[elektriciteit] Pulserende spanning genereren

Moderator: physicalattraction

Berichten: 380

[elektriciteit] Pulserende spanning genereren

Kun je een vlakke gelijkspanning over een weerstand dmv een paralel geschakelde condensator pulserend over de weerstand maken?

Zodat er een gelijkstroom door de weerstand loopt maar wordt aangevuld door de ontalding vd condensator over de werrstand wanneer deze vol is,?

Anders hoe kun je op simpele wijze van een vlakke gelijkspanning een pulserende maken?[/img]
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [elektriciteit] Pulserende spanning genereren

kun je dat niet simpeler met een magneetschakelaar doen? Zie de gelijkstroom-deurbel die je in elke "Mijn eerste elektriciteitsdoos" vindt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: [elektriciteit] Pulserende spanning genereren

solarplanet schreef:Kun je een vlakke gelijkspanning over een weerstand dmv een paralel geschakelde condensator pulserend over de weerstand maken?

Zodat er een gelijkstroom door de weerstand loopt maar wordt aangevuld door de ontalding vd condensator over de werrstand wanneer deze vol is,?

Anders hoe kun je op simpele wijze van een vlakke gelijkspanning een pulserende maken?[/img]
Met een 555 chip kan je vlakke pulserende spanningen produceren. Er bestaan vele schakelingen voor. Met een dubbele 555 ik dacht een 556 chip kan je zelfs nog meer pulserende spanningen produceren.

De stroom kan je dan met een transistortje versterken.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 23

Re: [elektriciteit] Pulserende spanning genereren

Je kan het ook met een 1op1 trafo doen en een transistor en 2 weerstanden

de feedback moet dan wel kleiner zien daan de primaire en de secondaire winding van de trafo op een verhouding van 3 op 5.

zo:

Afbeelding

je krijgt dan een hoogfrequent pulserende spanning aan de uitgang van de tranformator

(maar voor een lagere frequenties moet je toch voor een 555 gaan)

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] Pulserende spanning genereren

Dankje ,maar even konkreet:

Hoeveel spanning levert de feedback-.de pr en sec spoel?
Stop de overbevolking

Berichten: 23

Re: [elektriciteit] Pulserende spanning genereren

dat ligt aan de verhoudingen van de tranformator. Mijn manier wordt vaak gebruikt om uit tv trafo's spanningen van meer dan 1 kilovolt te trekken, en het werkt als volgt: waneer de vodingsspanning wordt ingeschakeld wordt er in de primaire een puls opgewekt die op de secundaire en de feedback uitkomen, de primaire is slechts de uitgang, maar als er uit de feedback een puls komt wordt de transistor opengestuur en maakt een nieuwe puls, deze duurt voort omdat er een kleine vertraging zit tussen de pulsen van de feerdback en de primaire. je moet dus de secundaire als uitgang gebruiken want die genereert een pulserende spanning.

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] Pulserende spanning genereren

dat ligt aan de verhoudingen van de tranformator. Mijn manier wordt vaak gebruikt om uit tv trafo's spanningen van meer dan 1 kilovolt te trekken,


Hoe trek je 1kv uit een trafo die normaal een veel lagere sec spanning heeft.Of ligt het puur aan de wikkel verhouding,ik dacht dat je 1kv trekt dmv het onderbreken vd stroomkring en niet te verklaren is uit de wikkelverhouding?
Stop de overbevolking

Berichten: 23

Re: [elektriciteit] Pulserende spanning genereren

Zo een tv trafo wordt ook wel een flyback genoemd en is bedoeld om de hoge spanning die nodig is in de beeldbuis op te wekken (dat kan 20000 volt zijn). Het voltage is idd afhankelijk van de wikkelverhouding, maar je kan bij een transformator ook de spoel die normaal gesproken primair is als secundaire gebruiken en omgekeerd om een hoog voltage met een vaal lager amperage te maken.

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] Pulserende spanning genereren

Als je de pr en sec spoelen omdraaid dan krijg je een lage spanning en juist een hoog amperage?
Stop de overbevolking

Berichten: 582

Re: [elektriciteit] Pulserende spanning genereren

In de tv zit nog een stel condensators die de spanning opvoeren naar 27 Kv. Maar dat kan alleen bij wisselspanning.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] Pulserende spanning genereren

Je bedoelt de cascade (tot 30 kv) in combinatie met de trafo?
Stop de overbevolking

Berichten: 23

Re: [elektriciteit] Pulserende spanning genereren

Als je de pr en sec spoelen omdraaid dan krijg je een lage spanning en juist een hoog amperage?


Dat ligt er maar net aan wat je de primaire en de secundaire noemt. ik doe nu heel moeilijk en dat weet ik maar het principe is iig dat als je pimair weinig dikke wikkelingen hebt, en secundair veel dunne wikkelingen de spanning toeneemt met de wikkelverhouding en het amperage afneemt met de wikkelverhouding.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [elektriciteit] Pulserende spanning genereren

solarplanet schreef:Als je de pr en sec spoelen omdraaid dan krijg je een lage spanning en juist een hoog amperage?
Dat ligt er maar net aan wat je de primaire en de secundaire noemt. ik doe nu heel moeilijk en dat weet ik maar het principe is iig dat als je pimair weinig dikke wikkelingen hebt, en secundair veel dunne wikkelingen de spanning toeneemt met de wikkelverhouding en het amperage afneemt met de wikkelverhouding.
Je doet helemaal niet moeilijk.

P=UI, en aangezien het vermogen energie per seconde is, en energie niet kan verdwijnen of spontaan ontstaan, moet dat product van U en I over de primaire en de secundaire gelijk zijn (afgezien van practische verliezen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] Pulserende spanning genereren

Dat ligt er maar net aan wat je de primaire en de secundaire noemt. ik doe nu heel moeilijk en dat weet ik maar het principe is iig dat als je pimair weinig dikke wikkelingen hebt, en secundair veel dunne wikkelingen de spanning toeneemt met de wikkelverhouding en het amperage afneemt met de wikkelverhouding.


Ja daarom kun je die wikkelverhouding niet omdraaien zoals jij beweert,
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] Pulserende spanning genereren

Ja daarom kun je die wikkelverhouding niet omdraaien zoals jij beweert,
Solar, ga nou eerst eens een goed boekie lezen over transformatoren.

Reageer