[Chemie] Stoichiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Chemie] Stoichiometrie

Bedankt voor de gene die de vorige keer hebben gereageerd. Die oefeningen zijn opgelost.

Maar nu ben ik bezig met stechiometrie en ik heb een vraagje.

mijn reactie is:

2HCl + Mg -> MgCl2 + H2

......m: 18g......V: 2l.....V: ?

......................C: ?

(sorry voor de puntjes maar onnodige spaties worden verwijderd)

En nu kom ik voor MgCl2 als concentratie 0.375mol/l

Maar hoe kan ik nu het berekenen hoeveel liter H2 er wordt gevormd?

Is die concentratie gelijk?

Sorry voor de vele (miss belachelijke) vragen maar ik wel een goed vakantiewerk hebbe :wink:

nu al bedankt (k)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Chemie] Stoichiometrie

Alle gassen hebben bij standaardtemperatuur en standaarddruk allemaal hetzelfde volume, d.w.z. dat één mol gas een volume inneemt van 22,4 L bij 1013 hPa (1 atmosfeer) druk en 273 K (0 gr.C). Dit is natuurlijk theorie, en geldt voor ideale gassen, maar H2 gas wijkt niet zoveel af van een ideaal gas. Toch zeker voor een schoolopgave gewoon die 22,4 L/mol aanhouden. :) Dus als je weet hoeveel mol gas er wordt gevormd, weet je ook hoeveel volume dat zal innemen. Ben je er zó uit?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [Chemie] Stoichiometrie

ochja..

helemaal vergete..

ok heel stom van mij dus..

bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Chemie] Stoichiometrie

Als dat de domste vraag is die je van je leven gaat stellen valt het nog wel mee.... :)

Niet zo zelfdenigrerend doen hoor, nergens voor nodig. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 704

Re: [Chemie] Stoichiometrie

Alle gassen hebben bij standaardtemperatuur en standaarddruk allemaal hetzelfde volume, d.w.z. dat één mol gas een volume inneemt van 22,4 L bij 1013 hPa (1 atmosfeer) druk en 273 K (0 gr.C). Dit is natuurlijk theorie, en geldt voor ideale gassen, maar H2 gas wijkt niet zoveel af van een ideaal gas. Toch zeker voor een schoolopgave gewoon die 22,4 L/mol aanhouden. [rr] Dus als je weet hoeveel mol gas er wordt gevormd, weet je ook hoeveel volume dat zal innemen. Ben je er zó uit?


je komt vaker de temperatuur T = 298 K tegen bij p = p0. Bij deze temperatuur geldt voor elke gasvormige stof een molair volume van 24,5 L/mol.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Chemie] Stoichiometrie

'stoichiometrie' of 'stoechiometrie' zijn beiden juiste benamingen. 'stecheometrie' bestaat volgens mijn niet :wink:
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Chemie] Stoichiometrie

je komt vaker de temperatuur T = 298 K tegen bij p = p0. Bij deze temperatuur geldt voor elke gasvormige stof een molair volume van 24,5 L/mol.
Ook al geen probleem, maar ik volg BINAS maar, dat in tabel 12 273 K gebruikt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Chemie] Stoichiometrie

'stoichiometrie' of 'stoechiometrie' zijn beiden juiste benamingen. 'stecheometrie' bestaat volgens mij niet   :wink:
Wouter, kun je dan gelijk die titel aanpassen? Dan wordt dit topic tenminste door de zoekfunctie ook misschien nog eens teruggevonden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 704

Re: [Chemie] Stoichiometrie

sdekivit schreef: je komt vaker de temperatuur T = 298 K tegen bij p = p0. Bij deze temperatuur geldt voor elke gasvormige stof een molair volume van 24,5 L/mol.
Ook al geen probleem, maar ik volg BINAS maar, dat in tabel 12 273 K gebruikt.


als je een regeltje eronder leest zie je de andere waarde staan. Iig in de 5e druk staat in tabel 7 het molair volume voor zowel een ideaal gas bij T = 273 K als voor een gasvormige stof bij T = 298 K onder elkaar vermeld [rr]

Reageer