[Natuurkunde] formule omvormen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

[Natuurkunde] formule omvormen

Beste studenten, docenten

Hoe kan ik deze formule omvormen dat hij bruikbaar is om verder berekeningen te kunnen maken.

Je hebt deze formule:

y = 4 * SIN(2 * PI) * SIN((t / 0.2) - (x / 10))

y = 4 * SIN(2 * PI) * SIN((1/5 * t) - (1/10 * x))

Is dit juist omgevormd?

De formule van de golven is:

y = Dm * SIN((omega * t) + (k * x))

Kan iemand dit eens verbeteren vooralleer ik hier verder kan gaan?

Berichten: 336

Re: [Natuurkunde] formule omvormen

allebei de formules die je opschrijft zijn gelijk aan elkaar,

echter ik vind het een beetje vreem de er een factor sin(2*pi) in staat. Deze factor is namelijk gelijk aan nul. Heb je geen typefout gemaakt en moet het niet zijn:

y = 4 * SIN(2 * PI * ((t / 0.2) - (x / 10)))?
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 609

Re: [Natuurkunde] formule omvormen

Hallo

Neen het staat zo in de opgave.

Kan je ook eens kijken naar die opgaven van fysica want zou ze graag de oplossingsmethode hebben staan in huiswerk en practica.

Ik heb hier nog twee moeilijke opgaven die ik niet opgelost krijg:

Opgave 24

=======

Een naar links lopende golf op een snaar heeft een vergelijking

y = 2 * sin(3t + 5x). botst tegen de muur en keert terug, en interfereert met de heengaande golf. Bepaal de vergelijking van de staande golf en de plaatsen van de buiken en de knopen.

a) y = 4 * sin(3t) * cos(5x) die is makkelijk en hopelijk ook juist

b) deel b hoe begin je daaraan?

En wanneer is het een + of een - hangt af hoe de golf loopt en wanneer heb je buiken en knopen?

Bij staande golven is dat met max amplitude dat ze bedoelen dus met n * (landa / 2) = ?

Oefening 26

========

Een stemvork met een frequentie van 440Hz wordt boven de opening van een buis aangeslagen.

Een stemvork staat gewoonlijk op een houten bakje, waarin de lucht vrij kan trillen. Zij brengt een normale 440 Hz voort.

Gevraagd :

=======

a) Bereken de twee afstanden tussen het vloeistofniveau en de bovenrand van de buis om in resonantie te krijgen

b) Bereken de meest geschikte lengte van het houten klankkastje, dat langs een kant dicht is, om een goede resonantie te bekomen?

Oplossing die van mij:

==============

a) snap ik niet hoe eraan te beginnen

b) L = landa / 4 = v / (4f) = 340m/s : (4 * 440Hz) = 0.193m

Hoe weet je nu dat het 4 maal is en geen 2 maal

Graag een oplossing en kan je eens kijken als het wat juist is wat ik heb gedaan?

Met vriendelijke groeten

Steven

Bedankt voor me te helpen met de oplossingen zie vorige posts.

Als je vragen hebt over elektronica vuur maar af

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] formule omvormen

Ik zet ze ook bij huiswerk, want het heeft weinig van moderne natuurkunde van doen, eerder klassieke, maar het zijn opgaven.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] formule omvormen

Stefke29 schreef:Bepaal de vergelijking van de staande golf en de plaatsen van de buiken en de knopen.

a) y = 4 * sin(3t) * cos(5x) die is makkelijk en hopelijk ook juist

b) deel b hoe begin je daaraan?
Die vergelijking hebt bijna goed, het moet zijn:

y=4sin(5x)cos(3t).

Voor de gemakkelijkheid zetten we het even zo:

y=A(x)cos(3t)

het amplitude A is nu afhankelijk van de plaats volgens A(x)=4sin(5x)

Een buik is daar waar het amplitude maximaal/minimaal is.

A is maximaal als: sin(5x) = 1 (omdat 1 de maximaal waarde is die een sinus kan aannemen)

A is minimaal als: sin(5x) = -1

dus er zijn buiken als: |sin(5x)| = 1 en dus als
\(5x= (2n+1) \frac{\pi}{2}\)
met
\(n \in \nn\)
.

Ook te schrijven als:
\(\frac{2 \pi}{\lambda}x= (2n+1) \frac{\pi}{2}\)
.

Plaatsen met maximaal amplitude:
\(x=(2n+1) \frac{\lambda}{4}\)
.

Een knoop is daar waar het amplitude 0 is: dus sin(5x)=0

en dat is waar als
\(5x = n' \pi\)
met
\(n' \in \nn\)
dus:
\(\frac{2 \pi}{\lambda}}x = n' \pi\)
De plaatsen met minimaal amplitude zijn dus:
\(x= n' \frac{\lambda}{2}\)
.

PS: nu heb ik weer even genoeg golven gezien :roll:

Ik heb een beetje het gevoel dat we jouw werk aan het maken zijn terwijl deze opgaves niet van een al te hoog niveau zijn. Kijk de leerstof toch nog maar eens heel goed na als je vast zit bij deze oefeningen, stel dan de vragen die je dan nog niet begrijpt.

Berichten: 609

Re: [Natuurkunde] formule omvormen

Die opgaven die ik hier plaats begrijp ik absoluut niet hoor en hulp kan je dan gebruiken kan dan de oplossingsmethodes inoefenen

Je bent zeker geen nodeloos huiswerk aan het maken.

Fysica is nu ook niet bepaald makkelijk

Met vriendelijke groeten

Steven

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] formule omvormen

Oefening 26  

========  

Een stemvork met een frequentie van 440Hz wordt boven de opening van een buis aangeslagen.  

Een stemvork staat gewoonlijk op een houten bakje, waarin de lucht vrij kan trillen. Zij brengt een normale 440 Hz voort.  

Gevraagd :  

=======  

a) Bereken de twee afstanden tussen het vloeistofniveau en de bovenrand van de buis om in resonantie te krijgen  

b) Bereken de meest geschikte lengte van het houten klankkastje, dat langs een kant dicht is, om een goede resonantie te bekomen?
Om te beginnen, kun je eens een weergave schetsen van een staande golf in een buis die aan één kant open is? Waar vind je knopen en buiken in zo'n geval? Zo'n plaatje staat in elk natuurkundeboek... :roll:

En dan is deze opgave ineens een stemvorkje van een cent... :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer