[Mechanica] Wieg van Newton

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 40

[Mechanica] Wieg van Newton

Ik probeer een simulatie te maken van een 'wieg van newton' in maple. Het probleem is het volgende: Ik heb een tweede orde differentiaalvergelijking waaruit ik de verandering van de hoek van een slinger kan bepalen:

m*g*L/2*cos(alfa(t))= I*diff(alfa(t),t) met I het traagheidsmoment, m de massa van de homogene staaf. alfa(t) de hoek ten opzichte van de horizontale.

Het is duidelijk dat hier geen rekening gehouden wordt met impuls. deze werkt natuurlijk enkel wanneer de bollen botsen. Hoe kan ik hier een differentiaalvergelijking voor opstellen. Zodat ik dit stelsel van differentiaalvergelijkingen kan oplossen. Ik moet ook een differentiaalvergelijking hebben voor de andere bollen wellicht?!

Bedankt voor jullie hulp

ANDERE METHODES ZIJN OOK WELKOM

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Mechanica] Wieg van Newton

Door uit te gaan van een veer interactie tussen de verschillende bollen. Hier heb je wel een lading if-statements voor nodig.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: [Mechanica] Wieg van Newton

Misschien is het makkelijker om uit te gaan van de mathematische slinger i.p.v. de fysische slinger.

Ik neem aan dat je Newton's wieg wilt simuleren zijnde metalen bollen aan wrijwel massaloze touwtjes.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Reageer