[Thermodynamica] Bepaling absolute nulpunt

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

[Thermodynamica] Bepaling absolute nulpunt

Het absolute nulpunt is gedefinieerd als 0 K. Dit is gelijk aan -273,15 °C. Maar hoe is men aan die -273,15 °C gekomen? In de praktijk meten ofso gaat natuurlijk niet, want het absolute nulpunt kan in de praktijk nooit bereikt worden. Maar waar komt die -273,15 dan vandaan?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Thermodynamica] Bepaling absolute nulpunt

Het vastleggen op -273.15 °C is conventie als ik me niet vergis, maar schatting van die waarde konden al bekomen worden door (lineaire) extrapolatie.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4

Re: [Thermodynamica] Bepaling absolute nulpunt

Het absolute nulpunt is gedefinieerd als 0 K. Dit is gelijk aan -273,15 °C. Maar hoe is men aan die -273,15 °C gekomen? In de praktijk meten ofso gaat natuurlijk niet, want het absolute nulpunt kan in de praktijk nooit bereikt worden. Maar waar komt die -273,15 dan vandaan?
Men neme atomen, die hebben een bepaalde trilfrequentie. Men veranderd de temperatuur.

Door extrapolatie is gebleken dat alle atomen bij -273.15 C stil zouden gaan staan.

Hierdoor is de hypothese van 0 K als absolute nulpunt door ontstaan!

Wist je dat de seconde ook een SI eenheid is. Een atoom van een bepaalde stof zou 1400 Hz zijn. Deze stofnaam weet ik niet meer, ik weet wel dat deze in Frankrijk zorgvuldig bewaard wordt.

Andere methode:

Sinds 1967 definieert men de precieze duur van de seconde met behulp van zogenoemde atoomklokken. Hierbij gebruikt men straling die wordt geabsorbeerd bij een bepaalde energieverandering in een cesium-133 atoom. De seconde is per definitie de duur van 9192631770 periodes van deze straling.

Vandaar de naam: Atoomklok!
Als mij jou zien ik vind mooi

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: [Thermodynamica] Bepaling absolute nulpunt

zpidermen schreef:Het absolute nulpunt is gedefinieerd als 0 K. Dit is gelijk aan -273,15 °C. Maar hoe is men aan die -273,15 °C gekomen? In de praktijk meten ofso gaat natuurlijk niet, want het absolute nulpunt kan in de praktijk nooit bereikt worden. Maar waar komt die -273,15 dan vandaan?
Men neme atomen, die hebben een bepaalde trilfrequentie. Men veranderd de temperatuur.

Door extrapolatie is gebleken dat alle atomen bij -273.15 C stil zouden gaan staan.
Hoe werkt dat extrapolatie precies? En hoe zit het met de nulpuntbeweging waar de kwantummechanica het over heeft?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 4

Re: [Thermodynamica] Bepaling absolute nulpunt

Het absolute nulpunt is gedefinieerd als 0 K. Dit is gelijk aan -273,15 °C. Maar hoe is men aan die -273,15 °C gekomen? In de praktijk meten ofso gaat natuurlijk niet, want het absolute nulpunt kan in de praktijk nooit bereikt worden. Maar waar komt die -273,15 dan vandaan?
Deze waarde werd bekomen door de studie van de uitzetting van (ideale) gassen bij respectievelijk constante druk en constant volume:

-bij constante druk heeft men (wet van Gay-Lussac):

v = v(1+a.t°) (1)

a is de uitzettingscoëfficiënt en is voor ideale gassen onafhankelijk van de temperatuur, van het oorspronkelijke volume en van de aard van het gas;

-bij constant volume heeft men (wet van Regnault) :

p = p(1+b.t°) (2)

b is de spanningscoëfficiënt en is voor ideale gassen onafhankelijk van de temperatuur, van de oorspronkelijke druk en van de aard van het gas:

Men heeft tengevolge van de wet van Boyle-Mariotte a = b en experimenteel vindt men voor b de waarde 0,003661 of 1/273,15

In formules (1) en (2) stelt t° de temperatuur in Celsius-schaal voor, die uiteraard ook negatieve waarden kan aannemen.

In verband met (2) volgt dat de kleinst mogelijke waarde van pt die men zich kan indenken de waarde nul is en deze wordt bereikt voor tmin.

Men vindt gemakkelijk dat

tmin = -273,15°

en deze temperatuur wordt het absolute nulpunt genoemd.

Het is het nulpunt van de absolute temperatuurschaal (Kelvinschaal) T en men heeft per definitie :

T = t° + 273,15
errare humanum est , perseverare diabolicum

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Thermodynamica] Bepaling absolute nulpunt

Hoe werkt dat extrapolatie precies? En hoe zit het met de nulpuntbeweging waar de kwantummechanica het over heeft?
Dat is gewoon een wiskundige techniek, analoog aan interpolatie.

Zie Extrapolation of in het Nederlands Extrapolatie.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer