[Biologie] Invloed kleuren licht op fotosynthese

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Biologie] Invloed kleuren licht op fotosynthese

Helloww

Ik ben bezig met mn pws, ik heb het over fotosynthese

Al mn proefjes zijn eigenijk mislukt.

Ik moet als reperatie opracht een studie doen naar invloed van verschillende kleuren licht op fotosynthese. (wat ik dus eigenlijk met mn eigen proefjes wilde onderzoeken)

Misschien heeft een van jullie een site waar onderzoeken staan over fotosynthese??

Alvast bedankt!!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: [Biologie] Invloed kleuren licht op fotosynthese

Hey ik kan je wel een iets zeggen clorofyl is groen wat dus wil zeggen dat het de andere kleuren absorbeert...

Van de andere kleuren is rood dehene die het meest geabsorbeert wordt als ik me niet vergis. Ik geloof ook dat er een verschil is in donker rood en fell rood. Een van de volgende dagen zou ik je meer info kunnen geven, zit morgen met tentamen dus niet echt veel tijd nu.

Veel plezier!

xd

edit:

Okay ik kon het niet laten.

Zoek met google naar:Emerson effect, fotosysteem I en II (FSI, FSII) en chlorofyl a en chlorofyl b. Ik weet niet op welk niveau je zoekt maar deze termen leiden je wel naar goede sites! Vooral emerson en chlorofyl a en b zijn belangrijk. FSI en FSII zijn al redelijk diepgaande zaken.

hopelijk help dit je.

xd

Re: [Biologie] Invloed kleuren licht op fotosynthese

Ik heb in een biology boek een heel mooi grafiekje staan van welke pigment uit chloroplast bij welke golflengte het meeste licht absorbeert. Ik heb helaas geen scanner dus ik kan het niet posten of naar je mailen.

Uit mijn boek:

The thylakoid membrane in chloroplasts contains light-absorbing molecules called pigments. Different pigments absorb light of different wavelengths. One pigment, chlorophyll a, absorbs mainly blue-violet and red light. This molecule participates directly in the light reactions. Another molecule, chlorophyll b, absorbs mainly blue and orange light. We do not see these absorbed colors when we look at a leaf. Instead, we see the green wavelengths that are reflected back from the leaf or transmitted through it.

Two photosystems, two electron transport chains, and ATP synthase are the key components of the light reactions of photosynthesis. These parts are embedded in the thylakoid membranes of a chloroplast.

Op deze site is meer info te vinden. http://occawlonline.pearsoned.com/sms_file..._awl/login.html Je moet je inschrijven, maar dat kan voor een proef periode van 3 dagen. Als je dan bij hoofdstuk 10 kijkt krijg je info over wat je zoekt.

Misschien gaat het wat diep, maar als je er niet uit komt moet je het maar gewoon vragen.

Zoals xp al zei, meestal heeft Google wel alle antwoorden voor je.

Veel succes ermee!

Willem

Re: [Biologie] Invloed kleuren licht op fotosynthese

ik moest voor school ook zon opdracht doen

hier is het verslag ervan:

ik hoop dat je er wat aan hebt!!!

Inleiding

Een plantenkweker kweekt in zijn kas kroppen sla. Hij wil de opbrengst van zijn gewas vergroten, zonder zijn kasruimte uit te breiden. Met andere woorden: hij moet per vierkante meter grond meer kroppen sla per jaar laten groeien. Dat houdt in dat de kroppen sla sneller voor de veiling geschikt moeten zijn. Hoe kan hij het klaarspelen om zijn kroppen eerder “veilingrijp”te laten zijn. Een ding is hem al bekend: de voedingsoplossingen die de kroppen krijgen is optimaal van samenstelling.

Hij vraagt zich af of in dit geval de kleur van het licht invloed heeft op de groeisnelheid van zijn slakroppen.

Dat gaan wij voor hem onderzoeken. We gaan voor hem kijken bij welke kleur licht zijn plantjes het beste groeien. Alleen gebruiken wij geen sla maar cabomba, maar de resultaten zullen voor sla hetzelfde zijn.

Veel leesplezier !!!

Vraagstelling

Bij welke kleur licht (rood, geel, blauw of geel), groeit cabomba het hardst?

Hypothese

Cabomba groeit het hardst bij rood licht.

Achtergrondbeschrijving

In deze tabel uit het lesboek staat aangegeven hoe hard het plantje groeit bij een bepaalde kleur. We hebben gekeken waar die het hoogst was, en dat was bij rood licht. Daarom hebben wij voor de kleur rood gekozen bij onze hypothese.

Materiaal

- een takje cabomba

- een reageerbuisje

- een diaprojector

- een rood, groen, geel en blauwe dia

- water

- liniaal

- horloge

methode

· Pak alle materialen bij elkaar.

· Vul ¾ van het reageerbuisje met water.

· Stop het takje cabomba (met de steel naar boven, onder water !!), in het reageerbuisje.

· Zet op 15 cm afstand de diaprojector klaar.

· Stop de groene dia erin, en zet de diaprojector aan.

· Tel het aantal zuurstofbelletjes dat ontsnapt aan de steel.

· Stop hiermee na precies 1 minuut, en schrijf de waarnemingen op.

· Doe precies hetzelfde met de blauwe, gele en rode dia.

· Kijk welke kleur de meeste zuurstofbelletjes produceerde in 1 minuut.

Resultaten

Conclusie

Bij rood licht groeit cabomba het hardst. Onze hypothese is dus juist.

Discussie

In ons onderzoek hebben we de kleuren rood, groen, geel en blauw gebruikt. Om vervolgens hieruit de kleur te kiezen die de meeste zuurstofbelletjes gaf. Hiernaast hebben wij ook nog de kleur wit gebruikt. We hebben het aantal zuurstofbelletjes geteld (wat overigens heel moeilijk was). En we zijn tot de conclusie gekomen dat wit licht nog veel meer belletjes geproduceerd. Dit komt doordat wit alle kleuren in zich heeft. Het waren ongeveer 170 belletjes in 1 minuut !!!! dus boven rood licht, groeit cabomba nog beter in wit licht. Verder kloppen de resultaten van ons onderzoek aardig als we het vergelijken met de gegevens uit ons lesboek. Alleen de kleur geel is veel minder. En in de grafiek uit ons boek staat aangegeven dat geel iets meer belletjes produceert dan groen. Dit komt misschien doordat we een lichtere kleur geel hadden. Verder kloppen onze resultaten wel goed.

bronvermelding

boek:

· synaps, geschreven door oa. Ruben Acohen, Kees Bogert enz. uitgegeven door: via Delta

internet:

· www.google.nl/afbeeldingen

· www.waterplanten.nl

Mensen:

· leraar Biologie

· onderwijs assistente

· ons eigen verstand

bij rood licht: 123 belletjes per minuut

bij geel licht 16

bij groen 63

en bij blauw: 69

heb je nog vragen e-mail dan effe naar XXXXXXXXXX

Edit moderator (Elmo): Volgens de regels van het wetenschapsforum is het plaatsen van e-mail adressen niet toegestaan. Als je op de hoogte gehouden wil worden van een onderwerp, dan kan je je registreren en er een abonnoment op nemen.

Reageer