Op het zwembad ?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

Op het zwembad ?

Ik heb een vraagje:

Momenteel werk ik op het zwembad, tenminste, dat vind ik.

Anderen zeggen juist dat ik in het zwembad werk.

Wat is correct Nederlands?

Alvast bedankt!

Fabian

Berichten: 3.165

Re: Op het zwembad ?

Jij werkt aan het zwembad :wink:

De andere 2 opties zijn fout. Om op het zwembad te werken zou er één of ander hard plastic over moeten liggen of jij zou zoals Jezus over het water moeten kunnen lopen.

Om in het zwembad te werken zou je zelf de hele tijd in het water moeten zijn wat me erg onwaarschijnlijk lijkt voor een badmeester.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Op het zwembad ?

Als hij "aan het zwembad" werkt is hij toch tegeltjes aan het zetten of springplanken aan het schuren?

Ik zou zeggen "bij het zwembad".

Je kunt misschien ook een formulering verzinnen die het hele probleem omzeilt. Je bent badmeester of iets dergelijks.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 28

Re: Op het zwembad ?

zoals Jezus over het water moeten kunnen lopen.  
Ging Jezus niet door het water heen? Het water splitste in twee delen en hij liep er met de groep tussendoor.

Of vergis ik me?

Berichten: 19

Re: Op het zwembad ?

Met op het zwembad is niets mis. Je werkt toch ook op kantoor of op school en dat betekent echt niet dat je op het dak zit. Op heeft meer betekenissen dan alleen "er direct boven"

In of eventueel bij het zwembad zou ook kunnen, maar dat wordt misschien eerder gebruikt bij een specifieke aanduiding ("ik werk in het Academisch Ziekenhuis", "ik werk bij Albert Heijn").

Wie zegt dat hij aan het zwembad werkt wekt - bij mij althans, Zuid-Hollander - de indruk dat hij het zwembad aan het (ver)bouwen is, maar misschien dat er regionale verschillen zijn in die interpretatie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Op het zwembad ?

albert davinci schreef:zoals Jezus over het water moeten kunnen lopen.  
Ging Jezus niet door het water heen? Het water splitste in twee delen en hij liep er met de groep tussendoor.

Of vergis ik me?
Ricardo is in de war met Mozes :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 28

Re: Op het zwembad ?

Ricardo is in de war met Mozes :)


Oh sorry! En dat nog voor een Rooms-Katholiek persoon, mijn excuses.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Op het zwembad ?

"ik werk ten zwembade" :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 127

Re: Op het zwembad ?

ahahahha :)
Lawamena hitihala lawamena haulala

Berichten: 3.165

Re: Op het zwembad ?

albert davinci schreef:zoals Jezus over het water moeten kunnen lopen.  
Ging Jezus niet door het water heen? Het water splitste in twee delen en hij liep er met de groep tussendoor.

Of vergis ik me?
Dat was Mozes of zoiets.[ Edit Veertje: ga eens even zo'n vier posts omhoog Albert...... :wink: ]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Op het zwembad ?

Ik prefereer "bij het zwembad" en dan "in het zwembad" op de tweede plaats. "Op het zwembad" associeer ik met dakbedekkerswerkzaamheden (ha, wat een lang woord!).

Al googelend kreeg ik ca. 5 resultaten voor "werken op het zwembad", 66 resultaten voor "werken in het zwembad" en 8 resultaten voor "werken bij het zwembad" (tussen aanhalingstekens plaatsen bij het opzoeken).

Tja......
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Op het zwembad ?

Mooi hè, dat we dat zo democratisch kunnen bepalen in taal-zaken.

Helaas [rr] , google geeft voor "ten zwembade" 0 hits. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3.165

Re: Op het zwembad ?

Dat was Mozes of zoiets.[ Edit Veertje: ga eens even zo'n vier posts omhoog Albert......
Ik reageerde meteen toen ik dat las en had de postings daarna nog niet gelezen :wink:

Ik had het toch maar goed 8)

Jan is zoooo actief dat hij mij natuurlijk voor was :wink:

Berichten: 3.165

Re: Op het zwembad ?

Mooi hè, dat we dat zo democratisch kunnen bepalen in taal-zaken.  

Helaas   [rr]  , google geeft voor "ten zwembade" 0 hits.   :)  
Je mag het van mij schrijven en zeggen zoals je wilt maar ik vind ten... nogal stoffig en ouderwets en ik krijg er nogal de rillingen van. Ik vond het al zo gruwelijk toen ik al die oude Nederlandse romans moest lezen voor school.

Ik vraag me af ofdat de Amerikanen ook zo'n moeite hebben om het voorzetsel te bepalen.

Berichten: 127

Re: Op het zwembad ?

at the (swimming)pool? in the pool? on the pool? by the pool? [rr]
Lawamena hitihala lawamena haulala

Reageer