[Natuurkunde] Oefening 2-5

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

[Natuurkunde] Oefening 2-5

Beste studenten, docenten

Ik weet echt niet hoe ik moet beginnen met deze oefening op te lossen maar heb wel paar deeloplossingen gemaakt maar weet niet als ze echt juist zijn.

Opgave 2-5

=======

Stel dat een pianosnaar 1.10m lang is en een massa heeft van 9.00 g.

a) Hoeveel spankracht moet er dan op het snaar staan als we die met een grondtoon van 131 Hz willen laten trillen?

b) Wat zijn de frequenties van de eerste 4 harmonischen?

Geg:

===

L = 1.10m

m = 9.00 g = 0.009 kg

f1 = 131 Hz

Gevr

===

Fv = ?

Opl

===

µ = L / m = 1.10m / 0.0009 kg = 0.122 kg/m

Fv = v² * µ = v² * 0.122 kg/m

Stelsel oplossen:

===========

v = landa * f1

Fv = v² * µ

Fv = (landa * f1)² * µ = landa² * f1² * µ

Fv = (landa² * f1² * µ) / 1.10m

Hier kan ik niet meer verder?????

Met vriendelijke groeten

Steven

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Natuurkunde] Oefening 2-5

Geg:  

===  

L = 1.10m  

m = 9.00 g = 0.009 kg  

f1 = 131 Hz  

Gevr  

===  

Fv = ?
Hierboven heb je nou eens netjes de boel op een rijtje gezet. Compliment. Het komt er nou op aan geschikte formules te vinden met de hierboven gekleurde symbolen.

wat gaat hier nou fout?
µ = L / m = 1.10m / 0.0009 kg = 0.122 kg/m
nulletjes gaan mis, en eenheden gaan vrolijk door elkaar (check de kleurtjes) , en als je even nadenkt heeft je piano ineens een snaar als een staalkabel, met een massa van ruim een ons per meter. Honderd of zo van die snaren en die piano is niet meer te tillen....

deze slordigheid eruit, en we gaan verder zoeken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 609

Re: [Natuurkunde] Oefening 2-5

Het moet zijn 0.009 kg denk ik

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Natuurkunde] Oefening 2-5

Ja, en nou nog je eenheden op de goede plaats, want je begint met rood gedeeld door blauw, en eindigt met blauw gedeeld door rood.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 609

Re: [Natuurkunde] Oefening 2-5

µ = L / m = 1.10m / 0.0009 kg = 0.122 m/kg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Natuurkunde] Oefening 2-5

µ = L / m = 1.10m / 0.0009 kg = 0.122 m/kg
De eenheden staan nou in elk geval allemaal op dezelfde plaatsen, vraag is nog of nou je formule nog klopt
µ = L / m
Stel jezelf eens de vraag wat die grootheid µ nou eigenlijk voorstelt.

En 1,10/0,0009 kan nooit 0,122 zijn, want eht getal boven de deelstreep is meer dan 1000 x zo groot als dat onder de deelstreep. Bovendien is de 0,0009 weer een kommaplaatsje mis.

Een opmerking die je niet verkeerd moet begrijpen Stefke, maar ik heb het gevoel dat ik de vinger op een zere plek leg als ik stel dat het met je basis-rekeninzicht niet zo denderend staat. En dat daar eigenlijk je grotere probleem zit bij het oplossen van dit soort vraagstukken. Daardoor zie je volgens mij door het bos de bomen niet meer. Dát, of je bent met teveel dingen gelijk of veel te haastig bezig......

Even diep ademhalen, en systematisch stap voor stap overnieuw beginnen. :roll: We blijven in de buurt.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] Oefening 2-5

Even diep ademhalen, en systematisch stap voor stap overnieuw beginnen. :roll: We blijven in de buurt.....
Schrijf eens al de formules op die je voor deze oefening nodig hebt door te kijken naar je gegevens, ik kom uit op 3.
\(v = \sqrt{\frac{F}{\mu}}\)
waarbij
\(\mu = \frac{m}{l}\)
en
\(v = \lambda \cdot f\)
.

Je zoekt F en kent lambda, f en mu...

Reageer