[fysica] olympiade vraag 2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 56

[fysica] olympiade vraag 2

Bedankt voor je verbetering. Ik heb bij vraag 1 inderdaad een zeer zware fout begaan.

Bij vraag 2 lijkt het wel gemakkelijker

Vraag 2

Vanaf een klif laat men vanop dezelfde hoogte twee identieke bollen vallen. Men laat de tweede bol 1 s later vallen dan de eerste. De luchtwrijving is niet te verwaarlozen.



Dan



O a. zal de tweede bol iets later dan 1 s na de eerste neerkomen.

O b. zal de tweede bol iets vroeger dan 1 s na de eerste neerkomen.

O c. zal de tweede bol exact 1 s na de eerste neerkomen.

O d. kunnen we hieromtrent geen uitspraak maken bij gebrek aan gegevens.

Er wordt wrijving geleverd door de lucht. De formule voor wrijving is Fw = u . Fn En aangezien we te maken hebben met twee identieke ballen, is de wrijvingsfactor u van beide bollen gelijk.

Volgens mij is het dan antwoord c. De tweede bol zal exact 1 s na de eerste neerkomen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [fysica] olympiade vraag 2

Miss Science:

Je beredenering van het bollenprobleem is goed. Laat je ze gelijktijdig vallen, dan raken ze gelijktijdig de grond. Ze vallen dus even snel. Laat je ze dus vallen met een tijdsvershil van 1 s, dan raken ze ook de grond met exact datzelfde tijdsverschil.

En voordat je hier verder gaat: je zit hierboven dat we nog over het vorige vraagstuk bezig waren, soms kost het typen van een bericht wat tijd. IN de tussentijd gooi je er een ander vraagstukje tussen. Dit is wat ik eerder bedoelde met "anders wordt het een zootje".

Aarzel vooral niet voor elk apart vraagstuk een apart topic te openen. Zo is ook voor andere forumgebruikers het forum makkelijker als naslagwerk te gebruiken.

En blijft het voor iedereen overzichtelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 56

Re: [fysica] olympiade vraag 2

Is vraag 2 dat ik hierboven al heb uitgewerkt juist? Ik vond het gemakkelijk en als ik denk dat een oefening gemakkelijk is, maak ik altijd van die stomme fouten.

Vandaar dat ik zekerheid wil.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [fysica] olympiade vraag 2

miss science schreef:Is vraag 2 die ik hierboven al heb uitgewerkt juist? Ik vond het gemakkelijk en als ik denk dat een oefening gemakkelijk is, maak ik altijd van die stomme fouten.  

Vandaar dat ik zekerheid wil
.
Jan van de Velde schreef:Miss Science:

Je beredenering van het bollenprobleem is goed. Laat je ze gelijktijdig vallen, dan raken ze gelijktijdig de grond. Ze vallen dus even snel. Laat je ze dus vallen met een tijdsvershil van 1 s, dan raken ze ook de grond met exact datzelfde tijdsverschil.
ik zei toch dat er een en ander doo :wink: r elkaar zou raken.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer