Springen naar inhoud

Vragen: Wie brak UN-partitieplan IsraŽl, houding ertegenover?

• Log in om te kunnen reageren

1207

1207

• >250 berichten
  • 991 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 11:23

hallo Evilbu

vraag 1: de UN schreef dus in 1947 zeker niet voor beide gebieden een democratisch bestuur in?
vraag 2: geen naqba bij navolging VN?
vraag 3: Klopt het dat Gurion het volledige Palestijnse mandaat  tot een land Israel wou hervormen?

ik kan enkel afgaan op de Vn verslagen. ik weet ondertussen ook dat er bij de telling vd bevolkingsgroepen toen ook onenigheid was. bvb de bedoeinen (rondtrekkenden) werden nergens bijgeteld terwijl het volgens de arabieren een redelijk grote groep betrof.

men voorzag iig 2 democratische staten. officieel waren er in het israelische deel meer joden en m'n voorzag natuurlijk ook dat de inwandering vanuit Europa (evtl. naburige moslimstaten) niet zou stoppen.
Met deze basis voorzag de VN dus wel een democratische staat

antwoord op vraag 1 : in ruimere zin, ook met oog op toekomst voorzag VN wel een staat met joodse meerderheid waardoor democratie gegarandeerd kon worden

De naqba:
hetgeen ISrael z'n onafhankelijkheidsoorlog noemt
ca 500 000 (pro israel sites) tot 1 000 000 (pro palestina sites)
gingen op de vlucht of werden verjaagd.
eerst burgermilities (na stemming VN en voor de toepsraak Gurion) later reguliere legers gingen bijzonder hard tekeer tegen de burgers.
Joodse milities waren sterker

Israel claimt dat palestijnen het zelf afgetrapt zijn en heeft er ook wettelijk voor gezorgd dat deze mensen niet meer terugkunnen.
het is voor deze groep dat de VN art.194 in het leven geroepen heeft
Palestijnen claimen dat ze verjaagd zijn en dat toenmalig Israel met de thora in de hand ineens een religieus ethnische zuivering heeft doorgevoerd.
je kunt wel stellen dat de Naqba de geboorte vh vluchtelingenprobleem is.
(probleemgebied Gaza is pas van latere datum)

de Israelische historicus benny morris hierover
http://www.ajds.org....s_interview.htm

Benny Morris doesnít mince his words. Referring to the 24 acts of Israeli massacres that were perpetrated in 1948 and which he has documented he tells Shavit:

"That can't be chance. It's a pattern. Apparently, various officers who took part in the operation understood that the expulsion order they received permitted them to do these deeds in order to encourage the population to take to the roads. The fact is that no one was punished for these acts of murder. Ben-Gurion silenced the matter. He covered up for the officers who did the massacres."

http://www.guardian....,653594,00.html
en hier is hij vlijmscherp voor bvb arafat

antwoord op vraag 2:
neen, de Joden hadden geen recht om arabieren te verdrijven indien Benny Morris gelijk heeft.

gurions gedrag
1 Gurion heeft oorlog gebruikt voor uitbreiding.
2 Thora schrijft veel groter gebied beloofd land voor dan de VN voorzien heeft
3 sterk religieuze krachten aanwezig binnen Gurions regering

deze 3 zaken weten we. We weten niet wat de intentie van Gurion was indien israel niet aangevallen zou zijn door omliggende landen.
dit is vooral interpretatie

antwoord op vraag 3:
onmogelijk te zeggen wat de intentie van GUrion op voorhand was.

groot stuk interpretatie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2006 - 21:01

Verwarring!

http://www.wetenscha...post&pid=202527

1207 ik dank je uiteraard weerom, maar in deze topic gaf ik al aan dat de aangenomen nummering een misverstand was. Jij ging (maar dat is mijn fout) nog uit van een verkeerde :roll: .

Maar 1207, ik heb es opnieuw je posts gelezen en kan het zijn dat je jezelf tegenspreekt. (dit ging dus allemaal over het UN partitieplan 1947 als ik je goed begrepen heb)

men voorzag iig 2 democratische staten. officieel waren er in het israelische deel meer joden en m'n voorzag natuurlijk ook dat de inwandering vanuit Europa (evtl. naburige moslimstaten) niet zou stoppen.  
Met deze basis voorzag de VN dus wel een democratische staat

1 deel zou onder bewind van palestijnen komen en het andere onder het bewind vd Joden

Tot hier niks aan de hand, eerste quote kan samengaan met tweede

De Arabische liga vond dit voorstel onaanvaardbaar omwille vd ongelijke landsverdeling en het idee dat een meerderheid Palestijnen politiek zou bestuurd worden door een minderheid Joden. Aanvaarding was historisch gezien ook onaanvaardbaar voor de palestijnen. De Arabische liga stelde een soort van statenunie voor (vergelijk het met belgie maar dan op basis van geloof)

Welke minderheid joden? Dit klopt toch niet met de eerste twee quotes??

1207

1207

• >250 berichten
  • 991 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2006 - 09:05

hallo Evilbu
het betreft hier 1 van de twistpunten

VN zei dat in het joodse gedeelte een meerderheid joden zat + inwandering.
arabische liga ontkende dit, verwierp VNtelling en weigerde om een minderheid joden een meerderheid arabieren het laten besturen (zo zagen zij het).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures