Kleur spiegel

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 95

Kleur spiegel

Yo,

Weet er iemand welke kleur de spiegel heeft?

[edit door Miels: kan je je onderwerpbeschrijving aub beter kiezen? "Weet er iemand" is namelijk niet echt duidelijk. Ik heb er dus maar "kleur spiegel" van gemaakt]
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa

Berichten: 301

Re: Kleur spiegel

ik vindt 't zelf wel een leuke vraag, nooit bij nagedacht :roll:

en 't is denk ik wel iets wetenschappelijks denk ik aangezien het met licht te maken heeft...
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 824

Re: Kleur spiegel

Ik zal het dan toch maar even uitleggen. Wij zien kleur doordat een voorwerp licht uit straald of weerkaatst. Een spiegel weerkaatst licht, het licht van de omgeving, daarom zie je een spiegelbeeld. Een voorwerp absorbeerd een aantal kleuren en de rest zendt hij terug, de zichtbare kleur. Een spiegel zendt alle kleuren terug. Een spiegel heeft dus alle kleuren, afhanklijk van de omgeving.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Kleur spiegel

Wat is het verschil dan met een wit voorwerp dat niet spiegelt?

Berichten: 301

Re: Kleur spiegel

daar zat ik dus mee, dat het niet één specifieke kleur heeft maar ik vraag me dan af hoe het mogelijk is dat die kleuren geselecteerd worden etc...(zodat wel de juiste kleuren worden teruggekaatst)
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 824

Re: Kleur spiegel

Wat is het verschil dan met een wit voorwerp dat niet spiegelt?


Een echt wit voorwerp bestaat niet, op een spiegel na dan.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 824

Re: Kleur spiegel

Kijk, licht is een golfje. Als je dat golfje ergens tegen aan laat stralen, komt het terug. Als je ervoor zorgt dat je een egaal voorwerp hebt dat een golfje niet divergeert, convergeert of van frequentie veranderd, heb je een spiegel. Natuurlijk heb je wel een niet doorzichtig oppervlak nodig. Denk aan een ruit die soms reflecteerd, maar je kan er ook nog doorheen kijken. De eerste spiegel was een goed gepolijst stuk ijzer. Denk bijvoorbeeld aan een stuk chroom aan je auto, als je die goed oppoetst, kun je jezelf erin zien.

PS. Kunnen de mods dit misschien verplaatsen naar fysica?
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 301

Re: Kleur spiegel

dus alles wat eigelijk spiegelt kan dan een spiegel zijn?

een "spiegel" die iedereen in de huiskamer heeft is dat dan een stuk glas wat niet doorzichtig is...

zo ja, waar weerkaatst het licht dan op... het glas of de ondoorzichtige laag?

en van welke kleur is die ondoorzichtige laag dan?...

*edit*

kwam nie echt ver met googlen op kleur en spiegels in 't begin.

na het laatste bericht gezocht op spiegels algemeen en dit gevonden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiegel_%28optica%29

beantwoord ook meteen m'n vragen in dit bericht denk ik :roll:

Ruben, bedankt voor je antwoorden(en ook wel beetje geduld :wink: )

blijkt ook simpeler te zijn dan dat ik eerst dacht
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Kleur spiegel

Dit forum bevat een krachtige zoekfunktie. Wellicht is het antwoord al beschikbaar. Zo niet, zet dan je vraag in de categorie die het meest van toepassing is. Als je je een keer vergist zal een moderator je post verplaatsen en een link achterlaten.  

Zoek ook eerst elders op internet (bijvoorbeeld Google) of daar niet al makkelijk het antwoord op een vraag is te vinden. Een vraag stellen is makkelijk, antwoord geven is moeilijker. Toon je respect door eerst even zelf te zoeken. Vertel ook altijd waar je al heb gezocht. Dat scheelt andere bezoekers veel overbodig werk.  

Reageer ook pas op een vraag wanneer je de andere reacties hebt gelezen. Wellicht staat je antwoord er al tussen, of heeft iemand al uitgelegd waarom wat jij wilde typen niet mogelijk is.  

Als een bezoeker op een onderwerp klikt moet al redelijk duidelijk zijn waar het over gaat. Gebruik dus geen onderwerp als "Help" of "Ik heb een probleem", maar omschrijf je probleem. Kijk maar eens rond op de fora voor wat voorbeelden.  

Termen als "hallo", "bedankt" en "de groeten" spreken allen voor zich. Uiteraard zijn we vriendelijk tegen elkaar, want we vinden het leuk hier samen te posten. Groeten is dus eigenlijk alleen maar zonde van de ruimte en moeite; het haalt de vaart uit een discussie.
Afgezien van deze kleine dingetjes ben ik ook benieuwd naar wat je drijft. Is er een specifieke reden waarom je dit wilt weten, of is het gewoon nieuwsgierigheid? Sorry voor mijn nieuwsgierigheid :roll:
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: Kleur spiegel

Een spiegel is toch een stuk glas met zilverfolie erachter?
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Berichten: 824

Re: Kleur spiegel

Een spiegel is toch een stuk glas met zilverfolie erachter?


Dat kan inderdaad, je kan ook een plaat ijzer polijsten totdat het spiegelt.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Kleur spiegel

De 'discussie' rondom de persoon Moslim wordt maar per prive bericht doorgezet. off-topic berichten zijn verwijderd, omdat er toch een zinvolle discussie is ontstaan rondom de spiegel.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: Kleur spiegel

De zilveren kleur van ijzer of aluminium is dus belangrijk om een spiegel te maken, of kan het ook met een blauwe plaat?
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Berichten: 824

Re: Kleur spiegel

De zilveren kleur van ijzer of aluminium is dus belangrijk om een spiegel te maken, of kan het ook met een blauwe plaat?


In theorie kan het wel, maar je ziet alleen het spiegelbeeld van alles dat de zelfde kleur heeft als die blauwe plaat. Wil een fatsoenlijke spiegel moet je iets hebben dat glimt, kristal of metaal.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: Kleur spiegel

Interessant, alle objecten weerspiegelen hun eigen kleur, maar als ze glimmen dan kunnen ze ook andere kleuren weerspiegelen.
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Reageer