[Natuurkunde] Geluid Oefening 3, 5, 10, 11

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

[Natuurkunde] Geluid Oefening 3, 5, 10, 11

Beste studenten, docenten

Ja heb fysica gehad in het middelbaar maar nu krijgen we dat opnieuw en gaat veel dieper en dat is toegepaste fysica voor de elektronica.

Bij ons is het probleem dat deze oefeningen niet worden opgelost en daardoor dat je sommige oefeningen niet opgelost krijg, zoals deze 3 van de 30 oefeningen

Oefening 3

=======

Bij een frequentie van 1000Hz heeft het kleinste nog hoorbare geluid een intensiteit gelijk aan 10 ^ -12 W/m². Bepaal van dit geluid de drukamplitude en de amplitude van de trillende deeltjes

Gegeven:

======

f = 1000 Hz

Io = 10 ^ -10 W/m²

Gevraagd

======

pm en amplitude trillende deeltjes

Oefening 5

=======

Een geluidsbron heeft een vermogen van 80W.

Bepaal de intensiteit in dB op een afstand van 3m. en bepaal eveneens de afstand tot de bron waarop het geluidsniveau is gedaald tot 40 dB

Gegeven

======

P = 80W

s = 3m

P' = 40dB

Oefening 10

========

Met welke snelheid moet een geluidsbron zich van een stilstaande waarnemer verwijderen om een toonverlaging van 1/5 van de voortgebrachte toon te bekomen?

Oefening 11

========

Een luidspeker stuurt een signaal met een welbepaalde frequentie in de buis. De kortste afstand tussen twee resonantiepunten (zijn dat buiken of knopen wat ze bedoelen?) bedraagt 19cm.

Gevraagd

======

Bereken de frequentie van het geluidssignaal

Kan je mij gewoon de werkwijze geven dus hoe je aan de oplossing komt met de formules dus geen getallen?

Met vriendelijke groeten

Steven

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Geluid Oefening 3, 5, 10, 11

Oefening 5  

=======  

Een geluidsbron heeft een vermogen van 80W.  

Bepaal de intensiteit in dB op een afstand van 3m.  

Gegeven  

======  

P = 80W  

s = 3m
Systematisch aanpakken, voor het overzicht nog even toevoegen de gevraagde grootheid:

gevraagd: I = (dB)

Twee gegeven grootheden, één gevraagde grootheid. P, s, en I. In je cursus moet dan toch wel een formule staan waarin deze drie tesamen voorkomen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Geluid Oefening 3, 5, 10, 11

Oefening 10  

========  

Met welke snelheid moet een geluidsbron zich van een stilstaande waarnemer verwijderen om een toonverlaging van 1/5 van de voortgebrachte toon te bekomen?


Ga voor het gemak eens uit van een voortgebrachte toon van 5 Hz, en een geluidssnelheid van 500 m/s.

Wat betekent "een toonverlaging van 1/5 van de voortgebrachte toon" voor de waargenomen golflengte?

Wat betekent dat dus voor de afstand die de bron moet afleggen van de waarnemer vandaan tijdens het uitzenden van één golf?

En wat betekent dat dus voor de snelheid van die bron?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Geluid Oefening 3, 5, 10, 11

Oefening 11  

========  

Een luidspeker stuurt een signaal met een welbepaalde frequentie in de buis. De kortste afstand tussen twee resonantiepunten (zijn dat buiken of knopen wat ze bedoelen?) bedraagt 19cm.
Ik moest ook even zoeken naar die term, maar wat met resonantiepunten bedoeld wordt zijn die buislengten waarbij een staande golf ontstaat in die buis. Als je weet hoe een staande golf in een buis eruit ziet, weet je wat de golflengte, en daarmee de frequentie van het geluid zal zijn.

http://www.physics.unr.edu/180labs/Standin...Air%20Waves.pdf
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 609

Re: [Natuurkunde] Geluid Oefening 3, 5, 10, 11

Geachte docent

Bedankt om toch steeds deels oplossingen te geven.

Kan je eens naar mijn andere oefeningen kijken dat zijn oefeningen die ik erop heb geplaatst die ik absoluut niet kan oplossen omdat ik gewoon niet weet hoe eraan te beginnen.

Kan je die ook eens gaan bekijken?

Kan je eens een voorbeeld geven met tekening om de afstand van buiken of knopen te bepalen uit bepaalde opgestelde vraagstellingen zie het forum over toegepaste fysica van golven?

Met vriendelijke groeten

Steven

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Geluid Oefening 3, 5, 10, 11

Kan je eens naar mijn andere oefeningen kijken dat zijn oefeningen die ik erop heb geplaatst die ik absoluut niet kan oplossen omdat ik gewoon niet weet hoe eraan te beginnen.  

Kan je die ook eens gaan bekijken?  

Kan je eens een voorbeeld geven met tekening om de afstand van buiken of knopen te bepalen uit bepaalde opgestelde vraagstellingen zie het forum over toegepaste fysica van golven?  

Met vriendelijke groeten  

Steven
Beste Steven,

Zolang we niet weten wat jij wel of niet weet of snapt, is het nou niet zo heel zinvol om maar allerlei info hier links en rechts in de topics te gaan gooien. Voorlopig liggen er een stuk of twintig voor zover ik kan zien niet of half begrepen en/of afgewerkte vraagstukjes hier klaar. Wordt nogal chaotisch. Kunnen we die niet slimmer één voor één afwerken, op zo'n wijze dat jij de uitwerking geeft tot waar je het snapt, en wij die uitwerking checken, je op mogelijke fouten wijzen en zo de problemen één voor één aan de kant werken?

En als het om multiple choice gaat, dat je dan niet zegt "volgens mij is het antwoord a", maar " volgens mij is het antwoord a omdat............"

Groet, en succes en volharding toegewenst,

Jan
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 609

Re: [Natuurkunde] Geluid Oefening 3, 5, 10, 11

Beste docent

We kunnen het beste beginnen elk hoofdstuk van de oefeningen af te werken zodanig dat ik ze nogeens kan maken zonder naar jou uitwerkingen te kijken en die dan te vergelijken en zou weet ik waar ik fouten heb gemaakt.

Laten we eerst beginnen met de oefeningen van de harmonische trillingen en de golven en deze stap voor stap samen op te lossen.

Heb nog een paar oefeningen klaar over fysische optica je weet dat tijdens de inhaalsweek alleen de theorie wordt doorgenomen en dan de oefeningen weer niet en aangezien we geen oplossing hebben kunnen we die oefeningen nooit controleren zelf

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Geluid Oefening 3, 5, 10, 11

a) Ik heet niet "beste docent", ik heet gewoon Jan

b)
We kunnen het beste beginnen elk hoofdstuk van de oefeningen af te werken zodanig dat ik ze nogeens kan maken zonder naar jou uitwerkingen te kijken
We zijn helemaal niet van plan om alvast een stapeltje uitwerkingen voor je klaar te gaan leggen. Ik heb echt wel wat anders te doen. Kom maar met je uitwerkingen, we checken ze - en corrigeren je - wel.

Maar hou het overzichtelijk, systematisch en begin dus niet aan stap 2 vooraleer je zeker weet hoe de eerste stap in elkaar steekt. Anders raak je alleen maar verder in de war. En zorg dat je er een fatsoenlijk natuurkundeboek naast hebt liggen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer