zonnepaneel karwei

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 49

zonnepaneel karwei

ik zag bij karwei een zonnepaneel te koop staan met een omvormer voor het lichtnet,

nu vraag ik me af kan je dat zomaar aansluiten of moet je hier een speciale meter voor hebben?

ze zeggen waneer je geen stroom verbruikt dat je teller terug gaat draaien.

weet iemand hier meer van????

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: zonnepaneel karwei

wat wil je aansluiten? en wat voor meter bedoel je?

ik snap het probleem niet.

wat ik zo hoor, kun je er gewoon een apparaat aanhangen wat je normaal in het stopcontakt steekt, behalve natuarlijk als het apparaat een groter vermogen vraagt dan het zonnepaneel kan leveren.

Berichten: 2.589

Re: zonnepaneel karwei

ik denk dat arnoloos bedoelt of hij de energie opgewekt met zijn zonnepaneel terug mag verkopen aan zijn maatschapij.

Dit kan (maar of het altijd mag weet ik niet) en wordt soms nogal eens gedaan, hetgeen wat dan gebeurdt is je eigen generator (en dit is dan een virtueele want je dient je gelijkspanning om te zetten in wissel spanning dit mbv een elektronische sturing) parallel te hangen aan de van de maatschapij als je dus meer levert dan je gebruikt draait je meter terug de andere kant op.

Als je beschikt over een nieuwere digitale meter dan moet je speciaal een andere laten plaatsen want de moderne draaien niet zomaar terug.

kijk ook eens hier

Groeten.

Berichten: 49

Re: zonnepaneel karwei

nou ik zag zo een ding staan bij karwei, bestaande uit 1 paneel met piek van 175 watt en 1 omvormer.

dat paneel sluit je aan op de omvormer en de omvormer sluit je aan op een gewoon stopcontact via een normale stekker zodat je er in je huis ( via je gewone net) overal gebruik van kunt maken.

klinkt mischien raar maar zo staat dat daar.

maar als je nu helemaal geen stroom verbruikt (of echt alles uitzet inc koelkast enzo) wat gebeurt er dan met die stroom? gaat dat gelijk naar de nuon of ben je dat kwijt?

en gaat mischien op die manier je teller terug.

als je zon nieuwe digitale teller hebt dan is hij zeker al voorbereid op eigen energie, hebben ooit een paar jongens van de nuon gezegd.

karwei verkoopt die dingen wel zo makkelijk maar kan dat allemaal zomaar zonder dat de stroomleverancier hier van af weet?

hoop dat het zo een beetje duidelijk is, vast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: zonnepaneel karwei

Je kunt zo'n paneel met omvormer zonder meer op een stopcontact aansluiten.

Als het ding elektriciteit opwekt en je gebruikt die elektriciteit in je huis, dan zal je meter minder hard draaien. Gebruik je minder dan het paneel opwekt, dan zal de overtollige energie terug het net in gaan. Als je nog zo'n ouderwetse meter hebt met een draaischijf dan zal die daadwerkelijk achteruit draaien. Maar dat is over het algemeen zo weinig dat de NUON of een ander stroombedrijf daar niet wakker van zal liggen.

Die meters met draaischijf zijn overigens binnen een paar jaar verleden tijd, dan zijn ze allemaal vervangen door elektronische meters. Daarover kun je wel in het net terugvoeden, maar die meters draaien niet achteruit. Je kunt wel een meter met teruglevertelwerk aanvragen bij het elektriciteitsbedrijf, maar het is maar de vraag of dat rendabel is. Over zo'n meter moet je nl. een hogere huur betalen. Het wordt pas interessant als je meer van die zonnepanelen in bedrijf neemt.

Reageer