Magnetisch veld

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 510

Magnetisch veld

Laatst hoorde ik iemand iets zeggen over een magnetisch veld bij verlengkabels. Hij zei hier het volgende over:

Als je een haspel hebt met daaromheen gerolt een verlengkabel met een lengte van b.v. 10 meter. Moet je deze helemaal uit rollen, als je de kabel in het stopcontact stopt. Dit omdat er anders een magnetisch veld ontstaat i.v.m. de opgerolde kabel waar stroom doorheen stroomt.

Is het waar dat er dan een magnetisch veld ontstaat?

Vriendelijk groeten Kasper

Berichten: 226

Re: Magnetisch veld

In elk snoer gaat vermogen verloren en dat wordt omgezet in warmte. Als je het snoer opgerold laat, wordt die warmte op een kluitje geproduceerd en kan slecht uitgestraald worden. Het snoer kan dan te heet worden. Daarom moet je hem helemaal uitrollen.

N.B. Er is wel een magnetisch veld, maar dat heeft NIETS te maken met het bovenstaande!

Berichten: 9

Re: Magnetisch veld

Dit is precies het zelfde als een electro motor.

Door dat je deze draden dicht tegen elkaar houdt krijg je net als bij een spoel een magneties veldt. verbeter me als ik nu fout zit, dit kan ook als de huls van je draad er nog gewoon om heen zit. Met dit verschijnsel kan je leuk testen pas op! zet er niet te veel spanning op (moet wel veilig blijve :shock: ).

Berichten: 510

Re: Magnetisch veld

Bedankt!

Alleen is het mij niet duidelijk of dit magnetisch veld schadelijk is voor de apparatuur als wel voor de draad!

Groetjes Kasper

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Magnetisch veld

K. Jansen schreef:Bedankt!

Alleen is het mij niet duidelijk of dit magnetisch veld schadelijk is voor de apparatuur als wel voor de draad!

Groetjes Kasper
Nee, daar is het te zwak voor.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Magnetisch veld

De info van Wasbeer klopt: Doordat de kabel een weerstand heeft is er dus ook een verlies, dat grotendeels wordt omgezet in warmte die niet goed weg kan als het snoer is opgerold.
Dit is precies het zelfde als een electro motor.

Door dat je deze draden dicht tegen elkaar houdt krijg je net als bij een spoel een magneties veldt.
Ja, maar een wisselend magnetisch veld, dus stel je niet voor dat je er iets mee kan aantrekken of afstoten. (ja, heel snel). Daarbij zijn het eigenlijk 2 tegengestelde spoelen in elkaar (fase en nul) dus het heft zich grotendeels op.
verbeter me als ik nu fout zit, dit kan ook als de huls van je draad er nog gewoon om heen zit.
Als je een spoel netjes tegen elkaar wilt wikkelen, zal de draad geïsoleerd MOETEN zijn, anders sluit je de wikkelingen kort.
Met dit verschijnsel kan je leuk testen pas op! zet er niet te veel spanning op (moet wel veilig blijve ).
Leuke testjes? Noem er eens een paar, behalve brom veroorzaken? :wink:

Reageer