overspanningsbeveiligde contactdoos

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

overspanningsbeveiligde contactdoos

Mijn dochter gaat op kamers (op kot voor onze zuiderburen), en heeft van opa een gloednieuwe top-of-the-line PC cadeau gekregen (leve opa!). Nou heb ik in mijn handen gestaan met een contactdoos met overspanningsbeveiliging. (Trust) In de handleiding staat echter dat gebruik op een wandcontact zonder aarde GEVAARLIJK is (zoals hier in vette kapitalen).

Wat is het verband tussen een overspanningsbeveiliging en een aarde? [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Bedoel je "aarding"? Anders kan ik niet volgen [rr]

Edit: gevonden, nooit op die manier van gehoord...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

yup
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 138

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Volgens mij wordt op het moment dat die overspanning optreedt deze afgeleid naar aarde, en wanneer die dan niet aangesloten is werkt het niet en zal er bij bv bliksem inslag alsnog steekvlam ontstaan ergens bij het stopcontact.

Ook kan het zijn dat men extra wil waarschuwen dat feitelijk een van randaarde voorziene contactdoos niet op een stopcontact zonder randaarde mag worden aangesloten, omdat men dan de indruk wekt met een geaard systeem van doen te hebben, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Dirk,

ik kan met je verhaal instemmen, behalve waar het gaat om blikseminslag.

De stromen en spaninngen die in een snoer door bliksem ontstaan bekommeren zich nl. niet om het feit dat zo'n snoer uit meerdere aders bestaat. Voor de bliksem is het virtueel 1 geleider. Een snoer met overspanningsafleiders zal dan ook niet beschermen tegen blikseminslag. Daar is maar één remedie tegen: alle stekkers er uit trekken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Volgens mij wordt op het moment dat die overspanning optreedt deze afgeleid naar aarde, en wanneer die dan niet aangesloten is werkt het niet en zal er bij bv bliksem inslag alsnog steekvlam ontstaan ergens bij het stopcontact.
Tja, maar als dát waar is, dan betekent dat volgens mij dat de aardlekschakelaar eruit vliegt, en wordt het donker in huis terwijl er eigenlijk misschien weinig aan de hand is. Kun je net zo goed een schakelaar in die contactdoos bouwen die alleen die computer eruitgooit bij overspanning. [rr]
Ook kan het zijn dat men extra wil waarschuwen dat feitelijk een van randaarde voorziene contactdoos niet op een stopcontact zonder randaarde mag worden aangesloten, omdat men dan de indruk wekt met een geaard systeem van doen te hebben, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is.  
en hier kan ik me geen GEVAARLIJK (vette kapitalen)waarschuwing van een fabrikant bij voorstellen. Hoewel, met die claimcultuur van tegenwoordig......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 138

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Klazon.

Ongeveer 3 jaar geleden hadden we op kantoor een enorme storing vanwege blikseminslag ergens op het net,(niet in directe buurt hoor) resultaat was dat alle computer voedingen die niet via een overspannings beveiliging waren aangesloten de geest gegeven hadden.

Die computers die er wel een hadden deden het nog, maar gaven een aantal maanden later alsnog stuk voor stuk de geest.

Overigens ook alle andere electronica (ketel, alarm enz enz) alles was stuk.

Je hebt gelijk dat het niet afdoende helpt, maar blijkbaar wel een beetje.

Maar de stekkers eruit is zeker de best werkende remedie.

Jan,

Die tafelcontactdoos met overspannings beveiliging heeft ook een aardlekschakelaar die je nadat hij is aangesproken weer moet resetten, althans die van mij wel.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

en hier kan ik me geen GEVAARLIJK (vette kapitalen)waarschuwing van een fabrikant bij voorstellen. Hoewel, met die claimcultuur van tegenwoordig......
Heeft niks met claimcultuur te maken, maar met voorschriften. Je mag nooit ten onrechte de indruk wekken dat er sprake is van aarde. Je mag b.v. geen randaarde stopcontact plaatsen en de aardleiding "vergeten". En je mag ook geen randaardestekker aan een apparaat zetten waarin de aarde niet effectief gebruikt wordt.

En formeel mag je ook geen verdeeldoos met randaarde aansluiten op een ongeaard stopcontact. Hoewel dat laatste niet onder installatie valt maar onder gebruik, en dus zal er op dit punt meer overtreding plaatsvinden.

In de nieuwste versie van de NEN 1010 is dit overigens simpel ondervangen: al sinds een aantal jaren moeten bij nieuwbouw alle stopcontacten geaard zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Dan zal ik mijn vraag anders stellen. Het "kot" heeft ongeaarde stopcontacten.

1) Werkt zo'n overspanningsbeveiliging dan überhaupt

2) En zo ja, is het dan echt gevaarlijk om computer en randapparatuur erop aan te sluiten, beseffende dat ik het ding niet voor iets anders moet gaan gebruiken zoals een föhn op een badkamer......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Goede vraag. Bij ons (ook studentenhuis, editie jaren '50) is op de keuken en badkamer na ook alles ongeaard. Maar ik heb wel netjes contactdozen met overspanningsbeveiliging, o.a. voor de computer. Zou dat dan nutteloos zijn?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Jan van de Velde schreef:Dan zal ik mijn vraag anders stellen. Het "kot" heeft ongeaarde stopcontacten.

1) Werkt zo'n overspanningsbeveiliging dan überhaupt

2) En zo ja, is het dan echt gevaarlijk om computer en randapparatuur erop aan te sluiten, beseffende dat ik het ding niet voor iets anders moet gaan gebruiken zoals een föhn op een badkamer......
Even gegoogled:

http://www.stagobel.be/catalogus/wegwijs%2...iging_okt05.pdf

Blijkt uit het verhaal dat bij blikseminslag nu juist de veiligheidsaarding de grote boosdoener te zijn wat schade betreft. Tijdens een inslag wordt het aardpotentiaal opgekrikt. Een overspanningsbeveiliging zorgt er nu juist voor dat alle potentialen op hetzelfde niveau komen te liggen. Met andere woorden gebruik je een wandcontactdoos zonder randaarde, dan kan de overspanningsbeveiliging domweg niet werken.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Blijkt uit het verhaal dat bij blikseminslag nu juist de veiligheidsaarding de grote boosdoener te zijn wat schade betreft.
Dat meen ik ook te lezen, maar er zit ook nog heel wat in dat ik niet goed snap. Dus of in dat niet gesnapte deel nou mitsen of maren vermeld staan, geen idee. Overigens, die potentiaalstoot komt toch, als ik geen aarde heb, alleen maar op mijn nul en fase binnen, en in gelijke mate, zodat ik tussen nul en fase in principe ook geen groter potentiaalVERSCHIL zou mogen meten?

Kortom, ik snap het helaas nog steeds niet [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Jan,

volgens mij begin je het toch al een beetje te snappen. De spanningsstoot van de bliksem komt inderdaad op alle aders in gelijke mate door, common mode noemen ze dat. Datzelfde stelde ik al toen ik schreef dat het voor die bliksem geen bliksem uitmaakt dat een snoer of kabel uit meerdere aders bestaat, voor de bliksem is het gewoon één geleidende verbinding.

Alle piekspanningsonderdrukkende componenten die tussen de fase, de nul en de aarde zitten zullen dus niet ingrijpen. De enige componenten die er iets toe doen zijn misschien de smoorspoelen die in zo'n overspanningsbeveiliging vaak in serie met de fase en de nul zitten. Maar ja, in de aardleiding zit niet zo'n smoorspoel, dus voor de bliksem bljift het toch weer één doorgaande draad.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Maar ja, in de aardleiding zit niet zo'n smoorspoel, dus voor de bliksem bljift het toch weer één doorgaande draad.
Dus als hij wél geaard is, werkt hij niet, en als hij niet geaard is, werkt hij wel maar is het volgens de bijsluiter GEVAARLIJK.

:) Nou dacht ik dat ik het begon te snappen, maar nu snap ik het echt helemaal niet meer. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: overspanningsbeveiligde contactdoos

Jan,

als hij wel geaard is werkt hij uitstekend, voor spanningspieken in het net tussen fase en nul, of tussen fase en aarde of tussen nul en aarde.

Maar volgens mij is het een illusie om te denken dat een overspanningsafleider je apparatuur effectief beschermt tegen bliksem, ongeacht of hij wel of niet geaard is.

Reageer