ééndelige airco.

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 2.589

Weet er iemand hoe een airco zonder condensor werkt?

Een klassieke airco heeft twee delen het éne de condesor staat buiten een gaat de gas bewerken de andere staat binnen en gaat met het gas de lucht koelen. hierbij gaat de lucht afkoelen en dus condenseren.

Nu ken ik iemand die een ééndelige airco heeft en moet daar dan regelmatig een emmer water in gieten waarschijnelijk zal men dan de lucht afkoelen door het water te laten verdampen maar is dit niet een beetje instrijd met het eerste principe? moest het toch zo werken wordt het dan niet heelo vochtig en heeft die dan geen beperkte koelcappaciteit?

Groeten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re:

Voor zover ik weet wordt een eendelige airco in de wand ingebouwd, dus half binnen en half buiten.

Berichten: 824

Re:

Ik heb wel een koeler die werkt mbv een doek en een bak met water. Een doek draait door een bak met water, waardoor deze vochtig wordt. Door een ventilator achter het doek te plaatsen blaast het ding koele lucht. Maar ik weet niet of je dat ook airco kan noemen...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re:

Bert F, heeft deze ééndelige airco wel een slang naar buiten lopen om warme lucht af te voeren?

citaat:

De airco bestaat uit vier belangrijke onderdelen: een verdamper, een condensor, een compressor en het koelmiddel. In de zogenaamde monoblock airco´s zijn al deze onderdelen in één apparaat verwerkt. Warme lucht wordt bij deze modellen middels een slang naar buiten afgevoerd.

Bij de splitsystemen zijn verdamper en condensor verdeeld over een binnen en een buitendeel (ook wel condensing unit). De verdamper in het binnendeel neemt warmte op van de kamer, deze warmte wordt via het koelmiddel naar de condensor in het buitendeel geleid waar de warmte wordt afgestaan aan de buitenlucht. Het afgekoelde koelmiddel wordt weer teruggevoerd van de condensor naar de verdamper.

Zowel bij de split- als monoblocsystemen dient u dus een afvoerslang of verbindingsslang naar buiten te leiden. De splitmodellen werken meestal wat stiller en hebben hogere koelvermogens.

Berichten: 2.589

Re:

nee het gaat om een airco zonder enige connectie met buiten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re:

nee het gaat om een airco zonder enige connectie met buiten.


Zijn er ook afbeeldingen beschikbaar van dit apparaat of een type aanduiding, lijkt me toch dat er wat meer over op het internet is te vinden.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re:

Lijkt me typisch het verschil tussen een airco en een aircooler. Kijk eens op Marktplaats en je ziet ze beiden te koop aangeboden. Aircoolers zijn duidelijk geen echte airco's want ze koelen alleen met water. Het lijkt mij dat de koelcapaciteit gering is en dat de lucht inderdaad erg vochtig wordt.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re:

Ik heb zo'n ééndelige (mobiele) airco:

Daarin zit een warmtewisselaar en tevens onttrekt deze water uit de lucht, die via een afvoerslang naar buiten wordt geleid. Ik heb er nog nooit water in hoeven gooien en ik denk dat wanneer ik dat doe, dat hij dan kapot is :wink: .

http://images.google.nl/images?q=mobiele+a...ditioning&hl=en

Echter; als ik zo'n ding opnieuw zou moeten kopen, dan zou het er één worden met een buiten-unit (die koelen stukken beter en maken minder herrie), of het wordt een vast model (zo één die je aan het plafond hangt).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re:

Ik heb de drie systemen.

Eentje (tweedelig) waarbij de ventilator aan de buitenstezijde van de muur is bevestigd en zo de warme lucht naar buiten blaast. Werkt met condensator en gas.

http://www.van-loenen.nl/extra/airco.jpg

De tweede, een ééndelige, mobiele airco op condensator en gas. Deze blaast via een plooibare 'darm' naar buiten en heeft dus geen externe ventilator.

http://img.2dehands.nl/f/normal/13508259.jpg

Aan de achterkant wordt de darm geplaatst.

En dan een derde, welke niet volgens het airco-principe werkt, maar door waterverdamping (denk ik). Dit kan men amper een airco noemen. We hebben hem eenmaal geprobeerd en veel koele lucht heb ik hem niet voelen blazen. Meer dan een ventilator kan ik hem niet noemen. Zeker niet aan te raden dus.

Ziet eruit als de tweede soort airco, maar dan zonder afvoerdarm en met een reservoir die met water dient te worden gevuld.

Berichten: 2.589

Re:

ik heb het begrepen een airco zonder condensor is geen airco voila.

Berichten: 866

Re:

Een luchtkoeling installatie die alleen berust op het verdampen van water zal niet het zelfde effekt hebben als een airco die werkt met een koelgas, compressor, verdamper enz. maar helemaal nutteloos is het toch niet

Zo is het bijvoorbeeld waar ik woon, op het ogenblik 29,8° en is de dauwtemperatuur (wet bulb temperature) 16,8°

Dat betekent dat de lucht die uit zo'n airco komt toch nog altijd behoorlijk (13°!) koeler is dan de buitentemperatuur. Die lucht is weliswaar 100% verzadigd maar 16,8° en 100% verzadigd voelt nog altijd koeler dan 29,8° hoor. Bovendien zal die intredende lucht zeer snel opwarmen tot bvb een aangename 25° en dan is hij helemaal niet meer verzadigd.

Ik ken een fabriek waar zo een installatie de verpakkingszaal koelt. De leiding vd fabriek raadde de arbeiders die het tijdens een te hete dag benauwd kregen om even te gaan verpozen en af te koelen in die verpakkingszaal.

Het is wel zo dat grote installaties van dat soort hygienisch zeer goed moeten onderhouden worden omdat anders er zich organismen ontwikkelen in de watervoorraad die over het verdampingsdoek stroomt (in gesloten kring). Vroegere voorbeelden in USA werden daarom ook wel Goat boxes genoemd.

Bert F Wat je al of niet airco mag noemen is niet wettelijk vastgelegd. Sommige automerken noemden een eenvoudig kacheltje zelfs airco in de tijd dat het kacheltje nog een extra optie was!

Berichten: 2.589

Re:

Bert F Wat je al of niet airco mag noemen is niet wettelijk vastgelegd. Sommige automerken noemden een eenvoudig kacheltje zelfs airco in de tijd dat het kacheltje nog een extra optie was!
Bedankt voor de reacties. idd ligt niet vast wat al dan niet een airco zal uiteindelijk betekent airco gewoon lucht conditiener of lucht verbeterraar.

Oké er zijn verschillende mogelijkheden dus Bedankt.

Berichten: 35

Re:

Je kunt dat gas ook los kopen, zou je dat kunnen combineren met zo'n 1-delige unit (een simpele die werkt op water) doormiddel van het gas dat vrijkomt het water bevriezen voordat het uitgeblazen word door de ventilator, waardoor er een blijvende circulatie bestaat en toch koele lucht zoals een airco voor bedoelt is.

Dan denk ik dat er wel degelijk zo'n 1 delig apparaat bestaat, anders weet ik het ook niet...

Mvg,

Vantazzy
A Man's Experience Does Never Exceeds It's Expectations

Ik kom uit een tijd waar het spelletje PONG nog moest worden uitgevonden...

Berichten: 866

Re:

Vantazzy Je doet je naam eer aan hoor. Kan je eventueel een beetje meer gedetailleerd uitleggen hoe je het werkingsprincipe van die airco met los verkocht koelgas en water ziet?

Berichten: 35

Re:

Ah dank U Stephaan! :roll: Nou ik zal het proberen...

Nou ik neem aan dat dat koelgas koud is en onder druk, net als een spuitbus met haarlak of een deodorant, als je ermee schud voel je de koude... Als je de output weet te reduceren met een ventieltje dat er net genoeg uitkomt door een buisje dat zich onder water uit... Koude bubbels komen naar boven en koelt het water, er ontstaat een koele mist boven het oppervlak van het water.

Ik bedoel dus dat water in de bak!! Het koelgas zit in ampullen (of in een andere vorm, maar wel onder druk) die via ventieltjes en houdertjes langs de bak vastzitten (ingeklikt, wat jij wil) met slangetjes die zich uiten in de bak.

De ventilator doet de rest. Die blaast de verkregen koelte naar buiten toe.

Maar die circulatie die ik zei... Nou mischien koelt het water zodanig af, dat die bevriest, maar dat lijkt me stug. Maar stel dat dat zou gebeuren met genoeg ampullen (oid), dan zou je de opgezogen koele lucht kunnen laten circuleren in een soort slakkenhuisvorm met van dat soort fijn schuim, die evt. water dat er nog inzit eruit filterd en uiteindelijk KOUDE lucht naar buiten toe blaast.

Hoop dat ik hiermee IETS duidelijker ben...

Mvg,

Vantazzy
A Man's Experience Does Never Exceeds It's Expectations

Ik kom uit een tijd waar het spelletje PONG nog moest worden uitgevonden...

Reageer