Hybridisatie vs sequentiebepaling (vs Southern-blot)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Hybridisatie vs sequentiebepaling (vs Southern-blot)

Als ik het goed begrepen heb, kan men met deze technieken een nucleotidensequentie bepalen... Southern-blot zou het minst nauwkeurig zijn, zou enkel een globaal beeld geven van het DNA, juist?

Tss hybridisatie en DNA-sequentiebepaling, is 1 van beide technieken veel sneller, maar minder nauwkeurig?? Ik vraag mij gewoon af, waarom beide technieken worden toegepast...

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Hybridisatie vs sequentiebepaling (vs Southern-blot)

Southern blot is een electroforese techniek en duid aan welk deel van het DNA de sequentie bezit die jij zoek door hybridisatie.

Hybredisatie bind een stuk DNA met een bep sequentie op een hele streng, Zo kan je bepalen waar op de streng je dat stukje vindt. Again niet echt pure sequenering. De eigenschappen van hybridisatie worden gebruikt om bepaalde sequenties te vinden op DNA maar deze technieken zijn iet zo nauwkeurig als echte sequenerine. (dus bv terminatie sequenering of dye sequenering)

De reden waarom ze minder nauwkeurige technieken toepassen is omdat het vlugger gaat en pakken minder geld kost. Dus waarom zo veel geld spenderen om een detail niveau te hebben dat je niet nodig hebt? money make the scientific world go round....

ps: tis lang geleden dat ik mij op deze materie gestort heb dus er kunnen fouten zitten in deze post, vanavond filter ik ze er wel uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Hybridisatie vs sequentiebepaling (vs Southern-blot)

Het hangt er inderdaad vanaf wat je precies wil weten van je DNA, wil je weten of een bepaalde sequence voorkomt op je totale DNA dan kun je Southern blotting toepassen met sequence specific probes. Wil je weten of je gevonden DNA overeenkomt met een ander DNA dan kun je DNA-DNA hybridisatie toepassen. ALs je gewoon een sequence van een stukje DNA wilt weten dat kun je die via een automated sequences laten doen en dat kost ongeveer 10 tot 30 euro per analyse (per sequence dus).
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Hybridisatie vs sequentiebepaling (vs Southern-blot)

€ 10-30 afhankelijk van DNA lengte neem ik aan....

anders is dat wel ferm goedkoop

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Hybridisatie vs sequentiebepaling (vs Southern-blot)

ja inderdaad was dat handig om te vermelden, het gaat inderdaad om DNA sequencies tussen de 100 en 1500 baseparen....(zeg het volledig 16s rRNA gen).

Ik werk trouwens alleen met bacterien dus over analyses van humaan DNA weet ik niks.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Reageer