Vragen: Wie brak UN-partitieplan Israël, houding ertegenover?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 792

Vragen: Wie brak UN-partitieplan Isra

Hallo,

gelieve mijn topic niet te sluiten :P ! In tegenstelling tot de topics in het Politicologie, Recht en Economie forum is mijn vraag eerder van objectieve aard. Ik heb even geprobeerd om dit te vragen in die topics maar dat ging op in de zee van posts daar.

Dit heeft dus veel minder met ethiek te maken, en veel meer met gewoon feiten.

Dus alsjeblieft moderators, sta mij mijn interesse toe, ik wil ook niet dat deze topic uit de hand loopt. Ik wil dus ook niet dat er andere zaken in besproken worden, en dus zeker ook niet de ethische discussie omtrent recht hebben op grond. Zelfs al schreef de UN dat de hele wereld aan joden en alleen joden of alleen aan Arabieren toebehoort : het gaat me om de feiten.

:wink:

Een goeie mening vorm je immers niet zonder een goeie kennis van zaken :

Sta mij dus toe :

Wat is nu precies de verdeling voorgesteld door de UN in 1947?

Wikipedia levert dit :

Afbeelding

Deze (duidelijk pro-Palestijnse) site geeft :

Afbeelding

Helemaal hetzelfde ziet het er toch niet uit, ik wil gewoon zekerheid hebben hierover.

En wat hield dit voorstel van de VN in : een opdeling in twee gebieden, zodanig dat in beide gebieden joden en Palestijnen mochten leven, maar in het ene gebied mochten joden de controle uitoefenen en in het andere gebied de Palestijnen? Of niet : als de VN van plan was van beide gebieden een democratie te maken, bestaat er niet zoiets als "volledige controle door de Palestijnse of joodse bevolking". Of hield het plan gewoon in dat enkel in het naar het aan de joden toegewezen gebied nog een joodse instroom toegelaten was?

Hield het plan expliciet in dat mensen van groep A die in het gebied voor groep B woonden, hun grond gingen moeten verlaten?

Je ziet, dit zijn belangrijke en moeilijke vragen, maar ze zijn objectief.

Waarom ging het niet zo :

Afbeelding

Als Wikipedia correct is wat dit betreft, is dit het huidige Israel. Het gebied ten zuidoosten van de Gazastrook was blijkbaar in 1947 aan de Palestijnen toegewezen, maar ligt nu in Israel. Ook is Israel militair aanwezig op de Westoever van de Jordaan.

Nu wie verwierp dit plan? Hoe is dit gegaan? Heb ik het goed door dat de Palestijnen dit plan niet verworpen hebben, maar dat het van de tafel is gegooid door de Arabisch-Israelische oorlog in 1948?

Houding

Wie kan me informatie geven over de houding in de Gazastrook en de Westbank. Tot voor kort was Israel aanwezig op militair vlak in beide gebieden. Toch is dit niet altijd zo geweest sinds 1948. In de oorlog van 1948 hebben (als ik het goed zie :roll: !) Egypte en Jordanië respectievelijk de Gaza strook en de Westbank

ingenomen. Hier kwam een einde aan in 1967 met de zesdaagse oorlog.

In die periode van bijna twintig jaar, wat vonden die mensen in die twee gebieden daarvan? Zijn er documenten, krantenartikels of interviews of zo, die daar over berichten?

Ik bedoel : het UN partitieplan beloofde hen immers dat ze die gebieden gingen krijgen. Maar dan zaten ze onder Egyptisch of Jordaans bestuur. Waren ze dankbaar hiervoor (onder het mom van : nog steeds beter dan onder Israelisch bestuur?).

Dat zijn mijn vragen. Ik wacht vol nieuwsgierigheid op jullie reacties.

Berichten: 756

Re: Vragen: Wie brak UN-partitieplan Isra

evilbu schreef:... En wat hield dit voorstel van de VN in : een opdeling in twee gebieden, zodanig dat in beide gebieden joden en Palestijnen mochten leven, maar in het ene gebied mochten joden de controle uitoefenen en in het andere gebied de Palestijnen?  Of niet : als de VN van plan was van beide gebieden een democratie te maken, bestaat er niet zoiets als "volledige controle door de Palestijnse of joodse bevolking".  Of hield het plan gewoon in dat enkel in het naar het aan de joden toegewezen gebied nog een joodse instroom toegelaten was?

Hield het plan expliciet in dat mensen van groep A die in het gebied voor groep B woonden, hun grond gingen moeten verlaten?

Je ziet, dit zijn belangrijke en moeilijke vragen, maar ze zijn objectief....
Proficiat, evilbu, met je integere vraagstelling.

Wat de laatste vraag in je bovenstaande stukje betreft denk ik dat David Ben Gurion daar het antwoord op gaf op de dag van de onafhankelijkheid:

http://peace.heebz.com/warindep.html

"We appeal ... to the Arab inhabitants of the State of Israel to preserve peace and participate in the building-up of the state on the basis of full and equal citizenship and representation in all its ... institutions.

"We extend our hand to all neighbouring states and their peoples in an offer of peace and goodwill, and appeal to them to establish bonds of cooperation and mutual help with the sovereign Jewish people settled in its own land."

- David Ben-Gurion in Israel's Proclamation of Independence, May 14, 1948
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Vragen: Wie brak UN-partitieplan Isra

Als ik het goed begrijp bedoel jij dus dat het UN partitieplan op tafel lag echt tot 14 mei 1948, en dat David Ben Gurion's onafhankelijkheidsverklaring dit plan aan de kant schoof (toen ie de staat Israel noemde, dan bedoelde ie waarschijnlijk zowel het joodse als het arabische deel, of zie ik dit nu gewoon verkeerd?)

Berichten: 756

Re: Vragen: Wie brak UN-partitieplan Isra

Als ik het goed begrijp bedoel jij dus dat het UN partitieplan op tafel lag echt tot 14 mei 1948, en dat David Ben Gurion's onafhankelijkheidsverklaring dit plan aan de kant schoof (toen ie de staat Israel noemde, dan bedoelde ie waarschijnlijk zowel het joodse als het arabische deel, of zie ik dit nu gewoon verkeerd?)
Ik trachtte een antwoord te geven op die ene vraag: "Hield het plan expliciet in dat mensen van groep A die in het gebied voor groep B woonden, hun grond gingen moeten verlaten?" met het citaat uit de onafhankelijksverklaring waaruit blijkt dat Israël verwachtte dat de Arabische landgenoten mee zouden werken aan de opbouw, m.a.w. dat men er niet van uit ging dat die mensen het Israëlische grondgebied zouden verlaten.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Vragen: Wie brak UN-partitieplan Isra

Aah, dan begrijp ik je verkeerd, jij bedoelt dat op een dag na, David Ben Gurion niets anders ze dan wat de UN in gedachten had? Sorry ik ben in de war :roll: . Ik had beter nummertjes 1,2,3 bij mijn vragen gezet zodat mensen die antwoorden nog sneller kun aangeven wat ze aan het zeggen zijn (helaas, ik kan mijn post niet meer wijzigen).

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Vragen: Wie brak UN-partitieplan Isra

Afbeelding

Bij geschiedenis op school hebben wij dit onderwerp als laatste behandeld, en en daarbij werden ons de volgende kaarten getoond. De eerste is die volgens het plan vna 1947, de tweede is de toestand in 1949. De derde laat zien hoe het was in 1967 na de zesdaagse oorlog, en de vierde laat zien hoe het was na de Yom Kieppoer oorlog.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 756

Re: Vragen: Wie brak UN-partitieplan Isra

... Ik bedoel : het UN partitieplan beloofde hen immers dat ze die gebieden gingen krijgen. Maar dan zaten ze onder Egyptisch of Jordaans bestuur.  ...
Volgens VN-resolutie 181 van 29 november 1947 zouden er op het mandaatgebied Palestina drie entiteiten gecreëerd worden: een Arabische staat, een Joodse staat, en de stad Jerusalem onder een speciaal internationaal statuut. In die resolutie is er geen sprake van Egyptisch of Transjordaans bestuur.

http://www.yale.edu/lawweb/avalon/un/res181.htm
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Berichten: 756

Re: Vragen: Wie brak UN-partitieplan Isra

... Wie kan me informatie geven over de houding in de Gazastrook en de Westbank.  Tot voor kort was Israel aanwezig op militair vlak in beide gebieden.  Toch is dit niet altijd zo geweest sinds 1948.  In de oorlog van 1948 hebben (als ik het goed zie :roll:  !) Egypte en Jordanië respectievelijk de Gaza strook en de Westbank ingenomen.  Hier kwam een einde aan in 1967 met de zesdaagse oorlog.
Tot 1948 konden joden overal in het Palestijnse gebied wonen, ook in de Gaza strook, en wat men later de "West-Bank" is gaan noemen. In 1948 werden de joden uit die gebieden verdreven door de Arabische legers. De "West-Bank" werd bezet door Transjordanië en de Gaza-strook door Egypte, tot in 1967 een einde aan die 19 jaar durende bezetting werd gemaakt.

Vandaag bestaat 45% van de bevolking van het Palestijnse mandaatgebied uit joden, die op 20% van het gebied wonen. In de 80% van het gebied dat door Arabieren gecontroleerd wordt zijn joden niet toegelaten. In de 20% van het gebied onder joods bestuur mogen wel Arabieren leven en mogen zij deelnemen aan het democratische proces; er zetelen zelfs Arabieren in het Israëlische parlement.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Berichten: 991

Re: Vragen: Wie brak UN-partitieplan Isra

hallo Evilbu

http://domino.un.org/UNISPAL.NSF/vGARes

hier vindt je alle resoluties mbt irael en palestina

http://domino.un.org/UNISPAL.NSF/a06f2943c...53!OpenDocument

dit is resolutie 181 mbt tot verdeling

dit is de landkaart zoals voorzien door de VN.

http://domino.un.org/maps/m0103_1b.gif

dit is resolutie 194

http://domino.un.org/UNISPAL.NSF/a06f2943c...1a!OpenDocument

punt 8 en 11 zijn bvb vrij duidelijk.

het kost tijd maar ik raad je aan om ze zelf te lezen.

Het klopt dat de Arabische liga dit plan verworpen heeft.

om verschillende redenen.

bvb. joden waren maar 1/3 vd bevolking in de regio maar zou wel 60% vd grond krijgen.

De joden aanvaarden dit plan enkel in theorie. een jaar later zullen zij een gebied veroveren en bezetten dat veel groter is. in '67 opnieuw een uitbreiding.

Uitroepen Jeruzalem als Israelische hoofdstad is bvb ook een schending van deze resolutie die ze zelf mee goedgekeurd hebben (in theorie althans) en die ze eigenlijk zouden moeten naleven.

Houding van israel

Bij Israelische wet werd de vluchtelingen en verdrevenen vd oorlog zowel hun terugkeerrecht, de toekenning vd israelische nationaliteit en hun eigendomsrecht in de vuilbak geworpen (onmogelijk gemaakt door een paar krankzinnige eisen).

dit palestijns land vd verdrevenen/vluchrelingen werd bij wet geannexeerd door Israel en is nu bestemd voor de nieuwe Israeli's uit de gehele wereld. deze wet was van Ben gurion.

bvb palestijnen moesten Bewijzen dat ze continu in hun verblijfplaats hebben verbleven tussen de datum dat de staat Israël werd uitgeroepen (15 mei 1948) en de datum dat de wet in voege kwam (52 dacht ik)

palestijnen die tijdens de oorlog in '48 dus vluchtten naar een buurdorpje voldeden hier niet aan waardoor zij noch recht hadden op de israelische nationaliteit noch op hun eigen land dat ze bezaten. (zo behandelt israel z'n eigen onderdanen met een fout geloof)

bvb deze link vd guardian die het heeft over de israelische eigendomspolitiek en toepassing van die wet uit 1950

http://www.guardian.co.uk/israel/Story/0,2...1402261,00.html

in tegenstelling tot deze maatregelen kunnen mensen met het "juiste" geloof uiteraard onmiddelijk land en de nationaliteit krijgen.

wat Vn over gaza en westbank zegt kun je zelf nalezen.

sinds '67 staan beide gebieden onder volledige israelische controle (kolonialisme is geen misplaatst term). over periode 48-67 kan ik weinig zeggen.

Berichten: 756

Re: Vragen: Wie brak UN-partitieplan Isra

1207 schreef:... Het klopt dat de Arabische liga dit plan verworpen heeft.  

om verschillende redenen.

bvb. joden waren maar 1/3 vd bevolking in de regio maar zou wel 60% vd grond krijgen....
Evilbu, omdat ik je topic ook niet wil vervuilen met off topische emo-gekrijs, heb ik iets over het verdrag van Sèvres in een andere topic geplaatst om die 60% -- in werkelijkheid tussen de 0,30% en de 1,00% van de grond (afhankelijk van het aanvaarde standpunt) in perspectief te plaatsen.

Om terug te komen op jouw vraagstelling: in mijn toch wel indrukwekkende database over de mohammedaanse wereld, en ipso facto ook over "Palestina", heb ik eigenlijk niets bruikbaars gevonden over de stem van het volk. Laat staan over wat zij dachten tussen 1948 en 1967. Ik heb wel ergens concrete gegevens over hun welzijn in de periode dat zij onder het bestuur van Israël vielen -- wat "uiteraard" een gouden paar decennia waren -- maar hun stem is blijkbaar niet zo relevant. Dit hoeft niet te verwonderen in een omgeving die nauwelijks vrijheid kent.

De enige uitspraken die ik voor die periode vind zijn van potentaten van allerlei allooi die oproepen tot de vernietiging van de staat Israël en van het joodse volk.

Enkele uitspraken heb ik gevonden op de zeer goed gedocumenteerde site http://peace.heebz.com/palestinians.html#hatwas (het staat iedereen vrij van deze als "vooringenomen" te zien -- maar de inhoud weerleggen lijkt me moeilijk).

Dat de "stem van het volk" zo weinig gehoord wordt in de ganse context is heeft waarschijnlijk te maken met een gebrek aan democratische gevoelens in de mohammedaanse cultuur. Hierbij kunnen bepaalde uitspraken op http://peace.heebz.com/democracy.html#specif een indruk geven, maar die geven zeker niet het ganse beeld.

Voor hen met totalitaire neigingen die denken dat het totalitaire "one man, one vote, once", ware democratie betekent, herhaal ik graag hieronder enkele kenmerken van een mature democratie:

- het volk als geheel drager van de politieke macht

- scheiding van wetgevende, uitvoerend en rechtsprekende machten

- oppertoezicht van het soevereine volk op wetgevende, uitvoerende en rechtsprekende machten

- wetten aan welke alle uitoefening van gezag gebonden is

- recht op zelfbeschikking van het individu

- bescherming van de grondrechten van de burger

- gelijke rechten voor mannen en vrouwen

- vrijheid van meningsuiting

- vrijheid van vergadering

- vrijheid van gedachte

- vrijheid van geweten

- vrijheid van godsdienst

- persvrijheid

- vrijheid van informatieverwerving

- periodieke vrije en eerlijke verkiezingen op alle bestuursniveaus

- door wetten geregelde vrijheidsbeperking ter bescherming van de zo groot mogelijke vrijheid van de medemens

- meerderheidsbeginsel

- minderheid moet intensief betrokken blijven

- meerderheid streeft het algemeen belang na, rekening houdend met de belangen der minderheid

- minderheid wacht loyaal haar kansen af

- respect voor de wet

- uitsluiting van voorrechten krachtens geboorte en bezit

Ik vrees dat het "Palestijnse" volk nog steeds gelooft in de oproep van hun leiders van 1948: verlaat het Israëlische grondgebied zodat wij even die joden in de zee kunnen drijven en dan krijgen jullie al die joodse bezittingen gratis en voor niets. Hoe vaak moet een volk bedrogen worden om niet meer in zijn leiders te geloven?
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Vragen: Wie brak UN-partitieplan Isra

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik sta erop van mijn hoofd clear te houden en gestructureerd (het is niet gemakkelijk als je over dit onderwerp praat :wink: )

Mijn eerste vraag was : 1) hoe zag het UN plan er uit:

jouw kaart http://domino.un.org/maps/m0103_1b.gif samen met

http://domino.un.org/UNISPAL.NSF/a06f2943c...53!OpenDocument lijken dit te beantwoorden.

Maar heb ik goed voor dat het wel degelijk het plan (van de VN) was om geen joden te verdrijven uit het aan de Arabieren toegewezen gebied en omgekeerd? En heb ik goed voor dat het dan wel de bedoeling was dat nadien geen joden uit de VSA, Sovjetunie, enz... nog naar het aan de Arabieren toegewezen gebied zouden verhuizen?

2) wie wierp het plan van de tafel

jij zegt de Arabische liga? Maar wanneer? En hoe ging dat precies? Tijdens de Arabisch-Israelische oorlog, vroeger, later? Zonder inspraak van de Palestijnen zelf?

Indien u KAN antwoorden, gelieve duidelijk nummertjes 1)2)3) erbij te schrijven om de structuur te behouden van deze topic.

Berichten: 756

Re: Vragen: Wie brak UN-partitieplan Isra

evilbu schreef:... Mijn eerste vraag was : 1) hoe zag het UN plan er uit:

... Maar heb ik goed voor dat het wel degelijk het plan (van de VN) was om geen joden te verdrijven uit het aan de Arabieren toegewezen gebied en omgekeerd?  En heb ik goed voor dat het dan wel de bedoeling was dat nadien geen joden uit de VSA, Sovjetunie, enz... nog naar het aan de Arabieren toegewezen gebied zouden verhuizen?
Ik zou al deze teksten nog eens opnieuw moeten lezen, maar ben mij intussen niet bewust van dergelijke beperkingen, ook al trachtten de Britten de joodse immigratie en migratie in die regio te beperken. Ik twijfel er echter niet aan dat de joden kennis hadden van demografische wetmatigheden.

Door de gebeurtenissen van 1948 is een en ander door elkaar gegooid, met als resultaat dat men kan vaststellen dat Arabieren nog steeds kunnen wonen in Israël, er zelfs lid van de Knesset kunnen zijn, maar dat joden niet meer kunnen leven in Arabische gebieden.
evilbu schreef:2) wie wierp het plan van de tafel

jij zegt de Arabische liga?  Maar wanneer?  En hoe ging dat precies?  Tijdens de Arabisch-Israelische oorlog, vroeger, later?  Zonder inspraak van de Palestijnen zelf?
Er waren nogal wat diplomatieke acties die in die richting wezen, maar het werd pas echt menens toen zij het pasgeboren Israël aanvielen om de joden in zee te drijven. De mening van de locale Arabieren is inderdaad nooit gevraagd. Een van de problemen van de ummah is dat de "leiders" dicteren wat de mensen moeten denken.
Indien u KAN antwoorden, gelieve duidelijk nummertjes 1)2)3) erbij te schrijven om de structuur te behouden van deze topic.
Oeps ... nu moet ik terug naar de oorspronkelijke vraagstelling, die echter ongenummerd blijft. Mag ik een en ander interpreteren als zijnde:

1. Wie kan me informatie geven over de houding in de Gazastrook en de Westbank. Tot voor kort was Israel aanwezig op militair vlak in beide gebieden. Toch is dit niet altijd zo geweest sinds 1948. In de oorlog van 1948 hebben (als ik het goed zie !) Egypte en Jordanië respectievelijk de Gaza strook en de Westbank ingenomen. Hier kwam een einde aan in 1967 met de zesdaagse oorlog.

2. In die periode van bijna twintig jaar, wat vonden die mensen in die twee gebieden daarvan? Zijn er documenten, krantenartikels of interviews of zo, die daar over berichten?

3. Ik bedoel : het UN partitieplan beloofde hen immers dat ze die gebieden gingen krijgen. Maar dan zaten ze onder Egyptisch of Jordaans bestuur. Waren ze dankbaar hiervoor (onder het mom van : nog steeds beter dan onder Israelisch bestuur?).

Of niet? Misschien herhaal je de nummering -- intussen met subvragen -- of open je separate topics voor uiteenlopende vragen?

Op je oorspronkelijke vraagstelling denk ik geantwoord te hebben:

1. de oorspronkelijke deling van Palestina voorzag in een "Arabisch", een "joods", en een Jeruzalems gebied

2. de mensen werd niets gevraagd, zij werden enkel en worden nog steeds gemanipuleerd door hun "leiders". De uitspraken die ik vond zijn afkomstig van die zogenaamde "leiders", die voornamelijk van buiten het Palestijnse gebied afkomstig zijn, zoals bijvoorbeeld de man die zichzelf Arafat liet noemen en uit Egypte kwam.

3. voor wat de verdeling betreft, zie 1. De mohammedanen die in Israël bleven zijn in elk geval beter af dan de rest. Zij die in Gaza en de West-Bank woonden hadden het na 1967 stukken beter daarvoor, en nadat zij door Israël aan hun Arabische "leiders" werden overgelaten.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Vragen: Wie brak UN-partitieplan Isra

Ik bedank weerom iedereen voor de moeite.

Ik ben een beetje slachtoffer van de verwarring die ik zelf zaaide, ik had in mijn eerste post al nummertjes moeten zetten. Roland begreep die nummering dan ook verkeerd :

1. Wat is nu precies de verdeling voorgesteld door de UN in 1947?

2. Waarom ging het niet zo :

3. Houding (in de gazastrook en de westbank)

Als ik me dus afvraag hoe het zit met het UN partitieplan, en de vraag of die dan ook joden dwingt te verhuizen uit de aan Arabieren toegewezen plan (door het UN 1947 partitieplan) en omgekeerd , dan is dit niet hetzelfde als wat David Ben Gurion later proclameerde in 1948, en beiden zijn ook niet per se hetzelfde als wat in 1948 gebeurd is (de Palestijnen beweren dat er een 'naqba' plaatsvond)

Gelieve echt bijna kinderlijk expliciet tegen me te spreken, want anders is er nog altijd verwarring mogelijk (bv. Roland spreekt van leiders die gewoon dingen aan hun volk opdragen, maar nu twijfel ik Roland, bedoel je palestijnse (al dan niet verkozen of op zijn minst geaccepteerde) leiders of van andere naties ?).

Berichten: 991

Re: Vragen: Wie brak UN-partitieplan Isra

evilbu schreef:Bedankt voor je uitgebreide antwoord.  

Ik sta erop van mijn hoofd clear te houden en gestructureerd (het is niet gemakkelijk als je over dit onderwerp praat  :wink: )
Ik zal trachten zo gestructureerd mogelijk te antwoorden.
Mijn eerste vraag was : 1) hoe zag het UN plan er uit:
Het plan sprak over een verdeling in 2 staten + uitzonderlijk statuut voor Jeruzalem. Het sprak niet over volksverhuizingen of mensen verjagen.

1 deel zou onder bewind van palestijnen komen en het andere onder het bewind vd Joden

Jeruzalem zou onder internationaal statuut komen.

Een land kan z’n eigen migratipolitiek zelf bepalen zolang ze zich aan bepaalde democratische spelregels houden. Iedereen gelijk voor de wet (ongeacht geloof, geslacht, afkomst, geaardheid) bvb

Dit kun je in de vn resolutie nalezen.

Terzijde: op dit punt schendt israel het principe van scheiding kerk en staat. Een jood kan onmiddellijk israeli worden terwijl dat voor een ander geloof quasi onmogelijk is = discriminatie op basis van geloof.
2) wie wierp het plan van de tafel
simpele vraag in ieder geval J

De Arabische liga vond dit voorstel onaanvaardbaar omwille vd ongelijke landsverdeling en het idee dat een meerderheid Palestijnen politiek zou bestuurd worden door een minderheid Joden. Aanvaarding was historisch gezien ook onaanvaardbaar voor de palestijnen. De Arabische liga stelde een soort van statenunie voor (vergelijk het met belgie maar dan op basis van geloof)

Israel wordt verweten dat zij de resolutie in praktijk ook verworpen hebben door in de oorlog van ‘48 meer land in te pikken dan voorzien werd door de VN.

klein historisch overzicht

1896 oprichting zionistische beweging Herzl

1917 balfourdeclaration waarmee joden hun eigen tehuis krijgen. Britten gingen meewerken aan de kolonisatie.

http://www.yale.edu/lawweb/avalon/mideast/balfour.htm

1920 joodse kolonisatie komt op echt op gang (in samenwerking met britten)

1921 1e opstand van palestijnen (tegen brits bestuur alsook de joden)

1929 1e poging van kolonisten om heiligdommen in te palmen (succesloos)

1936 algemene palestijnse staking tegen kolonisatie => wordt 1e burgeroorlog. Britten voeren massaal troepen aan om revolutie in te slaan en leiden joodse kolonisten op

1939 einde opstand en palestijnse opstand gebroken

1945 massale na oorlogse inwandering Europese Joden en onlusten beginnen opnieuw

29/11/47 VN stelt verdeelplan op en wordt goedgekeurd. Opnieuw burgeroorlog

Palestijnen krijgen slaag door de joodse milities (opgeleid door de britten). Triest dieptepunt zijn de massaslachtingen van onschuldigen. 10/5/48 Deir Yassien bvb

Dit is ook het begin vd verjaging van de palestijnen.

14/05/48 Ben Gurion roept de staat Israel uit. Onmiddelijke Aanval van syrie,egypte, Libanon en Jordanie

11/06/48 1e wapenstilstand

09/07/48 opnieuw gevechten

18/07/48 definitievere wapenstilstand onder druk VN

bronnen:

http://www.btselem.org/English/About_BTselem/Index.asp

http://www.vn-internationaal.nl/vnmissies/untso.htm

mijn 20delige encyclopedie

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Vragen: Wie brak UN-partitieplan Isra

1207 bedankt voor je antwoorden op vragen 1) en 2)

Maar er blijven 0 zaken onduidelijk :

als je zelf zegt dat het UNplan (1947) een meerderheid Palestijnen onder joods bewind zou brengen, dan hield dat plan toch zeker niet voor beide helften een democratisch bewind in? Immers, in een democratie zou je toch verwachten dat de grootste groep de macht voornamelijk heeft? De UN schreef dus in 1947 zeker niet voor beide gebieden een democratisch bestuur in.

De 'naqba', waar Palestijnen over spreken, maar die Israeli's betwisten, zou dus, indien het UN partitieplan tot OP DE LETTER was nagevolgd, niet zijn gebeurd? (naqba = verdrijving arabieren)

Jij zegt dat de Arabische liga het UN partitieplan dit verworp, dus VOOR de oprichtingen in 1948 van Israel door David Ben Gurion. De geografische en politieke structuur van wat Ben Gurion op die dag in 1948 dus voor ogen had is dus waarschijnlijk NIET hetzelfde als wat het UN partitieplan voor ogen had. Klopt het dat hij het volledige Palestijnse mandaat (ik bedoel dus wel zonder Transjordanië, het huidige Jordanië) tot een land Israel wou hervormen?

Met veel dank,

Reageer