Alcohol en levercirrose

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

Alcohol en levercirrose

Ik heb ook een vraag omdat jongeren steeds jonger nu meer alcohol gebruiken dan vroeger.

Krijg je van (veel) alcohol '' Micronodulaire levercirrhose'' maar geen ''Macronodulaire levercirrhose'' en waarom?

Bij hoeveel eenheden per dag ontstaat deze ziekte?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Alcohol en levercirrose

Volgens mij kunnen ze beiden ontstaan door alcohol misbruik.
De regeneratie van levercellen met toename van bindweefsel in de vorm van septa en schotten leidt tot het karakteristieke nodulaire karakter van levercirrose: micronodulaire (noduli < 3 mm) of macronodulaire (noduli ≥ 3 mm) levercirrose.
bron
Om het risico op leverbeschadiging te beperken wordt geadviseerd om maximaal 2 (vrouwen) of 3 (mannen) glazen alcohol per dag, en niet elke dag, te drinken.

De kans op leverbeschadiging is groter naarmate iemand meer en gedurende langere tijd alcohol gebruikt.
bron

Cirroso is niet het enige wat kan gebeurgen:
Bij de door alcohol veroorzaakte leverschade kunnen we in de loop van het ziekteproces verschillende fases onderscheiden:

- Steatose (leververvetting)

Bij leververvetting is er sprake van het ophopen van vet in de levercellen. Bij lichamelijk onderzoek is de lever duidelijk vergroot, waardoor er soms sprake is van pijn in de rechterbovenbuik. Meestal veroorzaakt de leververvetting echter geen klachten. Leververvetting kan al na een korte periode van overmatig alcoholgebruik optreden. Leververvetting hoeft geen blijvende schade aan de lever te veroorzaken. Zie voor meer informatie de paper ‘Leververvetting’.

- Alcoholische hepatitis (leverontsteking)

Bij alcoholische hepatitis is er sprake van een leverontsteking als gevolg van beschadiging van levercellen door de afbraakproducten van alcohol. Meestal ontstaat deze hepatitis geleidelijk en zijn er (nog) geen duidelijke klachten. De ontsteking kan steeds ernstiger vormen aannemen naarmate er langer en meer gedronken wordt. In het beginstadium kan de schade zich nog herstellen mits het alcoholgebruik gestaakt wordt.

In zeldzame gevallen kan er een “acute alcoholische hepatitis” optreden.

Bij acute alcoholische hepatitis is er sprake van een plotseling (acuut) optredende leverontsteking als gevolg van grote hoeveelheden alcohol gedurende langere tijd. De patiënten zijn misselijk, moeten braken en klagen over pijn in de rechterbovenbuik.  

Bij de meer ernstige vormen kunnen als gevolg van stollingsproblemen (stervormige) bloeduitstortingen in de huid voorkomen en kan geelzucht optreden. Ernstige complicaties die vervolgens op kunnen treden zijn: vochtophoping in buik en elders in het lichaam en hersenbeschadiging.  

De vooruitzichten in het beginstadium van de acute hepatitis zijn gunstig. Zodra er niet meer gedronken wordt verdwijnen de klachten en is er meestal geen blijvende schade.

Is er al sprake van geelzucht en zijn er stollingsproblemen dan zijn de vooruitzichten veel minder gunstig en kan het de dood tot gevolg hebben.

- Fibrose

Als gevolg van een langer bestaande hepatitis gaan de levercellen littekenweefsel of bindweefsel (fibrose) aanmaken. Dit komt rondom de levercellen te liggen, waardoor er minder ruimte is voor de bloedvaatjes in de lever. Dit heeft tot gevolg dat de doorbloeding van de lever wordt belemmerd. Dit heeft een verhoogde bloeddruk in de lever tot gevolg.

- Cirrose

Als de fibrosevorming doorgaat ontstaat er op den duur levercirrose. Bij levercirrose is een groot deel van het leverweefsel vervangen door bindweefsel (littekenweefsel). Door het ontstane littekenweefsel kan bloed niet meer vrij door de lever stromen. Dit heeft tot gevolg dat gezonde cellen niet goed meer worden voorzien van bloed. Ook deze cellen gaan als gevolg daarvan te gronde, waardoor nog meer littekenweefsel wordt gevormd. Door dit proces wordt steeds meer gezond leverweefsel vervangen door littekenweefsel, waardoor de capaciteit van de lever steeds verder afneemt. Er ontstaan in de loop van het proces dan ook steeds meer klachten.  

Levercirrose is onomkeerbaar, dat wil zeggen dat het littekenweefsel niet meer vervangen kan worden door gezond leverweefsel.

Stoppen met alcohol is absoluut noodzakelijk om verdere schade te voorkomen.

Zie voor meer informatie de brochure ‘Levercirrose’.

- Hepatocellulair carcinoom (primaire leverkanker)

Als gevolg van levercirrose is er een grotere kans op het ontstaan van primaire leverkanker. Zie voor meer informatie de brochure ‘Leverkanker’.
bron
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 32

Re: Alcohol en levercirrose

Hartelijk dank Wouter, voor de duidelijke uitleg.

Het ontstaan van levercirrose is mij nu wel duidelijk.

Macronodulaire levercirrose kan ontstaat volgens mij door o.a. koperstapelingziekte (wilson), ijzerstapelingziekte, galwegenverstoppingen (galstenen, alvleesklierkanker etc.) en dan nog hypatitussen en autoimuunziekten.

Ik wilde ook graag weten of micronodulairelevercirrose alleen door alcohol kan ontstaan.

[EDIT]

Ik heb gewacht op een reactie met bewijs, die zal wel niet aanwezig zijn.

Internist dr. De Vroom werkzaam in het ziekenhuis te Utrecht, heeft een lezing gehouden over levercirrose.

Hij zegt o.a. in zijn lezing, dat micronodulaire levercirrose alleen door alcohol kan ontstaat.

Verder heb ik geen bewijs dat De Vroom gelijk heeft.

Berichten: 1

Re: Alcohol en levercirrose

vraag omtrent schade aan het lichaam en lever.

mijn partner drinkt 16 glazen rose per dag, elke dag al vele jaren.

Daarnaast rookt ze behoorlijk veel en eet ze zeer slecht.

een paar maanden geleden is ze helemala nagekeken, bloed, rontgenfoto's enz

dan hoor je dat er niets te vinden is.

als ik lees dat bij 16 glazen per week leverschade optreed en ik zie dat 16 glazen per dag geen enkele invloed hebben vraag je je hardop af of alle waarschuwingen wel terecht zijn.

Ik heb het gevoel dat net als de schade bij roken het geen feit is maar een kans dat het gaat gebeuren vergroot.

begrijp ik dat goed?

of is mijn partner en medisch worder

groet andi

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Alcohol en levercirrose

... vraag je je hardop af of alle waarschuwingen wel terecht zijn. ...
Ja, ze zijn zeker terecht.
Ik heb het gevoel dat net als de schade bij roken het geen feit is maar een kans dat het gaat gebeuren vergroot.
Er zijn niet zoveel feiten in de geneeskunde, maar inderdaad vooral kansen.
of is mijn partner en medisch worder
Neen.

(1) In de geneeskunde gaat het heel vaak over kansen, al kunnen die echt wel grenzen aan zekerheden. Als je bv. een uur geen zuurstof krijgt, dan heb je een kans van 100% dat je dood zal zijn: op een groep van 100 mensen die 1 uur geen zuurstof meer krijgt, zullen alle 100 die mensen dood zijn na dat uur.

Het optreden van ziektes voldoet ook aan die kansenbenadering:

een willekeurig voorbeeld: als je vele jaren meerdere pakjes per dag rookt, dan heb je op 60 jarige leeftijd 80% kans om ernstige schade te krijgen aan hart- en bloedvaten, loop je 20% kans om COPD te ontwikkelen en loop je 35% kans om één of andere kanker op te lopen (fictieve cijfers!).

Bij iemand die niet rookt zijn diezelfde cijfers respectievelijk bv. 30%, 1%, 15% (allemaal fictieve cijfers!).

Als we er nu eentje uitpikken, COPD, wat vrij typisch voorkomt bij rokers:

wat betekent die 20% kans? Dat betekent dat als je een groep neemt van 100 rokers er daar (statistisch bekeken) 20 mensen zullen tussen zitten die COPD (zullen) krijgen. 80 mensen zullen geen COPD krijgen.

Als we daarentegen een groep van 100 niet-rokers nemen, dan zal ééntje daaruit COPD hebben/krijgen en 99 mensen zullen daar nooit last van hebben/ krijgen.

Als we nu diezelfde groep van 100 rokers nemen (waarvan er al 20 mensen COPD zullen hebben/ krijgen), dan zullen 80 mensen van die 100 mensen ernstige schade hebben aan hart en bloedvaten op 60 jarige leeftijd. Daar kunnen evengoed mensen tussen zitten met COPD, maar er zullen er zeker tussen zitten zonder COPD. In diezelfde groep van 100 rokers (met ondertussen 20 mensen met COPD en 80 mensen met ernstige afwijkingen aan hart- en bloedvaten) zullen er 35 mensen zitten die één of andere kanker zullen krijgen/ hebben.

In die groep van 100 rokers zullen er mensen tussen zitten die dubbele pech hebben omdat ze bv. 2 van de vermelde ziektes hebben/ krijgen, er zullen enkele tussen zitten die enorm veel pech hebben en alle 3 de ziektes hebben. En er zullen ook meerdere gelukzakken tussen zitten die geen van de 3 ziektes zullen krijgen/ hebben.

In de groep daarentegen met 100 niet-rokers zullen er 30 mensen zitten die ernstige schade hebben aan hun hart en bloedvaten. Van die 100 mensen zullen 15 mensen één of andere kanker hebben/ krijgen.

(2) als iemand 16 glazen alcohol per week drinkt, dan betekent dit gemiddeld een goede 2 glazen per dag. Dat is teveel volgens die regel. Die regel is echter een regel en houdt helemaal geen rekening met bv. het gewicht van iemand, z'n aanleg om leveraandoeningen ed. te krijgen (genetische factoren) enz.. Bovendien is dit wel teveel, maar dit is nog helemaal niet te vergelijken met mensen die elke dag zo ongeveer 1 fles sterke drank naar binnen gieten. Statistisch bekeken zal de kans op ziekten ten gevolg van het overmatig drinken van alcohol dan ook een stuk kleiner zijn dan bij mensen die meer drinken.

(3) 'helemaal medisch nagekeken' gebeurt zelden. Is er bv. een arteriografie gebeurd (= contraststof in de bloedvaten brengen en dan een RX nemen om te zien hoe het ermee gesteld is) om de toestand van het hart en de bloedvaten nauwkeuriger te bekijken? Of is er een hartcatheterisatie gebeurd om meer precies het hart en z'n bloedvaten te bekijken? Heeft zij allerlei endoscopische onderzoeken gehad om allerlei tumoren uit te sluiten? Rokers hebben niet alleen een verhoogd risico op longkanker, maar evengoed op andere kankers, zoals kanker van de blaas, de slokdarm, de keel,... Je kan deze wel wat inschatten door oa. bloedonderzoek, maar dit geeft bijlange geen 100% zekerheid: mensen kunnen in de beginstadia een redelijk normaal bloedbeeld hebben, terwijl ze wel al een kanker in zich dragen. Een manier om dit iets beter in te schatten, is bv. via een endoscopisch onderzoek (= met een buisje de lichaamsopeningen ingaan of in de buikholte gaan om te kunnen zien wat er zich daar afspeelt). Tenslotte heeft een roker ook een verhoogde kans op andere aandoeningen: zie bv. hier en vooral hier.

Ik ben er vrij zeker van dat veel onderzoeken niet gebeurd zijn, omdat bv. bovenstaande onderzoeken behoorlijk belastend en niet zonder gevaar zijn. Men moet dan ook al goede redenen hebben om deze te gaan uitvoeren.

Door af te gaan op de eventuele klachten van een persoon kan je al behoorlijk uitmaken of er noodzaak is voor verder onderzoek of niet, maar je kan het nooit 100% vertrouwen.

Bovendien zijn al die onderzoeken ook niet onfeilbaar: het opsporen van heel beginnende kankers is vaak moeilijk, net omdat ze nog geen klachten geven en moeilijk op te sporen zijn.

(4) het belang van leeftijd: hoe lang drinkt en rookt men al? Het is logisch dat een 40-jarige nog heel wat minder gevolgen zal ondervinden dan een 55-jarige.

Met daarbij nog het volgende besluit:
... Rokers nemen 25% meer ziekteverlof dan niet-rokers en leven gemiddeld 10 tot 15 jaar minder lang dan niet-rokers.

Deze negatieve effecten van roken zijn nog merkbaar jaren na het stoppen. ...
Alleen staat hier wel degelijk gemiddeld en is er natuurlijk geen sprake van zekerheid. Dit betekent dat er mensen zullen zijn die langer leven of korter leven, maar gemiddeld sterven ze 10 à 15 jaar vroeger dan niet-rokers.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer