Salpeter(zuur)

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 53

Salpeter(zuur)

Waar is salpeter (KNO3)

en salpeterzuur (HNO3) te verkrijgen?
Sky is the limit!

True?

I don't think so.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Salpeter(zuur)

Bij elke zichzelf respecterende meststoffenhandel, in zakken resp. jerrycans van 25 kg. Technische kwaliteit dus in dat geval.

http://www.wesemael.nl/

en hun concullega's :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: Salpeter(zuur)

Kno3, kaliumnitraat, salpeter... dat is allemaal hetzelfde?

als dat zo is, is het op zichzelf brandbaar en zoja bij welke temperatuur of alleen bij blootstelling aan een directe vlam

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Salpeter(zuur)

Google zelf even naar de getallen. Wiki en www.chemfinder.com werken vaak ook uitstekend :roll:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Salpeter(zuur)

KNO3, kaliumnitraat, salpeter... dat is allemaal hetzelfde?
salpeter los op zich bestaat niet bij mijn weten, maar alle nitraatzouten heetten vroeger salpeter. Er is ook nog kalksalpeter en chilisalpeter als meststoffen, en er zijn ongetwijfeld nog vele andere minder gangbare salpeters.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Salpeter(zuur)

chilisalpeter is Natriumnitraat

kalksalpeter is Calciumnitraat

"gewone"salpeter is Kaliumnitraat

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Salpeter(zuur)

"gewone"salpeter is Kaliumnitraat
Bij mijn kunstmestboer heet dat "kalisalpeter"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Salpeter(zuur)

heej allemaal

ik had een vraagje waar kan ik salpeter vandaan halen want mijn tuincentra en tuinwinkels verkopen het wel alleen dan

in kunstmestkorrel gefabriceerd.

dus ik weet niet zo goed waar ik het nu vandaan moet halen

Berichten: 8.614

Re: Salpeter(zuur)

Heb je de topic eigenlijk wel gelezen? Daar wordt het antwoord namelijk al gegeven.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Salpeter(zuur)

Oh, enne, @Gast Erik, pas je een beetje op met die troep? Want kalisalpeter heeft maar twee grote gebruiksmogelijkheden, de eerste als kunstmest, (en daarvoor heb jij het kennelijk niet nodig), en de andere gebruiksmogeljikheid is niet zonder gevaar voor lijf en leden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: Salpeter(zuur)

Salpeterzuur is bij (vroeger tenminste) een apotheek te koop. Evenals NaNO3.

Lang geleden heb ik het zelf gemaakt door HNO3 met NaOH te mengen. Grote voorzichtigheid is geboden. Het wordt nogal warm en het is heel agressief.

Salpeter (NaNO3 ploft niet zomaar. Ik heb het zelfs tot vloeistof gesmolten. Er moeten alleen geen reducerende(lees brandbare) stoffen bij komen.

Salpeterzuur reageert met eiwitten en vormt een geel kleurige verbinding. Als je huid in aanraking komt krijg je gele vlekken die er een hele tijd in blijven zitten.

De dampen die vrijkomen als het met metalen in aanraking komt zijn NO2 en N2O4 , een bruin verstikkend en giftig gas.

Dus kopen bij de apotheek.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 1

Re: Salpeter(zuur)

wombat schreef:Salpeterzuur is bij (vroeger tenminste) een apotheek te koop. Evenals NaNO3.

Lang geleden heb ik het zelf gemaakt door HNO3 met NaOH te mengen. Grote voorzichtigheid is geboden. Het wordt nogal warm en het is heel agressief.

Salpeter (NaNO3 ploft niet zomaar. Ik heb het zelfs tot vloeistof gesmolten. Er moeten alleen geen reducerende(lees brandbare) stoffen bij komen.

Salpeterzuur reageert met eiwitten en vormt een geel kleurige verbinding. Als je huid in aanraking komt krijg je gele vlekken die er een hele tijd in blijven zitten.

De dampen die vrijkomen als het met metalen in aanraking komt zijn NO2 en N2O4 , een bruin verstikkend en giftig gas.

Dus kopen bij de apotheek.
Salpeterzuur is gewoon te krijgen bij de drogist in literflessen met een perc. van 53 % @ € 12,50

Berichten: 6

Re: Salpeter(zuur)

een vriend van mij zei dat hij ergens gehoord had dat salpeterzuur ook in gedroogte vogelpoep zit, nou was mijn vraag is dit waar??

en hoe kun je dat dan zuiveren? zodat je een geconcentreerdere hoeveelheid salpeter hebt vergeleken met het de vogelpoep zelf.

Berichten: 12.262

Re: Salpeter(zuur)

Dat klopt deels. Het gaat daarbij om 'rottende' poep, volgens vele verhalen voor de derrie die vleermuizen in hun grot achterlaten. Bactierien produceren daarin nitraten, en die zijn vervolgens te isoleren en evt om te zetten naar kaliumnitraat mbv kaliumcarbonaat (uit as).

In de loop van de 19e eeuw heeft men industriele processen gevonden om nitraten te maken uit stikstof in de lucht. Tegenwoordig gaat dat via ammonia dan vervolgens geoxideerd wordt tot salpeter(zuur).
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Salpeter(zuur)

Benm schreef:Dat klopt deels. Het gaat daarbij om 'rottende' poep, volgens vele verhalen voor de derrie die vleermuizen in hun grot achterlaten. Bactierien produceren daarin nitraten, en die zijn vervolgens te isoleren en evt om te zetten naar kaliumnitraat mbv kaliumcarbonaat (uit as).

In de loop van de 19e eeuw heeft men industriele processen gevonden om nitraten te maken uit stikstof in de lucht. Tegenwoordig gaat dat via ammonia dan vervolgens geoxideerd wordt tot salpeter(zuur).
oke dankje, en op welke manier kun je de salpeter daar dan uit halen zodat het zuiver genoeg is om het later ergens in te verwerken?

Reageer