[Natuurkunde] Harmonische trillingen Oefening 36 p 36

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

[Natuurkunde] Harmonische trillingen Oefening 36 p 36

Beste studenten, docenten

Opgave :

======

Een veer heeft een veerconstante van 1000 N/m.

Aan die veer hangt een massa van 25.0 kg.

Hoe groot wordt de trillingamplitude, indien op deze massa de periodieke kracht F = 40 * sin * t werkzaam is.

Ik heb deze oefening twee keer gelezen maar snap echt niet hoe ik aan deze oefening moet beginnen. Welke formule of formules moet ik hier gaan toepassen.

Ik heb wel enkele gegevens kunnen opstellen:

k = 1000 N/m

m = 25 kg

F = 40 * sin * t

Men moet uitkomen : 0.041 m als amplitude?

Hoe begin ik aan deze oefening

Met vriendelijke groeten

Steven

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Harmonische trillingen Oefening 36 p 36

F = 40 * sin * t
moet hier niet staan F= 40·sin(t)?? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] Harmonische trillingen Oefening 36 p 36

Ik vermoed van niet, anders kom je niet op de oplossing:

F = kx

40 sin(t) = 1000x

x = 0.040m

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Harmonische trillingen Oefening 36 p 36

Rov schreef:Ik vermoed van niet, anders kom je niet op de oplossing:

F = kx

40 sin(t) = 1000x

x = 0.040m
Toch wel, want een sinus van iets kan nooit groter zijn dan 1. Dat komt goed uit, want bij de maximale uitwijking (= amplitude) geldt dat je op het topje van de golf zit en de sin(t) op dat moment dus 1 is, de periodieke kracht dan 40 N. In het diepst van het sinusdal is de sin(t) gelijk aan -1, en de periodieke kracht op dat moment dus -40 N .

Met 40 · sin · t wordt de uitwijking steeds groter, omdat t steeds groter wordt. Bovendien, waarvan neem je de sinus???

Fv = cv·u (kracht= veerconstante maal uitwijking)

40= 1000·u ==> u= 40/1000=0,025 m

Ook werkt nog de zwaartekracht op het massablok. Kracht naar beneden dus 25 kg · 9,81 m/s² = 245,25 N.

De totale kracht op de veer varieert dus tussen 205,25 N en 285,25 N. Amplitude is de afstand tussen evenwichtsstand en omkeerpunt. Krachtsverschil tussen deze twee punten is 40 N, uitwijkingsverschil dus 2,5 cm.

Het is me een raadsel hoe wie dan ook aan 0,041 m komt..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] Harmonische trillingen Oefening 36 p 36

Ik weet dat het niet F=40*sin*t kan zijn omdat de sinus geen argument heeft, maar ik probeerde in die 3 rijtjes getallen in mijn vorige post duidelijk te maken aan jou wat jij in je vorige post helemaal hebt uit geschreven om te laten zien wat de uitkomst zou zijn moest er F=40 sin(t) hebben gestaan.

Met die "Ik vermoed van niet" wilde ik uitleggen dat of Stefke29 zijn bronnen fout zijn, of wij iets over het hoofd zien. Wat ik me zwaar betwijfel (*kuch* *kuch*).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Harmonische trillingen Oefening 36 p 36

mezelf schreef:Fv = cv·u (kracht= veerconstante maal uitwijking)  

40= 1000·u ==> u= 40/1000=0,025 m
:roll: 0,040 m

blijft de vraag hoe stefke aan zijn 0,041 m komt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer