Virus overdracht door muggen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 31

Virus overdracht door muggen

Het schijnt zo te zijn dat HIV niet overgedragen kan worden door muggen (sorry geen bronvermelding)

tegenwoordig wordt ik hier lek gestoken door de tijgermug http://en.wikipedia.org/wiki/Asian_tiger_mosquito

daarbij las ik tot mijn verbazing dat deze mug een aantal virussen kan overdragen, zoals Denguehttp://en.wikipedia.org/wiki/Dengue_fever

Parasieten wist ik wel, maar virussen niet.

waarom kan het ene virus wel overleven, maar het andere niet? waarom kan HIV niet overleven in een mug?

iemand die dit weet?

Berichten: 333

Re: Virus overdracht door muggen

das volgens mij nog niet bewezen
Wie niet slim is moet sterk zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Virus overdracht door muggen

Een virus moet wel heel sterk zijn wil het in/op een mug overleven. Hiv is gelukkig niet zo sterk, dus dat zal wel de reden zijn dat het kennelijk niet via muggen wordt overgebracht.

Verder is het volgens mij zo dat onze huis-tuin-en-keukenmug niet van mens tot mens steekt, maar gewoon zo nu en dan bloed nodig heeft. Dat beperkt uiteraard ook het risico van verspreiding.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 193

Re: Virus overdracht door muggen

das volgens mij nog niet bewezen
Inderdaad.

Volgens mij zou het wel kunnen maar men zegt van niet om massahysterie te voorkomen denk ik.

Mvg,

Paul Siemons

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Virus overdracht door muggen

Een virus moet wel heel sterk zijn wil het in/op een mug overleven. Hiv is gelukkig niet zo sterk, dus dat zal wel de reden zijn dat het kennelijk niet via muggen wordt overgebracht.
Zijn plantenvirussen dan zoveel sterker? Er zijn legio voorbeelden van door bijvoorbeeld bladluis en wittevlieg overgebrachte virusziekten in land-en tuinbouwgewassen.
Verder is het volgens mij zo dat onze huis-tuin-en-keukenmug niet van mens tot mens steekt, maar gewoon zo nu en dan bloed nodig heeft. Dat beperkt uiteraard ook het risico van verspreiding.
De malariamug heeft wat dat betreft toch geen van de huis-tuin-en keukenmug afwijkend gedrag? De vrouwtjesmuggen zoeken gewoon bloed, en pakken dat waar ze het pakken kunnen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3.165

Re: Virus overdracht door muggen

Het Bunyavirus wordt door de mug overgedragen. Dit virus komt wereldwijd voor.

Berichten: 301

Re: Virus overdracht door muggen

JanMeut schreef:Een virus moet wel heel sterk zijn wil het in/op een mug overleven. Hiv is gelukkig niet zo sterk, dus dat zal wel de reden zijn dat het kennelijk niet via muggen wordt overgebracht.
Zijn plantenvirussen dan zoveel sterker? Er zijn legio voorbeelden van door bijvoorbeeld bladluis en wittevlieg overgebrachte virusziekten in land-en tuinbouwgewassen.


Ik denk dat het planten immuunsysteem heel anders is dan 't menselijke immuunsysteem, dus een verlijking tussen planten en mensen is niet echt te maken denk ik zelf...
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Virus overdracht door muggen

Ik denk dat het planten immuunsysteem heel anders is dan 't menselijke immuunsysteem, dus een vergelijking tussen planten en mensen is niet echt te maken denk ik zelf...
Ok, maar het gaat hier niet om immuunsystemen, het gaat om systemen van overdracht via "derden".

Er werd gesteld:

Een virus moet wel heel sterk zijn wil het in/op een mug overleven.

Nou kan een insect op verschillende wijzen virussen overbrengen van plant naar plant, en bij planten is deze wijze van virusverspreiding eerder regel dan uitzondering.

Is dat dus voor dierlijke virussen zoveel moeilijker omdat die zwakker zouden zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 301

Re: Virus overdracht door muggen

Is dat dus voor dierlijke virussen zoveel moeilijker omdat die zwakker zouden zijn?
Dat verschilt weer per virus.

HIV zelf is bijvoorbeeld minder besmettelijk dan hepatitus B & C(bloed-bloed contact).

En het ligt ook aan het immuun-systeem denk ik.

als iemand met een zwak immuun-systeem geprikt wordt heeft die denk ik meer kans om een virus op te lopen dan iemand met een sterker immuun-systeem...
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Virus overdracht door muggen

Er werd gesteld:  

Een virus moet wel heel sterk zijn wil het in/op een mug overleven.
Een virus is in vergelijking met bijvoorbeeld een bacterie ontiegelijk zwak en kwetsbaar. Een virus overleeft de buitenlucht maar een beperkte tijd. In een mug zal een virus dat gewoonlijk in bloed leeft niet lang leven omdat dit bloed door de mug zal worden verbruikt.

Ik had het specifiek over onze eigen mug, maar de Malariavergelijking gaat natuurlijk niet op: Malaria wordt door een parasiet veroorzaakt, niet door een bacterie. Deze parasieten zijn een eencellige en dus veel sterker dan een virus. Muggen die continue hun bloedvoorraad aanvullen zouden eventueel wel virussen kunnen overbrengen.

Wat bijvoorbeeld bladluizen betreft: die boren niet een keer in een heleboel tijd in een blad, maar achter elkaar de hele dag door, dan is besmetting wel mogelijk. In een luis zal een plantenvirus ook beter overleven omdat het plantensap dat de luis naar binnenwerkt steeds wordt aangevuld.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Virus overdracht door muggen

Bij malaria komt de parasiet met het speeksel van de mug mee omdat deze zich nestelt in de speekselklier. Virussen komen terecht in de maag van de mug, maar deze maaginhoud wordt niet overgebracht bij de beet.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer