Wilsonkamer bouwen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

Wilsonkamer bouwen

Hallo mensen.

Ten eerste even dit: ik plaats deze vraag op dit forum omdat ik geen flauw idee heb waar ik het anders kwijt moet, ik koos dit forum vanwege de werking.

Ikzelf ben van plan een Wilsonkamer te bouwen (hoeft niet groot). Op internet heb ik al enige sites ontdekt, maar nou vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft, tips, e.d.

Alvast hartelijk bedankt,

Bram

Berichten: 11

Re: Wilsonkamer bouwen

Heb net ontdekt dat ik op het verdeerde forum zit te posten :shock:

SORRY!

Zou een moderator hem kunnen verplaatsen???

DANKJEWEL!!! :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wilsonkamer bouwen

Ik vind hem hier eigenlijk wel aardig staan, waar had je hem anders willen hebben?

Wilsonkamers worden over het algemeen gevuld met superkritisch vloeibaar helium, maar dat lijkt me in jouw geval geen optie (dat is namelijk heel duur, en vooral de koel-kosten zijn enorm). Hoe wil je het dan gaan doen? Zelfs vloeibaar stikstof is niet eenvoudig om aan te komen / te gebruiken.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 11

Re: Wilsonkamer bouwen

http://www.lns.cornell.edu/%7Eadf4/cloud.html zegt iets heelanders toch?

Of ben ik achterlijk :?: :shock: :?:

Verder niemand met praktijk-ervaringen?

Toch hartstikke bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wilsonkamer bouwen

Cool! 8)

Dat is inderdaad wel iets dat je zelf kunt bouwen. Ik ken persoonlijk dit soort opstellingen niet (in de hoge-energie fysica worden dus Wilsonkamers gebruikt die gevuld zijn met superkritisch vloeibaar helium) maar het lijkt me gaaf om eens te proberen.

Als je zoiets gaat maken, plaats je dan een paar foto'tjes online? Lijkt me leuk om te zien.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 11

Re: Wilsonkamer bouwen

Zal ik doen

Paar vraagjes:

Is die aclcohol die ze bedoelen makkelijk te verkrijgen (zoja: waar)

hoe kom ik in hemelsnaam aan droogijs?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wilsonkamer bouwen

Ik denk dat je isopropanol misschien wel bij de drogist kunt bestellen. Anders vast via JanMeut (moderator van dit forum). Wel even uitleggen waarvoor je het wil gebruiken, anders willen ze het misschien niet verkopen.

Voor droogijs (dat is vast CO2) kan je hier eens kijken.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 11

Re: Wilsonkamer bouwen

Verkopen ze dat droogijs niet alleen aan bedrijven?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wilsonkamer bouwen

Geen idee, dat moet je hun vragen...

Ik denk dat als je uitlegt wat je ermee wil, ze het misschien ook wel aan jou verkopen. En anders zijn er vast wel andere plekken in Nederland te vinden waar ze het verkopen (www.google.nl --> +droogijs +verkopen :shock: ).
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 11

Re: Wilsonkamer bouwen

Thank you very much!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: Wilsonkamer bouwen

Is het geen optie om spiritus te gebruiken ipv isopropanol dit heeft denk ik hetzelfde effect en is eenvoudig te verkrijgen...

en mischien kan je vloeibaar stikstof regelen bij de dokter of de apotheek..

alleen is vloeibaar stikstof gevaarlijker dan droogijs...

Ga het zelf ook proberen te maken op school.. de leraren zijn hier meestal wel voor te porren...

Re: Wilsonkamer bouwen

Heb morgen Natuurkunde, gelijk even vragen bij onze Michael :shock:

Re: Wilsonkamer bouwen

voor droog ijs kan je ook een brandblusser gebruiken, geloof ik :-?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Wilsonkamer bouwen

Dat wordt dan duur droogijs, want dat is vloeibaar koolzuurgas, en die wordt pas vast door verdamping van een relatief groot deel van de inhoud. De koolzuursneeuwdeeltjes worden dan bovendien alle kanten op geblazen.

Bedrijven die geluid en licht op feestjes verzorgen gebruiken ook veel droogijs (de podium"rook"). Het is alleszins geen stof die op een of andere zwarte lijst staat wegens misbruik door vandalen of terroristen, dus ik zie geen redenen dat alleen aan bekende bedrijven te verkopen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer