geschenkjes inpakken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

geschenkjes inpakken

Kent ge dat fenomeen wanneer ge cadeautjes inpakt, dat ge dan met een schaar over het lintje ritst en dan krult dat op...

Hoe komt dat ? Kvraag me het al lang af...

Berichten: 338

Re: geschenkjes inpakken

Komt dat niet gewoon, omdat die lintjes opgerold hebben gezeten om een koker en weer terug willen naar hun oorspronkelijke vorm?! :wink:

Berichten: 510

Re: geschenkjes inpakken

Misschien komt het door de wrijving tussen schaar en lint. Door deze wrijving ontstaat warmte en daardoor trekt het lint krom.

Wat mafkees zei kan volgens mij niet, want het maakt niet uit aan welke kant van het lint je wrijft.

Berichten: 64

Re: geschenkjes inpakken

Dat van die warmte lijkt me wel een stevig antwoord

maar waarom heb je dan soms dat je als je het een tweede keer probeert te krullen dat het terug recht wordt je lint?

Berichten: 142

Re: geschenkjes inpakken

saskia schreef:Dat van die warmte lijkt me wel een stevig antwoord

maar waarom heb je dan soms dat je als je het een tweede keer probeert te krullen dat het terug recht wordt je lint?


je schraapt er ook iets af, dat dit krulling tot gevolg heeft volg ik niet helemaal, maar je krijgt altijd een beetje geschraapt lint op je schaar

Berichten: 226

Re: geschenkjes inpakken

saskia schreef:Dat van die warmte lijkt me wel een stevig antwoord

maar waarom heb je dan soms dat je als je het een tweede keer probeert te krullen dat het terug recht wordt je lint?
Door de warmte krimpt het lint aan een zijde. Daarom trekt hij krom. Als je daarna de andere kant behandelt, zijn beide zijden weer (nagenoeg) even lang.

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: geschenkjes inpakken

Ik vraag me af of de warmteontwikkeling wel groot genoeg is om het materiaal te vervormen.

Ik denk eigenlijk dat het zo zit: Als je het lint over een schaar haalt, dan worden de moleculen aan de bovenkant veel sterker uitgerekt dan de moleculen die dichter op het schaarvlak zitten. Zelfs zover dat het materiaal plastisch deformeert, dus de vorm behoudt. Door op te krullen wordt dit lengteverschil tussen de ene en de andere kant weer gecompenseerd: de buitenste zijde bestrijkt een grotere lenge dan de binnenste zijde. Vergelijk het met de binnenbocht en de buitenbocht op een ateletiekbaan, alleen dan veel kleiner.
aha!

Berichten: 510

Re: geschenkjes inpakken

Ik denk dat je best gelijk kan hebben. Want wat ik eerst zei klopt volgens mij niet, door de ontstane warmte zou het lintje toch juist de andere kant op moeten krullen? De kant waar de wrijving ontstaat is warm dus de andere kant is relatief kouder, waardoor het lint gaat krullen.

Groetjes Kasper

Reageer