natrium maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

natrium maken

wat is een manier om zelf natrium te maken(zonder gevaarlijke gassen zoals bij zout gebeurt)

Berichten: 11

Re: natrium maken

Hier is van alles te vinden over natrium

http://www.webelements.com/webelements/ele...ext/Na/key.html

Zoals je ziet kun je het dus beter kopen dan het zelf maken.

Re: natrium maken

waar kan ik dat kopen dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: natrium maken

Ik denk niet dat er veel mensen bereid zijn om natrium aan een particulier te verkopen. Hoewel hen strikt genomen niet verboden is.

Zelf maken is in theorie wel te doen, maar af te raden. Het is te gevaarlijk voor mensen die niet geleerd hebben dit te doen

Wat wil je ermee doen, het is een nogal gevaarlijke stof.

Re: natrium maken

ik weet hoe ik het zelf kan maken en weet dat het inderdaad gevaarlijk is daarom zoek ik een manier om wat natrium te maken zonder dat ik het uit zout hoef te halen ik wil er wat proefjes mee doen

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: natrium maken

Ik denk dat als jij niet zelf kunt vinden hoe je deze stof moet "maken" en je niet weet wat voor veiligheidseisen daarbij in acht genomen moeten worden, dat deze opmerking dan op jou van toepassing is:
Het is te gevaarlijk voor mensen die niet geleerd hebben dit te doen.
Hier is men over het algemeen niet zo behulpzaam bij mensen die chemie willen doen welke gevaarlijk is. Zeker als je aantoont niet voldoende kennis te hebben om het veilig te doen...

Dit ter verduidelijking waarom mensen die je wel kunnen helpen, dat toch niet doen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: natrium maken

de enige manier die ik kan vinden is door zout te ontleden d.m.v. electrolyse wanneer het in de vloeibare fase is maar ik vind dat te gevaarlijk omat er dan chloorgas vrijkomt dus zoek ik een andere manier waarbij zoiets niet gebeurt

Re: natrium maken

Natrium reageert heftig met water en vormd NaOH.Door electrolyse in water kom je er nooit.De enige methode die ik ken,is de electrolyse van het gesmolten zout.Daarbij worden chloor en natrium gescheiden opgevangen.Het vat is in staal,de electrodes in nikkel en de temperatuur loopt op tot 1000 C°.Vroeger had ik ook natrium gewild,nu weet ik dat het te gevaarlijk is om thuis te bewaren.Laat eens zo'n fles uit je handen vallen!

Berichten: 81

Re: natrium maken

smelt elektrolyse van elk natriumzout.

voor natriumhydroxide heb je wel een smeltkroes nodig van nikkel

Re: natrium maken

is het dan zo dat het ook mogelijk is bij een stof als soda? en hoe is dat dan mogelijk?

Re: natrium maken

de enige manier die ik kan vinden is door zout te ontleden d.m.v. electrolyse wanneer het in de vloeibare fase is maar ik vind dat te gevaarlijk omat er dan chloorgas vrijkomt dus zoek ik een andere manier waarbij zoiets niet gebeurt
Tja als je chloorgas al gevaarlijk vindt, waarom wil je dan uberhaubt natrium maken.... :shock:

Kwestie van een juiste opstelling in een juiste omgeving met de juiste voorzorgsmaatregelen

Re: natrium maken

Eens heb ik natriumchloride gesmolten door er met twee grafietstaven een vlamboog in te trekken.Dat was in mijn "wilde" jaren.

Re: natrium maken

Iemand die clever genoeg is om een toestel te bouwen waarin je onder afsluiting van de lucht zout kan smelten en daar dan nog een elektrolyse op doen, die zal wel geen problemen hebben om natrium te behandelen.

Trouwens metallisch Na wordt gewoon onder petroleum bewaard: dan is er geen enkel gevaar aan verbonden. Ik heb er lang geleden wat mee gespeeld (aangekocht Na, niet zelf gemaakt) en het geeft inderdaad een spectaculair effect als je een brokje Na in een emmer water gooit.

Doei

Mironteau

Re: natrium maken

ik krijg zout niet gesmolten bijn mij gaat het zout springen als ik het verwarm en chloor vind ik niet zo fijn spul dus dacht ik dan zoek ik een manier met soda maar die wet ik dus niet

Re: natrium maken

De gevaarlijke eigenschappen van natrium worden wel een beetje overdreven. OK je moet het onder olie bewaren en niet te grote stukken in een keer in het water gooien. Maar verder kun je het gewoon op tafel in stukjes snijden en in je hand houden (misschien niet te lang, maar toch).

Het chloorgas dat vrijkomt bij de electrolyse van zout is vele malen gevaarlijker.

Reageer