[elektriciteit] elektronenkanon

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 380

[elektriciteit] elektronenkanon

In een tv zit een elektronenkanon die de beeldbuis beschiet met elektronen,deze e- raken de fosfor op het scherm waardoor er fotonen ontstaan die licht geven.

Wat gebeurt er als je 2 elektronen kanonen tegen over elkaar zet zodat de elektronen met elkaar in botsing komen,zou het zo kunnen lukken om fotonen en zichtbaar licht te produceren,vooral als je de e- en 2 kanonen zou struren met magneten in een speciale glasbuis.

Dan heb ik nog een vraag:

Wat doet precies het statischveld op het beeldscherm ontstaan,als de e- op het scherm van potentiaal veranderen in fotonen.
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [elektriciteit] elektronenkanon

solarplanet schreef:In een tv zit een elektronenkanon die de beeldbuis beschiet met elektronen,deze e- raken de fosfor op het scherm waardoor er fotonen ontstaan die licht geven.

Wat gebeurt er als je 2 elektronen kanonen tegen over elkaar zet zodat de elektronen met elkaar in botsing komen,zou het zo kunnen lukken om fotonen en zichtbaar licht te produceren,vooral als je de e- en 2 kanonen zou struren met magneten in een speciale glasbuis.
Volgens mij onstaan alleen botsingen tussen electronen en daarmee op zijn minst röntgenstraling. De versnelde electronen worden dan namelijk afgeremd. Zoals je in het bovenstaande zegt, heb je fosforen nodig om licht te maken.
solarplanet schreef:Dan heb ik nog een vraag:

Wat doet precies het statischveld op het beeldscherm ontstaan,als de e- op het scherm van potentiaal veranderen in fotonen.
Dit gebeurt door het aanbrengen van de hoogspanning op de buis, ca +26kV. De binnenkant van de buis is namelijk geleidend en vormt de zogenaamde versnellingsanode. Door middel van het electronenkanon, maak je electronen en om deze op de fosfors te krijgen, moet je ze versnellen.

Tip: ben je van plan om iets met beeldbuisen te doen, ontlaadt ze altijd vóórdat je de hoogspannings aansluiting er af haalt. Een tik van zo een buis krijgen is niet prettig, geloof me.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] elektronenkanon

Wat kan er nog meer ontstaan dan rontgestraling,door het botsen der e-.

Als de buis geleidend is bedoel je dta deze dan het elektrischveld der e- geleid?
Stop de overbevolking

Reageer