Hoe wordt vet verwijderd bij snel gewichtsverlies?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3.165

Hoe wordt vet verwijderd bij snel gewichtsverlies?

Ik heb een vraag. Wanneer iemand obees is en in een rap tempo afvalt (laten we voor deze discussie uitgaan van 4-7 kilo per maand), hoe verlaat het vet ons lichaam.

Er wordt bij de inname van vetten nieuw lichaamsvet opgebouwd.

Bij het verbruiken van energie wordt er vet verbrandt met zuurstof en krijg je als restproduct CO2 en water.

Mag je dan stellen dat wanneer iemand rap afvalt dat hij dan vooral weinig nieuw vet aanvoert en het vet excreteert via CO2, dus via de ademhaling?

Of is het zo dat je bij het in een hoog tempo afvallen ook nog vet verliest via de ontlasting?

Ongetwijfeld een lastige vraag. Ik ben benieuwd ofdat iemand er sluitend antwoord op kan geven.

Berichten: 209

Re: Hoe wordt vet verwijderd bij snel gewichtsverlies?

Vergeet niet dat gewichtsverlies van 4-7 kg per maand niet alleen uit vet zal bestaan.

Gewichtsverlies komt tot stand wanneer het energieverbruik hoger is dan de energie-inname.

Dit tekort zal dan worden aangevuld door de voorraden van het lichaam. Dit kunnen zijn koolhydraten, vetten, maar ook eiwitten.

Deze voorraden, en dus het gewichtsverlies, wordt dan verbruikt om in de energiebehoefte te voorzien, waaronder de ademhaling.

Een normaal gezond persoon zal slechts weinig vet via de ontlasting uitscheiden. Anders ontstaat het ziektebeeld steatorroe.

Wanneer dit het geval is zal er mogelijk iets mis zijn met de productie van gal en/of lipasen.

Dit is echter niet van toepassing bij gewichtsreductie van gezonde personen.

Met de spijsvertering is niks mis, waardoor het vet op normale wijze wordt geëmulgeerd en door de darmwand wordt opgenomen.

Bij VLCD is het gewichtsverlies in eerste instantie aanmerkelijk. Dit heeft de volgende reden:

- aanspreken koolhydraatvoorraden inclusief vocht

- inname zouten daalt waardoor meer vocht wordt uitgescheiden

- lichaamseigen eiwitten worden aangesproken

- vetmassa wordt aangesproken.
Onderzoek van een Modifast-dieet (500 kcal):  

Totaal verlies van gewicht, verbonden aan de voorraden in de eerste week Modifast:  

Glycogeen  1,2 kg  

Eiwit   1,2 kg  

Vet   0,75kg  

Zouten  0,8 kg  

----------------------  

Totaal   3,95 kg  

Verlies:  

Glycogeen  30%  

Eiwit   30%  

Vet   20%  

Zouten  20%  

Bron: Nederlands Tijdschrift voor Diëtisten 42-7-1987
Sneller gewicht verliezen wil dus niet zeggen dat ook sneller vet wordt verloren.

Vaak geeft men het advies om 500-1000 kcal onder je energiebehoefte te gaan zitten. Laag beginnen en dit indien nodig langzaam verhogen.

Als we ervan uitgaan dat deze 1000 kcal volledig uit vet bestaan dan is het gewichtverlies na 30 dagen circa 3,3 kg.

Dit is echter een puur theoretische rekensom. Deze resultaten zullen in de praktijk niet gehaald worden.

Gaat men nog meer dan die 1000 kcal onder energiebehoefte zitten, dan komt men steeds meer in de buurt van het hierboven gegeven Modifast onderzoek te zitten. Aangezien slechts 20% van het gewichtsverlies van vet afkomstig is, is dit niet de juiste en verstandigste manier.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Hoe wordt vet verwijderd bij snel gewichtsverlies?

Op een paar uitzonderingen na (leveruitscheidingsproducten bijvoorbeeld) bestaat ontlasting uit zaken die je recent naar binnen hebt gewerkt.

Vet dat verbruikt wordt wordt alleen door verbranding verwijderd, dus verlaat je lichaam als koolzuur en water.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Hoe wordt vet verwijderd bij snel gewichtsverlies?

Inderdaad, als je vet gaat uitscheiden is er iets flink mis met je darmen.

Het klopt trouwens ook niet dat je vet uit je eten direct opslaat als vet.

Vet, zetmeel en alles wat je eet (dat verteerbaar is) zet je eerst om in suikers. Als er teveel suikers zijn, wordt een deel omgezet in vetten. Dat gebeurt in je lichaamscellen, niet in je spijsverteringskanaal. Als de vetten je cellen weer uitgaan, gebeurt dat oha pas nadat ze weer tot suikers afgebroken zijn.

Ze zijn trouwens bezig vetten te ontwikkelen die onverteerbaar zijn voor mensen. Het grootste nadeel daarvan is dat het onverteerd door je darmen heen loopt. Je gaat dus olie afscheiden uit je anus. Schijnt een vrij onprettig gevoel te zijn.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 209

Re: Hoe wordt vet verwijderd bij snel gewichtsverlies?

Inderdaad, als je vet gaat uitscheiden is er iets flink mis met je darmen.
Of met de producten die gebruikt worden voor de vertering van vetten (gal, enzymen).
Vet, zetmeel en alles wat je eet (dat verteerbaar is) zet je eerst om in suikers. Als er teveel suikers zijn, wordt een deel omgezet in vetten.
Koolhydraten, waaronder zetmeel worden inderdaad in de lever omgezet in glucose.

Bij eiwitten is dit niet altijd het geval. Glucogene aminozuren kunnen worden omgezet in pyruvaat en daardoor in glucose. Voor ketogene aminozuren is dit weer niet het geval.

De vetzuren worden omgezet in Acetyl-CoA. Van hieruit kan geen pyruvaat gemaakt worden, waardoor ook geen glucose kan ontstaan. Acetyl-Co A kan de citroenzuurcyclus binnen gaan, of er kunnen o.a. weer vetten van gemaakt worden (lipogenese).

Het glyceroldeel van de vetten kan wel weer omgezet worden in pyruvaat, waardoor dat deel (10%) wel omgezet kan worden in glucose.
Als de vetten je cellen weer uitgaan, gebeurt dat oha pas nadat ze weer tot suikers afgebroken zijn.
Zoals van vetzuren geen glucose gemaakt kan worden, kan dit ook niet in omgekeerde richting. Bij de afbraak van vetzuren wordt telkens een Acetyl-CoA gedeelte afgebroken wat de citroenzuurcyclus ingaat. Zoals eerder vermeld. Voedingsstoffen die omgezet kunnen worden in pyruvaat kunnen vervolgend omgezet worden in glucose. Voedingsstoffen die worden omgezet in Acetyl-CoA kunnen dit niet. De reactie pyruvaat--------> Acetyl-CoA is immers irreversibel.
Ze zijn trouwens bezig vetten te ontwikkelen die onverteerbaar zijn voor mensen.
Dit is er al langer in de vorm van Olestra:

http://en.wikipedia.org/wiki/Olestra

Berichten: 3.165

Re: Hoe wordt vet verwijderd bij snel gewichtsverlies?

Cassanne schreef:Inderdaad, als je vet gaat uitscheiden is er iets flink mis met je darmen.  

Het klopt trouwens ook niet dat je vet uit je eten direct opslaat als vet.

Vet, zetmeel en alles wat je eet (dat verteerbaar is) zet je eerst om in suikers. Als er teveel suikers zijn, wordt een deel omgezet in vetten. Dat gebeurt in je lichaamscellen, niet in je spijsverteringskanaal. Als de vetten je cellen weer uitgaan, gebeurt dat oha pas nadat ze weer tot suikers afgebroken zijn.

Ze zijn trouwens bezig vetten te ontwikkelen die onverteerbaar zijn voor mensen. Het grootste nadeel daarvan is dat het onverteerd door je darmen heen loopt. Je gaat dus olie afscheiden uit je anus. Schijnt een vrij onprettig gevoel te zijn.
Er zijn zo enorm veel kruisreacties tussen de verschillende metabole paden van de vetten, kh, az en ketonlichamen dat er minstens honderd bladzijden nodig zijn om dit volledig te beschrijven. Robjee geeft een goed globaal overzicht. Het is natuurlijk allemaal nog complexer dan wat hij hier zo kort kan omschrijven. Ik heb ze allemaal (de belangrijkste toch) van buiten moeten leren inclusief structuurformules, dat was veel werk.

Van dat product heb ik wat gelezen bij mijn cursus metabolisme.

Dat stofje is in feite een soort van ringvormig suikermolecuul (lijkt sterk op de ringvormige isomeren van oa glucose) met een aantal bindingsplaatsen voor vetzuren. Die vetzuren zorgen voor de vetsmaak waar wij zo van houden maar omdat die vetzuren gebonden zijn aan een soort van suikermolecuul kan het lichaam dat niet opnemen.

Inderdaad gaat al die olie er dus ook weer uitmoeten. Kijk alleen al eens naar het effect van te veel vezels eten, zeker bij personen die chronisch te weinig groenten eten. Dit gaat dan nog veel erger zijn.

Bovendien zijn de wetenschappers (volgens mijn professor) wat bezorgd dat dit gaat leiden tot osmotische diarrhee.

Wie weet gaan we dan na enkele decennia of eeuwen wel 'besmet' geraken met een bacterie die dit voor ons breekt. 8)

In de USA zijn ze met dit stofje aan het experimenteren en mogen ze dat nu in beperkte concentratie in een aantal producten stoppen.

Het zal vast wel gebruikt kunnen worden om de calorische waarde van producten wat te verlagen maar ik denk niet dat het mogelijk gaat zijn om alle vet zo te vervangen omwille van de verteringsproblemen die dat zou opleveren. De prof zei dat we zullen moeten afwachten hoe het uitpakt. Hij ziet interessante mogelijkheden maar is zeer sceptisch.

Aangezien ik geen fatsoenlijke boekenkast heb en al mijn boeken dus verspreid liggen moet ik jullie de naam van het stofje schuldig blijven. :)

@Robjee. Alvast bedankt voor jouw inhoudelijke reactie.

Ik weet natuurlijk dat vetdiarrhee pathologisch is, ik wist alleen niet ofdat dat ook het geval is als er een klein beetje extra vet in de ontlasting zit.
Zoals van vetzuren geen glucose gemaakt kan worden, kan dit ook niet in omgekeerde richting. Bij de afbraak van vetzuren wordt telkens een Acetyl-CoA gedeelte afgebroken wat de citroenzuurcyclus ingaat. Zoals eerder vermeld. Voedingsstoffen die omgezet kunnen worden in pyruvaat kunnen vervolgend omgezet worden in glucose. Voedingsstoffen die worden omgezet in Acetyl-CoA kunnen dit niet. De reactie pyruvaat--------> Acetyl-CoA is immers irreversibel.  
Dat is niet helemaal zo. Ik kan me niet meer alle details herinneren maar je kan vanuit bepaalde producten van de citroenzuurcyclus pyruvaat maken. Die producten van de citroenzuurcyclus kunnen dan weer afkomstig zijn van acetylCoA. Dit is echter geen netto glucosevorming.

AcetylCoA wordt gebruikt om bepaalde vetzuren aan te maken, met de acetyl-CoA eenheden wordt de keten telkens met 2 C-atomen verlengd. Als ik het me goed herinnen start het lichaam dan met een C18 vetzuur (palmitinezuur?).

Het lichaam heeft uiteraard efficiënte regelmechanismen om er voor te zorgen dat slechts één van de 2 processen actief is (vetzuursynthe of vetzuurafbraak) en dit op de juiste momenten (na de maaltijd anders dan tijdens vasten).

Van sommigen vetzuren worden weer belangrijke endocrinologische stoffen gevormd (prostaglandines, leukotriënen enz)



Ah, ik had jouw reactie nog niet gelezen toen ik reageerde op Cassanne. Het heet inderdaad Olestra. Nu herinner ik het me weer.

Dankzij jouw link kan iedereen ook zien hoe het stofje eruit ziet.

Berichten: 3.165

Re: Hoe wordt vet verwijderd bij snel gewichtsverlies?

Na robjee zijn link te hebben bekeken eventjes de volgende aanvulling op Olestra. Het is een sucrosemolecuul met 8 bindingsplaatsen, alle 8 de bindingsplaatsen kunnen worden ingenomen door vetzuren (blijkbaar geen sterische hinder).

Dit gebeurd met simpele hydroliseringsreacties.

Nog een interessant weetje is dat dit olestra bindt met de vetoplosbare vitamines (stom, stom, stom dat ik daar zelf niet aan dacht, het is zoooo logisch :) ) A, D, E en K waardoor die minder worden opgenomen. Om deze reden doen ze deze vitamines tegenwoordig toevoegen aan Olestra.

Kan iemand eigenlijk eventjes die afbeelding plaatsen in dit topic. Zoals jullie weten zit er geen copyright op de afbeeldingen van Wikipedia, dus dat mag naar believen gecopiëerd worden.
Met de spijsvertering is niks mis, waardoor het vet op normale wijze wordt geëmulgeerd en door de darmwand wordt opgenomen.  
Even een kleine aanvulling voor de geïnteresseerde leek.

De galvloeistoffen zorgen voor de emulsifiëring van de vetten. Dit betekent dat deze grote stukken vet worden opgedeeld in allemaal kleine druppeltje (de producten in de galvloeistof hebben hydrofiele hoofen en hydrofobe staartjes en gaan ringvormig omheen de kleine druppeltjes vet zitten waardoor de druppeltjes gescheiden raken). Dit proces zorgt ervoor dat dezelfde hoeveelheid vet een groter oppervlak heeft waardoor de lipase (en co-lipase) sneller kunnen inwerken op het vet. Hierdoor wordt het vet dus sneller en vollediger opgenomen.

De galvloeistoffen worden aangemaakt door de lever en van daaruit vervoerd naar de galblaas (vlak bij de ingang naar het begin van de dunne darm) van waaruit het vrijgesteld wordt in de dunne darm wanneer er vetten in jouw dunne darm komen.
Bij VLCD is het gewichtsverlies in eerste instantie aanmerkelijk. Dit heeft de volgende reden:  

- aanspreken koolhydraatvoorraden inclusief vocht  

- inname zouten daalt waardoor meer vocht wordt uitgescheiden  

- lichaamseigen eiwitten worden aangesproken  

- vetmassa wordt aangesproken.  
Helemaal akkoord. Een VLCD is zeer sterk af te raden. Spijtig genoeg doen veel mensen het wel nog. :)

Misschien zou hier eens voorlichting over gegeven moeten worden via postbus 51 spotjes.

Ik wil nog de nuance maken dat door de spierafbraak het basale metabolisme ook daalt waardoor je in de toekomst al weer sneller terug aankomt.
Vaak geeft men het advies om 500-1000 kcal onder je energiebehoefte te gaan zitten. Laag beginnen en dit indien nodig langzaam verhogen.  
Op zich een verstandig advies. Ik heb bij mij zelf gewoon een diëet voorgenomen waarvan ik dacht dat ik me daar aan zou kunnen houden zonder honger te hebben en er heel veel moeite voor te moeten doen. Zo eet ik bijvoorbeeld bewust roggebrood omdat ik ervaar dat ik dan minder eet dan wanneer ik wit broot eet al vind ik wit brood lekkerder omdat het wat zoet is (dankzij het speekselamylase wat het zetmeel verteerd).

Ik ben ietwat willekeurig begonnen met mijn diëet en heb het de eerste week wat gewijzigd op basis van mijn ervaring en heb nu standaard hetzelfde diëet. Het kost mij geen moeite en ik voel mij gezonder.

Ik heb het al eerder getypt in het andere topic in soortgelijke bewoording maar ik wil het nog eens herhalen. Ik viel zelf de eerste 2 maanden 14 kilo af. En nee, ik had geen spierverlies, het was puur vetverlies. Mijn spieren werden zelfs sterker. Niet alleen ervaarde ik dat zelf maar ik hoorde het ook aan de reacties van anderen. Ze zagen dat ik sterker was geworden.

Mijn electrische weegschaal (verkoop van deze technologie is hooguit een paar jaar oud) geeft het vetpercentage aan (zwakstroompje doorheen de voeten).

Ik was een paar honderd gram meer vet kwijt geraakt dan gewicht, dus waarschijnlijk een paar honderd gram meer spierweefsel. Nu lijkt dat niet veel maar ik garandeer je dat je dat goed ziet aan de armen en de schouders.

Nu sluit ik overigens niet uit dat ik bij de spieren die ik getraind heb netto meer spierweefsel er bij heb gekregen en bij andere spieren die ik niet getraind heb netto wat minder spierweefsel heb maar die spieren gebruik ik blijkbaar toch niet zo veel bij de vormen van fysieke inspanning die ik doe (zeer variërend; hardlopen, zwemmen, fitness, judo en incidenteel voetbal, laatste weekeinde de dodentocht). Het punt is dat ik in totaal meer spierweefsel had gekregen tijdens het afvallen waardoor mijn metabolisch verbruik niet daalde en ik ook geen jojoeffect had.

Hier zou veel meer onderzoek naar moeten worden verricht. Krachttraining in combinatie met afvallen en een proteïnerijk diëet (ik eet zo'n 200 gram vegetarisch product per dag, soms meer en een flinke portie kaas) werkt enorm goed en voorkomt het hatelijke jojoeffect.

Uiteraard kan ik ook niet uitsluiten dat ik een uitzonderlijk lichaam heb op dat punt. Mijn zus heeft ook een keer zeer makkelijk zeer snel afgevallen toen ze wat overgewicht kreeg (ze was zelfs te veel afgevallen) en het is er nooit meer aangekomen. Ze heeft nu al lang een gezond gewicht. Wellicht heeft één en ander ook met de genen en hormonen te maken.

Berichten: 209

Re: Hoe wordt vet verwijderd bij snel gewichtsverlies?

Dat is niet helemaal zo. Ik kan me niet meer alle details herinneren maar je kan vanuit bepaalde producten van de citroenzuurcyclus pyruvaat maken. Die producten van de citroenzuurcyclus kunnen dan weer afkomstig zijn van acetylCoA. Dit is echter geen netto glucosevorming.


Inderdaad, daar heb je gelijk in. Staat niet in alle literatuur maar is inderdaad mogelijk vanuit oxaalazijnzuur.

Mocht je daar meer informatie over hebben hoor ik dat graag.

Op deze manier kunnen alle macrovoedingsstoffen in elkaar worden omgezet. Met als voorwaarde dat voor de vorming van aminozuren stikstof aanwezig is.

Berichten: 3.165

Re: Hoe wordt vet verwijderd bij snel gewichtsverlies?

Ik heb daar zeker nog meer informatie over. Ik ga even moeten zoeken waar het ligt. Ik zal het één van de komende dagen nog wel posten.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer