Formules van Simpson

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 30

Formules van Simpson

Hey

wie zijn bezig met formules van Simpson, en ik maakte dus een paar oefeningen. Maar ik vind "de stap" nooit. Ik weet dat er 1 bepaald ding is dat ik moet doen, carnot toepassen, of verdubbelingsformules gebruiken. Maar ik zie het nooit.

De oefeningen zijn:

1) cos a + cos b + cos c = 1+ 4 sin a/2 * sin b/2 * sin c/2

dan:

LL = -2 sin (a+b)/2 * sin (a-b)/2 + cos (180 - (A+B))

= 2 sin (a+b)/2 * sin (a-b)/2 - cos (A+B)

ik kan hier niet zomaar carnot toepassen, tenzij ik uit het RL de 1 ga halen en dan de - buiten haakjes breng, maar dit lijkt mij onhandig want dan zit ik met een kwadraat. Dus volgens mij is carbot uitgesloten, toch? verdubbelingsformules zou wel gaan, maar wat gebruik je bij een cosinus? want dan zit ik opnieuw met kwadraten?

Ik vind hier geen uitweg...

2) cos a + cos b - cos c = -1 + 4 cos a/2 * cos b/2 * sin c/2

LL = 2 cos (a+b)/2 * cos (a-b)/2 - cos (180 - (A+B))

= 2 cos (a+b)/2 * cos (a-b)/2 + cos (A+B)

en voila, ik zit weer vast... Ik dacht even aan omgekeerde simpson, maar dat was het ook niet blijkbaar...

3) cos2a + cos2b - cos2c = 1 -4 sina * sinc * cosc

LL= 2cos (a+b) * cos (a-b) - cos (2A+2B)

en opnieuw... vast...

Ik heb hier donderdag toets van, en zal het waarschijnlijk morgen nog aan mijn leerkracht kunnen vragen, maar alle hulp is nu welkom!

Berichten: 30

Re: Formules van Simpson

Ik heb gisteravond deze oefeningen opnieuw geprobeert en dit keer lukten ze wel....

Het kwam er elke keer op neer de 1 uit het rechterlid over te brengen en dan daarmee carnot toe te passen, gemeenschappelijke factor buiten haken brengen en dan binnen de haken opnieuw simpson uitvoeren...

zeer makkelijk eigenlijk maar ik zag het niet. Daarbij heb ik ook nog een fout gemaakt in de formule , cos a + cos b = 2 cos (a+b/)2 * cos (a-b)/2 en niet -2 sin (a+b)/2 * sin (a-b)/2 zoals ik geschreven had.

Reageer