Exotherme reactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Exotherme reactie

Ik ben op zoek naar een eenvoudige en betrouwbare methode om een titaniumfolie met zilver dicht te braseren. Hiervoor is een temperatuur nodig boven 500 graden celsius. Bijkomende vereiste is dat dit moet gebeuren in een zuurstofarme omgeving en men niet over een elektrische vermogensbron kan beschikken.

Hierdoor vervallen de courante braseermethoden. Kan een exotherme reactie als hittebron een oplossing bieden?

Re: Exotherme reactie

Ik weet het niet zeker maar denk het niet :shock:

dit is namelijk maar het eerste jaar fysica ;)

Het intressert me wel maar ben nog niet ervaren ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Exotherme reactie

Als je metaal giet en het vervolgens laat afkoelen, krimpt het (dat is geen nieuws). Om het effect hiervan tegen te gaan, gebruiken gieterijen een kolom vloeibaar metaal die hoger is dan het product (een 'voeder').. dit houden ze vloeibaar met een brok materiaal wat exotherm reageert met X tot Y.

Om gietijzer vloeibaar te maken zit je boven de 500 graden C..

Idee?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Exotherme reactie

Hetgeen u zegt kan kloppen, maar ik vrees een beetje dat de activeringsenergie voor die exotherme reactie gehaald wordt uit de reeds hoge temperatuur die in de smelt aanwezig is.

In de toepassing waar ik naar zoek, is dergelijke energie niet aanwezig om die potentiaalbrug te overwinnen.

Ik vrees dat er voor dit geval in de richting gedacht moet worden van echt explosieve reacties. Met wat opzoekingswerk heb ik achterhaald dat "explosive welding" een techniek is die reeds voor zeer speciale toepassingen als de deze wel eens wordt gebruikt.

toch bedankt voor dat interessant weetje

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Exotherme reactie

Explosie-lassen is misschien te heftig voor titaniumfolie?

..het is wel leuk knallen :shock:

[weetje]

Volgens mij gebruikt men dit proces in scheepsbouw: staal voor de romp verbinden met aluminium voor de opbouw (lager zwaartepunt). De scheidingslaag die je nu hebt kun je gebruiken voor staal aan de ene kant (lassen) en alu aan de andere kant (lassen).

Elektrochemische corrosie door potentiaalverschillen worden vaak opgelost door een onedeler opofferingsmateriaal te gebruiken.

[/weetje]
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Exotherme reactie

Om snelle verbindingen te maken op staal gebruikte men soms een mengsel van ijzeroxide met aluminiumpoeder.

Men heeft een hoge temperatuur nodig om dit te ontsteken.(buskruit)De temperatuur loopt zeer hoog op.De zuurstof verbind zich met het aluminium tot aluminiumoxide en het ijzer komt vrij in vloeibare toestand.De reactie is zeer heftig en moet zeker buiten gebeuren.Zeer propere lassen zijn het niet.Zou het ook werken met zilveroxide en aluminiumpoeder?Zilververbindingen vind ik te duur om mee te knoeien.Aluminiumpoeder wordt gebruikt in de verffabriek.

Reageer