mannen over vrouwen?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 579

mannen over vrouwen?

HIER

Hoe zou het komen dat mannen (in deze context) op een neerbuigende manier vrouwen benaderen en over ze denken al dan niet bewust? Een vreemd soort collectieve 'bias' eigenlijk...

Gebruikersavatar
Berichten: 223

Re: mannen over vrouwen?

Zou je de noodzakelijke tekst even willen plakken, dan hoeft niet iedereen die het lezen wil een password aan te vragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: mannen over vrouwen?

Ben aan het zoeken waar ik het ook weer een abstract had gevonden zonder password :roll: .

Ging over een aantal mensen die beweerden dat het mannelijke brein geschikter zou zijn voor wetenschappelijk onderzoek.

In het artikel een intervieuw van een transseksuele wetenschapper (oorspronkelijk vrouw) Ben A. Barres die dit weerlegt. Kwam de samenvatting tegen hier ergens http://noorderlicht.vpro.nl/


Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: mannen over vrouwen?

:roll: :P dank Karamelk dat zocht ik!

Berichten: 81

Re: mannen over vrouwen?

Evolutionair gezien was de man de jager en de vrouw degene die op de kinderen lette, men denkt dat deze vroege verschillen in levensomstandigheden van invloed zijn geweest op onder andere de andere ontwikkeling van het brein. Mannen- en vrouwenhersenen zijn namelijk anatomisch niet helemaal gelijk en ze worden ook anders gebruikt.

Mannen zijn over het algemeen wat beter in abstract redeneren en ruimtelijke kennis, net de aspecten waarin je goed moet zijn om een job te krijgen met een hoge status (wetenschapper, ingenieur, manager,...). Niet toevallig waarschijnlijk, want mannen zijn jarenlang (tot aan het begin van het feminisme zowat) ook degenen geweest die de maatschappij hebben ingericht, niet verwonderlijk dus dat "de nadruk ligt op" capaciteiten waar zij over het algemeen beter in zijn. (En ze dus kunnen kwaadspreken over de vrouw, hoewel ik denk dat dit heel relatief is, wij zijn het sterke geslacht, remember? :roll: ]

Voorzichtigheid met (te) gewichtige uitspraken over dit onderwerp is wel geboden want, zoals ik al elders vermelde, is zoals iedere veralgemening ook deze relatief; de verschillen binnen beide seksen zijn bijvoorbeeld groter dan die tussen de seksen.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: mannen over vrouwen?

Mannen zijn over het algemeen wat beter in abstract redeneren en ruimtelijke kennis, net de aspecten waarin je goed moet zijn om een job te krijgen met een hoge status (wetenschapper, ingenieur, manager,...). Niet toevallig waarschijnlijk, want mannen zijn jarenlang (tot aan het begin van het feminisme zowat) ook degenen geweest die de maatschappij hebben ingericht, niet verwonderlijk dus dat "de nadruk ligt op" capaciteiten waar zij over het algemeen beter in zijn.


niet mee eens... mijn performaal IQ bijv. is hoger dan het verbale .. en al helemaal meer geschikt voor wetenschappelijk onderzoek dan de meeste mannen die ik in mijn omgeving ken.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: mannen over vrouwen?

Het is vrijwel onmogelijk om "gemiddelden" en "in het algemeen" te projecteren op individuen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: mannen over vrouwen?

Oke zonder gemiddelden te projecteren op individuen:

Beter in abstract redeneren en ruimtelijke kennis... als ik dit nalees meen jij dat mannen oha een hoger IQ zouden hebben; wat een onzin! (sorry) Mannen zijn daar helemaal niet beter in. En de verschillen in het brein hebben meer te maken met genderverschillen dan denkvermogen.

Het verschil zit 'm niet in kunnen maar sociale mogelijkheden/ benadering.

Berichten: 672

Re: mannen over vrouwen?

Henriette schreef:Oke zonder gemiddelden te projecteren op individuen:

Beter in abstract redeneren en ruimtelijke kennis... als ik dit nalees meen jij dat mannen oha een hoger IQ zouden hebben; wat een onzin! (sorry) Mannen zijn daar helemaal niet beter in. En de verschillen in het brein hebben meer te maken met genderverschillen dan denkvermogen.

Het verschil zit 'm niet in kunnen maar sociale mogelijkheden/ benadering.
Het IQ van mannen en vrouwen zou gemiddeld hetzelfde zijn,bij mannen zouden echter grotere uitschieters zitten,de extremen in iq zouden eerder bij mannen zijn te vinden (ook in de laagte wel te verstaan)
huh?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: mannen over vrouwen?

Ik hebt geen enkele vertrouwen in IQ test, als zelfs ik 130+ kan halen, dan stelt het niet veel voor. :wink:

Ik ben er van overtuigt dat hoewel genen invloed hebben op de begin toestand dit effect met de tijd steeds kleiner zal worden terwijl opvoeding en ontwikkeling een steeds grotere invloed zal hebben.

Ik vergelijk het wel eens met twee bankrekeningen: De genen storten eenmalig een groot bedrag op een rekening die amper rente oplevert en naar 20 jaar helemaal niets meer.

Opvoeding stort er 1 bij op een 10% rentegevende rekening voor elk nieuw feit of vaardigheid wat je leert. Binnen een paar jaar zal opvoeding een veel grotere invloed hebben dan de genen op het totaal bedrag. De begin jaren zijn belangrijker dan de latere jaren vanwege de rente opbouw, dit betekend ook dat je kunt altijd beter vandaag nog beter beginnen met het leren van iets nieuws dan later.

Afhankelijk van de welvaart en geluk van je ouders, de academische ontwikkeling van je cultuur, etc...

In het algemeen: Alle kinderen worden geniaal geboren, en dom gemaakt. Alle kinderen zijn van nature onderzoekers en artiesten tot dat we het ze afleren.

Wellicht heb we geluk gehad dat niemand er in geslaagd is om het ons af te leren?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: mannen over vrouwen?

onderzoekje...

Anders gebruiken zegt niet veel over kwaliteit, meer verschillende benadering.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: mannen over vrouwen?

Persoonlijk denk ik dat we een te groot punt maken van de verschillen:

De overeenkomsten zijn veel groter dan de verschillen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: mannen over vrouwen?

Het IQ van mannen en vrouwen zou gemiddeld hetzelfde zijn,bij mannen zouden echter grotere uitschieters zitten,de extremen in iq zouden eerder bij mannen zijn te vinden (ook in de laagte wel te verstaan)


Daar heb ik wel eens van gehoord! Frappant.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: mannen over vrouwen?

Alle kinderen worden geniaal geboren, en dom gemaakt. Alle kinderen zijn van nature onderzoekers en artiesten tot dat we het ze afleren.


Ze passen zich natuurlijk zelf ook deels in. Maar je hebt wel gelijk: we neigen als mens naar een soort 'éénpansworsterigheid' ... lang leve het gemiddelde.

Reageer