Stroom berekenen bij gegeven vermogen (3 fasen, 400 V)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Stroom berekenen bij gegeven vermogen (3 fasen, 400 V)

Stel het elektriciteitsbedrijf meet een maximaal vermogen van X kW bij 400 V / 3 fasen aan de meter. Wat is dan de maximale stroom per fase, ervan uitgaande dat deze per fase identiek is?

Concreet: dient mijn aansluiting bij een maximaal vermogen van 80 kW 3 x 80 A te zijn of 3 x 200 A (iets ertussen is er niet)?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroom berekenen bij gegeven vermogen (3 fasen, 400 V)

Je hebt het over 400V, maar feitelijk gaat het om 3 fasen van ieder 230V.

Dus: 80.000/(3x230) = 116A

Dat ga je met 80A dus niet meer redden. 80A is de grootste waarde die nog direct gemeten wordt, daarboven wordt de elektriciteitsmeter via stroomtransformatoren aangesloten. De kleinst toegepaste waarde voor een stroomtrafo is 200A. Het klopt dus dat er tussen 80 en 200A niks mogelijk is.

Berichten: 25

Re: Stroom berekenen bij gegeven vermogen (3 fasen, 400 V)

de 116A die klazon uitrekende is voor een ohmse belasting.

het volgende maakt, zoals klazon al opmerkte, voor je aansluiting niks uit.

moet toch 200A worden.

Sluit je dus een boiler (ohmse weerstand) aan dan wordt het 116A

In een elektromotor zitten spoelen waardoor je het net inductief belast.

Sluit je een elektromotor aan met een cos(phi)=0.8 dan wordt het

P=U x I x 1.73 x cos(phi) -> 80.000=400 x I x 1.73 x 0.8 -> I=144A

Door je zekering loopt dan wel 144A. Je blijft echter gewoon je 80 kW betalen.

De blind-stroom wordt in de kWh meter niet gemeten.

Ik dacht dat het energie bedrijf een aansluiting tot cos(phi)=0.8 accepteerd.

met condensatoren (capacitief) zou je de blindstroom kunnen beperken wat ik alleen zou doen als dit vereist wordt.

Als ik me goed ??? herinner kun je, door de bekrachtiging van synchroon motoren te veranderen, de stroom voor of naijlend maken. Toepasbaar bij grote ventilatoren ?? Maar dan hebben we het over grote vermogens.

3 fase 400V R-S-T aansluiten op U-V-W tussen R-S R-T S-T wordt dus 3x400V gemeten. De hierboven berekende stroom wordt in elke lijn gemeten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroom berekenen bij gegeven vermogen (3 fasen, 400 V)

ad1003 schreef:De blind-stroom wordt  in de kWh meter niet gemeten.

Ik dacht dat het energie bedrijf een aansluiting tot cos(phi)=0.8 accepteert.


Bij grootverbruikers worden steeds vaker meters toegepast die ook de blindstroom meten. Of er met die informatie iets wordt gedaan, dat hangt van de situatie af. Als er een vermoden is dat de cos(phi) slechter is dan 0,8 zal het netwerkbedrijf het blindvermogen in de gaten houden, en daar mogelijk geld voor gaan vragen.

Blindstroomcompensatie met condensatoren is een mogelijkheid, maar daar zitten ook technische bezwaren aan, dus dat zullen ze niet zo gauw eisen.

Berichten: 25

Re: Stroom berekenen bij gegeven vermogen (3 fasen, 400 V)

het automatisch bij en afschakelen van condensatoren heb ik maar 1x meegemaakt, in 1972, en dat was bij een standalone installatie van ca. 4 MW.

Dus niet aan het net gekopppeld. De gemaakte kosten zullen er wel niet uitgekomen zijn. Maar leuk om een keer te zien. Er stond een hele rij condensatoren achter het schakelbord.

Om de cos(phi) te verbeteren wordt de verlichting in grote hallen de TL met een duoschakeling voorzien. 1 lamp inductief / 1 lamp capacitief (stroom ca. 60 graden na en voorijlend) zodat de totale stroom en netspanning met elkaar in fase zijn. ( cos(phi)=1 )

allardvk blijft ondanks dit verhaal gewoon met z'n 200A zitten :)

Reageer