Help ik heb mijn koelkast gemold

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 89

Help ik heb mijn koelkast gemold

Ik was zojuist met behulp van een koksmes mijn vriezer aan het ontdoen van overtollig ijs -volgende keer maar gewoon weer ontdooien- met als doel de deur van mijn koelkast weer dicht te kunnen doen, totdat ik plotseling met het mes door de boden van de vriezer heen stootte en er een of ander gas ontsnapte.

Nu is het al gestopt met lekken, dat duurde maar 40 seconden ofzo, maar wat ik dus wil vragen:

Is dit gevaarlijk en kan ik mijn koelkast nu beter uitzetten of kan ik hem gewoon aan laten staan met een eventueel kapotte vriezer?
All we can learn from history is that we can't learn from history...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Help ik heb mijn koelkast gemold

Dit zou het gas kunnen zijn dat wordt gebruikt bij het koelen. Als je zeker wilt zijn van je zaak dan kan je 'm denk ik het beste naar een reperateur brengen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 824

Re: Help ik heb mijn koelkast gemold

Dit zou het gas kunnen zijn dat wordt gebruikt bij het koelen. Als je zeker wilt zijn van je zaak dan kan je 'm denk ik het beste naar een reperateur brengen.
Of dat een gas is wat wordt gebruikt voor koelen kom je snel genoeg achter :) .

Stijn, wat heb je trouwens een geweldige titel gekozen :) .
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Help ik heb mijn koelkast gemold

Ik gok dat dat gas Freon is, waarmee het gekoeld wordt inderdaad. Freon is op zich niet giftig ("wordt verondersteld niet giftig te zijn") maar zonder dat gas werkt je vriezer niet. Het gas is het medium dat de warmte afvoert naar buiten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 89

Re: Help ik heb mijn koelkast gemold

Ok, ja dat het waarschijnlijk freon is had ik al gezien maar ik kan mijn koelkast dus in ieder geval aan laten staan zonder dat ik er iets van krijg ofzo, dat is het belangrijkste.

Bedankt voor jullie reacties!
All we can learn from history is that we can't learn from history...

Berichten: 138

Re: Help ik heb mijn koelkast gemold

Als je hem nog wil laten repareren kun je hem naar mijn mening wel beter uitschakelen, want voorzover ik weet zit er in de compressor unit ook een kleine hoeveelheid olie, die nu het systeem open is bij draaiende compressor vrijelijk in dampvorm kan ontsnappen.

Wanneer de olie op is zal uiteindelijk de compressor vastlopen.

Berichten: 333

Re: Help ik heb mijn koelkast gemold

eeeum het gas is echt wel schadelijk, vroeger toch in de oudere ijskasten en vriezers, als hij recent is denk ik niet dat het veel kwaad kan.
Wie niet slim is moet sterk zijn.

Berichten: 4.546

Re: Help ik heb mijn koelkast gemold

vroeger werd toch ammoniak gebruikt en geen freon? ammoniak is zeker schadelijk.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 2.746

Re: Help ik heb mijn koelkast gemold

als het amoniak was had stijn het al lang gemerkt :)

Berichten: 4.546

Re: Help ik heb mijn koelkast gemold

ja daarom, dat was het dus niet. misschien op internet het typenummer opzoeken, of de fabrikant zoeken en dan vragen wat voor gas erin zit. tenzij het een oude is natuurlijk.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 597

Re: Help ik heb mijn koelkast gemold

is dit het gas dat bijdraagt aan het broeikasteffect ?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Help ik heb mijn koelkast gemold

http://nl.wikipedia.org/wiki/Freon

Dus ja, het draagt bij aan het broeikaseffect (minimaal). Tevens is freon waarschijnlijk dus niet het gas wat ontsnapte aangezien het inmiddels is verboden.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 138

Re: Help ik heb mijn koelkast gemold

Freon is dacht ik vooral verantwoordelijk voor het aantasten van de Ozonlaag.

Voor zover ik weet is freon in koelinstallaties niet verboden, wel moet er een nauwkeurige boekhouding bijgehouden worden door een STEK monteur over de hoeveelheid freon die verbruikt wordt.

Vroeger zat het ook in alle spuitbussen, daar is het inmiddels wel verboden dacht ik zo.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Help ik heb mijn koelkast gemold

http://en.wikipedia.org/wiki/Freon

Het is niet verboden, wordt nog steeds gebruikt, alleen niet meer geproduceerd. Het zeer ozongevaarlijke R12 wordt inderdaad ook niet meer hergebruikt. R22, veel minder gevaarlijk voor ozon, is nog volop in gebruik (in gesloten systemen zoals koelinstallaties dan toch), en nog gewoon te koop.

https://www.hoekloosonline.nl/xgis/pib/Freon22.pdf

Als drijfgassen in spuitbussen zijn freonen inderdaad verboden volgens het protocol van Montreal.

Mijn 12 jaar oude koelcel draait op R22, en heeft al vanaf het begin een boekhouding op basis van een jaarlijkse controle door de STEK-monteur.

Voor speciale doeleinden, zoals blusinstallaties in vliegtuigen, zijn nog geen alternatieven gevonden die ook technisch voldoen, hier worden ozongevaarlijke halonen nog steeds als blusgas gebruikt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Help ik heb mijn koelkast gemold

wikipedia spreekt over Freon als de gangbare naam voor R-12.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer