kleuters over de speelplekken. Hans wil er voor zorgen dat elk kind gaat spelen met kinderen waarmee dat kind nog niet gespeeld heeft (goed voor de ontwikkeling of zo). Na hoeveel dagen zal het Hans niet lukken om een indeling te maken waarbij deze voorwaarde niet geschonden wordt?

Berichten: 8

Re: [wiskunde] telprobleem

Ik heb de vraag ook gekregen van iemand anders, maar ik denk dat dit idd de originele vraagstelling is!

En dan kan het antwoord nooit 3000-iets zijn natuurlijk... ik heb dit al aan heel veel mensen gevraagd en een aantal slimme bèta's breekt hier op het moment zijn hoofd ook over omdat het niet een standaard vraag is. Hoop dat iemand hier het kan beantwoorden!

groetjes (en succes)

Berichten: 7.068

Re: [wiskunde] telprobleem

tx_lotte_tx schreef:Ik heb de vraag ook gekregen van iemand anders, maar ik denk dat dit idd de originele vraagstelling is!

En dan kan het antwoord nooit 3000-iets zijn natuurlijk...
Dat klopt. In dat geval is 5 de bovengrens. Of je deze bovengrens ook bereikt, weet ik niet (ik heb het gevoel dat je het 'pigeon hole'-principe op de een of andere manier moet toepassen, maar ik zie nog niet hoe. :roll: ).

Edit: Ik kan inderdaad 5 verdelingen uitschrijven, maar er is vast ook een mooie manier om het te beredeneren...

Reageer