Spatiegebruik bij leestekens( )?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Spatiegebruik bij leestekens( )?

Ik heb er al op vele plaatsen naar gezocht, maar ik kom altijd terug met verschillende antwoorden waardoor mijn honger naar de waarheid nog wordt aangewakkerd. Ik wil namelijk weten of er (bij het Nederlands) voor vraagtekens en uitroeptekens een spatie gelaten moet worden of niet.

Als ik er de kranten op nasla kom ik beide mogelijkheden bijna in gelijke mate tegen.

Ik wil ook nog graag weten hoe het spatiegebruik in het Frans en het Engels toegepast wordt, daar ik dacht dat de regels in deze talen verschillen van het Nederlands.

Berichten: 824

Re: Spatiegebruik bij leestekens( )?

Volgens mij moet je uitroeptekens en vraagtekens gewoon zonder spatie schrijven, net zoals een punt en komma. Waarom je het in kranten ook op andere manieren ziet komt volgens mij omdat ze het zo leesbaarder willen maken. Zo heb je soms ook 4 spaties in een zin ipv 1, dat doen ze allemaal zodat het beter leesbaar wordt.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Spatiegebruik bij leestekens( )?

Zo heb je soms ook 4 spaties in een zin ipv 1, dat doen ze allemaal zodat het beter leesbaar wordt.
Dat heet uitvullen van de kolom, zodat alle regels even lang worden. Kan je tekstverwerker ook.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Spatiegebruik bij leestekens( )?

Niet leesbaarder, maar zo vullen ze de kolom zowel links en rechts uit. Bij mijn weten wordt er geen spatie voor interpunctie-tekens gezet, alleen maar erna (zie de komma in deze zin). En de punt in de voorgaande. :wink:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 824

Re: Spatiegebruik bij leestekens( )?

Zo heb je soms ook 4 spaties in een zin ipv 1, dat doen ze allemaal zodat het beter leesbaar wordt.
Dat heet uitvullen van de kolom, zodat alle regels even lang worden. Kan je tekstverwerker ook.


En ik altijd maar denken dat dat voor de leesbaarheid was :) Weer wat geleerd hier :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Spatiegebruik bij leestekens( )?

En voor haakjes? Zelf zet ik wel altijd een spatie voor haakjes, maar niet iedereen doet dat. Weet iemand hier de regel voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Spatiegebruik bij leestekens( )?

Voor het eerste en na het laatste haakje een spatie (zoals in deze zin) is bij mijn weten de norm.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 43

Re: Spatiegebruik bij leestekens( )?

Geen spaties voor leestekens.

Geen dubbele spaties en zeker niet voor een punt.

Als ze een kolom uitvullen krijg je gaten het is de kunst

zo weing mogelijk opvallende 'gaten' te krijgen.

In België zie ik vaak dat ze telefoonnummers nog steeds met een koppelteken schrijven dit is ook overbodig want je moet nu altijd een zonenummer gebruiken.

Groetjes,

P.S. Ik schrijf fouten maar toch maak ik teksten op voor brochures etc...
'Niet alles wat telt kan geteld worden en niet alles wat geteld kan worden, 'telt.'

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Spatiegebruik bij leestekens( )?

En voor haakjes? Zelf zet ik wel altijd een spatie voor haakjes, maar niet iedereen doet dat. Weet iemand hier de regel voor?
Wat Raspoetin zegt klopt volgens mij. Je ziet ook wel vaker iets als "ok ( test ) 123" maar die spaties horen daar niet binnen de haakjes.

Soms maken ze het helemaal gek en zie je dingen zoals "ok ( test) 123", wat daar de redenering achter is... :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 107

Re: Spatiegebruik bij leestekens( )?

Dat is gewoon niet goed kunnen uittypen wat je bedoelt. Iemand die typt(zoals ik nu doe)is ook fout. Ik doe trouwens wel altijd een spatie tussen de laatste letter en bijvoorbeeld een uitroepteken ! Dat vind ik er netter uitzien ofzo ?
This old world still looks the same.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spatiegebruik bij leestekens( )?

Dat vind ik er netter uitzien ofzo ?
Dat vind ik nou niet. En het is ook niet correct. Uitroepteken of vraagteken nemen de plaats in van een punt, en die zet je ook zonder spatie achter de laatste letter.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Spatiegebruik bij leestekens( )?

Persoonlijk zet ik een spatie voor '(' en achter de ')' omdat dit (volgens mij) de leesbaarheid bevorderd (want op deze manier horen de haakjes voornamelijk bij de text die er door omsloten word). Behalve aan als een ')' aan het einde van een zin komt te staan (zoals hier).

Citaten met een punt op het eind zet ik bijvoorkeur apart en niet 'inline'. Als het toch inline moet dan laat ik punten aan het eind altijd weg maar '!' en '?' meestal niet. Dus wel "eureka!" maar "This old world still looks the same", verliest de punt er binnen en wordt gevolgd door een ',' of een '.' buiten de quote.

Merk op dat ik ' gebruik voor enkele characters en " voor strings (meerdere characters), behalve als het mij op deze characters op zich gaat. Als in een citaat geciteerd wordt dan alterneer ik de enkele- en dubbele-quote tekens, op de zelfde manier gebruik ik ook wel eens '[' als vervanger van '('.

In het algemeen als ik iets citeer en het is te lang of onduidelijk dan laat ik wel eens een stukje weg (aangegeven met " ... ") en soms moet je een stukje tekst toevoegen om de zin weer klopend te krijgen en dan gebruik ik teksthaken.

Iets irritants wat vooral door veel oudere mensen wordt gedaan is dat ze geen geen spatie gebruiken achter een punt,komma,puntkomma of dubbele punt.Ze schrijven gewoon aan een stuk door net als ik nu voordoe.Vaak gebruiken ze ook geen paragrafen.Dit maakt het meestal veel minder leesbaar.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spatiegebruik bij leestekens( )?

Iets irritants wat vooral door veel oudere mensen wordt gedaan is dat ze geen geen spatie gebruiken achter een punt,komma,puntkomma of dubbele punt.
Ben je nu niet aan het generaliseren?

De ouderen op dit forum zijn b.v. Tobo, Jan vd V. en mijn persoon.

Maar je zult ons drieën beslist niet op deze fout betrappen.

Berichten: 74

Re: Spatiegebruik bij leestekens( )?

Geen spatie voor interpunctie-tekens inderdaad, enkel erna, zoals raspoetin zegt. En wat de haakjes betreft heeft hij ook gelijk. Ik geloof dat in Engeland dezelfde normen gelden als in Nederland. In Frankrijk echter gelden andere regels. Als het 'tweedelige" interpunctie betreft, zoals ; : ! en ? komt er een spatie voor en erna. Voor interpunctie als . en , niet ervoor, wel ook erna. Wat de haakjes betreft denk ik dat het zoals in Nederland gaat.

Berichten: 7

Re: Spatiegebruik bij leestekens( )?

TimDW schreef:Ik heb er al op vele plaatsen naar gezocht, maar ik kom altijd terug met verschillende antwoorden waardoor mijn honger naar de waarheid nog wordt aangewakkerd. Ik wil namelijk weten of er (bij het Nederlands) voor vraagtekens en uitroeptekens een spatie gelaten moet worden of niet.

Als ik er de kranten op nasla kom ik beide mogelijkheden bijna in gelijke mate tegen.

Ik wil ook nog graag weten hoe het spatiegebruik in het Frans en het Engels toegepast wordt, daar ik dacht dat de regels in deze talen verschillen van het Nederlands.
Punten, komma's, uitroeptekens etc. horen bij de zin of het zinsdeel ervoor. Dit is de reden waarom de spatie erna geplaatst moet worden en niet ervoor. Dit geldt ook voor Frans en Engels.

Reageer