Alles weten is ook niet alles?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Alles weten is ook niet alles?

Ik heb enkele weken geleden een documentaire gezien op canvas over (wat zij noemen) genieen. Dit waren dan mensen die bv een tekst van enkele pagina's in enkele minuten kon lezen en voor 98% kon reproduceren (voor een normaal mens als ik en u zou dit 25 minuten en 45% geweest zijn) Ook hebben ze met iemand over Rome gevlogen, en hij kon nadien alles perfect natekenen, hij had dus alle beelden als een camera opgeslagen. Er was ook iemand die eerst normaal was, had toen een bal tegen zijn hoofd gekregen en sindsdien herinerd hij zich alles wat er gebeurd is.

Nu vraag ik mij af, als die mensen alles kunnen onthouden, dan zouden wij dat toch ook moeten kunnen? Het kan toch niet zijn dat die mensen meer hersens hebben of er meer gebruiken. Volgens mij kunnen wij ook alles onthouden, maar weigerd ons geheugen op de een of andere manier alles vrij te geven. Dus zat ik na te denken hoe dit kwam.

Het enigste wat ik kon bedenken was dat als we alles perfect kunnen reproduceren er geen plaats meer zou zijn om logisch te redeneren. Ik bedoel, die mensen die wel zo 'slim' zijn, die kunnen alles onthouden, en als je hen iets vraagt kunnen ze daar onmiddellijk antwoord op geven, maar ik vraag mij af of ze zelf ook iets kunnen produceren. Bv zelf een boek te schrijven of zelf een tekening te maken, zonder dit af te kijken.

Iemand een andere mening?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 4.546

Re: Alles weten is ook niet alles?

tsja als het komt omdat ie een bal tegen zn hoofd aan kreeg betekend dat, dat er iets is omgeschakeld in de hersenen. vind de schakeling en je hebt een nieuwe vorm van plastische chirurgie (nja, het begin ervan en als je die kan namaken)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Alles weten is ook niet alles?

Maar als onze hersens dit al kunnen, zonder veel problemen, waarom kunnen wij dan niet alles onthouden wat we zien?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Alles weten is ook niet alles?

Sommigen autisten kunnen dit goed; deze noemt men Idiot Savants: http://nl.wikipedia.org/wiki/Idiot_savant

In de KIJK heeft een keer een artikel gestaan over een autistische Engelsman die tientallen talen vloeiend beheerste (schrijven en lezen) maar nog niet eens zijn eigen naam kon onthouden. Zeer vreemd.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 4.546

Re: Alles weten is ook niet alles?

omdat we dat dus kennelijk niet zonder veel problemen kunnen [rr] volgens mij onthoud je ook alleen de grote lijn, en als die niet erg van belang is wordt die in een niet actief deel van de hersenen opgeslagen (zeg maar de harde schijf, dingen die wel van belang zijn zitten in het werkgeheugen zeg maar)

mensen die zo goed kunnen onthouden hebben een heel erg groot werkgeheugen, maar misschien is hun harde schijf (lange termijns geheugen, weinig details maar lang bewaart, werkgeheugen is veel details en erg exact, alleen niet lang bewaart)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 8

Re: Alles weten is ook niet alles?

Da was nie op canvas maar op telefacts!!! (vtm) :)

Bij bijna alle mensen wordt een groot deel van de hersenen niet gebruikt, waarom weet ik ook niet, en bij die mensen zijn sommige delen van de hersenen die wij niet gebruiken wel actief.

Opvallend is wel dat die mensen dan bvb een grote sociale achterstand ofzo hebben, precies alsof het sociale deel bij hen niet actief is, juist omdat ze op andere gebieden dan uitblinken.

Ik denk ook dat het menselijke brein niet in staat is alles te onthouden tot in de details, gewoon uit bescherming.

Moesten we ons nog alles herinneren wat we meegemaakt hebben, dan zou het kunnen dat we niet alles meer kunnen verwerken, en dan zou dat waarschijnlijk lijden tot vele depressies. Het schijnt dat de hersenen soms bewust gruwelijke dingen onderdrukken die je je dan terug kunt herinneren op een leeftijd dat je zogezegd rijp bent om aan het verwerkingsproces te beginnen.

En juist daarom hebben volgens mij veel van die mensen die nog alles weten van vroeger een achterstand op sociaal gebied, mss beschermen zij (beter gezegd hun hersenen) zich op die manier tegen depressies of zelfdestructie...

Wie is het eens?

Berichten: 582

Re: Alles weten is ook niet alles?

De mens is naar mijn mening door de evolutie gekneed. Blijkbaar is het niet voldoende om een eigenschap heel erg goed uit te laten komen zoals bij autisme. Je moet een mix van vanalles hebben om te overleven.

In de huidige maatschappij is de mix al minder belangrijk want elk individu wordt beschermd door de anderen.

In de hersenen zit voldoende redundantie om wat te kunnen missen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Alles weten is ook niet alles?

Da was nie op canvas maar op telefacts!!! (vtm) :wink:
Zou goed kunnen, is al een tijd geleden. Hier nog eens een bewijs dat mijn hersenen niet alles kunnen onthouden.

Maar ik vind het zeer interessant wat Meikie en Wombat zeggen, zo had ik het nog niet bekeken.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 8

Re: Alles weten is ook niet alles?

Blijkbaar is het niet voldoende om een eigenschap heel erg goed uit te laten komen zoals bij autisme. Je moet een mix van vanalles hebben om te overleven.
Tuurlijk is het niet voldoende als 1 eigenschap buitengewoon goed ontwikkeld is, want wat ben je bvb met een supergoed geheugen als je niet eens voor jezelf kan zorgen?

En ja, ieder individu hoort beschermd te worden door anderen, of geholpen, maar er zijn altijd genoeg mensen die misbruik maken van sociaal zwakkere personen...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Alles weten is ook niet alles?

Tuurlijk is het niet voldoende als 1 eigenschap buitengewoon goed ontwikkeld is, want wat ben je bvb met een supergoed geheugen als je niet eens voor jezelf kan zorgen?


Dit is inderdaad het geval met de echte rainman (misschien dat sommige mensen die film kennen?) Hij onthoud practisch alles wat hij leest en ziet, maar is niet in staat om voor zichzelf te zorgen, zijn vader moet hem bij alles helpen.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 89

Re: Alles weten is ook niet alles?

Zeer interesant...nu nog weten hoe je alles kan activeren :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Alles weten is ook niet alles?

Proberen met ballen op je hoofd te slaan of gooien.

Heeft niets dan voordelen, sommige mensen onthouden dan alles, andere hebben dan maar 1 uur slaap per nacht nodig.

Het enige negatieve is misschien dat je er wat hoofdpijn op nahoudt...
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 92

Re: Alles weten is ook niet alles?

Soms denk ik dat een mens alles onthoud. Iets terughalen uit zijn geheugen doet hij volgens mij ook op basis van een soort indexeringsmechanisme. Zo een indexering kan gebaseerd zijn op alles wat hij zintuigelijk kan waarnemen zoals geluiden (oa woorden), beelden, geuren en waarom niet zelfs, gewaarwordingen.

Niet heel zelden zelfs overkomt het me dat ik ergens iets zie of hoor en ik ineens uitkom in mijn geheugen op een reeks gebeurtenissen die ik heb meegemaakt in het verleden, voorzien van alle details. Iets waar ik van overtuigd ben dat ik ze me nooit meer zou herinneren moest ik dat bepaald iets niet gezien of gehoord hebben. Zoiets kan een ware kettingreactie van oude gedachten met zich meebrengen.

Recente herinneringen hebben waarschijnlijk 1001 indexeringen die tot eenzelfde geheugenlocatie leiden. Maar naarmate een geheugenlocatie (gebeurtenis, herinnering) minder aangesproken wordt door ons denken, vermindert het aantal bijhorende indexeringen en wordt de kans kleiner dat je het nog voor je geest kan halen omdat je er de weg niet meer naar weet. Heel af en toe kom je dan nog op zo een overgebleven indexering van een oude geheugenlocatie terecht en haal je soms heel veel details terug over iets waarvan je dacht het al lang vergeten te zijn.

Zou het kunnen dat dit mechanisme (het verdwijnen van veel indexen horende bij niet meer gebruikte geheugenlocaties) bij al die genieën niet werkt zoals bij de gemiddelde mens? Dat ze geen indexen vergeten?

De kunst is dus om je indexen niet te vergeten en regelmatig te refreshen.

Of ben ik nu iets te fanatiek met mijn job als database beheerder bezig?

Berichten: 34

Re: Alles weten is ook niet alles?

Meikie schreef:Da was nie op canvas maar op telefacts!!! (vtm) :)

Bij bijna alle mensen wordt een groot deel van de hersenen niet gebruikt, waarom weet ik ook niet, en bij die mensen zijn sommige delen van de hersenen die wij niet gebruiken wel actief.

Opvallend is wel dat die mensen dan bvb een grote sociale achterstand ofzo hebben, precies alsof het sociale deel bij hen niet actief is, juist omdat ze op andere gebieden dan uitblinken.

Ik denk ook dat het menselijke brein niet in staat is alles te onthouden tot in de details, gewoon uit bescherming.

Moesten we ons nog alles herinneren wat we meegemaakt hebben, dan zou het kunnen dat we niet alles meer kunnen verwerken, en dan zou dat waarschijnlijk lijden tot vele depressies. Het schijnt dat de hersenen soms bewust gruwelijke dingen onderdrukken die je je dan terug kunt herinneren op een leeftijd dat je zogezegd rijp bent om aan het verwerkingsproces te beginnen.

En juist daarom hebben volgens mij veel van die mensen die nog alles weten van vroeger een achterstand op sociaal gebied, mss beschermen zij (beter gezegd hun hersenen) zich op die manier tegen depressies of zelfdestructie...

Wie is het eens?
Het was idd op vtm.

Ik ben het trouwens volledig met je eens. Het is ook zo dat mensen maar

een deel van hun hersenen gebruiken. Wss zullen die mensen die zoveel

kunnen onthouden meer van de hersenen gebruiken dan de doorsnee mens

gebruikt. Ik ben ook overtuigd dat mensen nog meer zouden kunnen moesten

ze alles van de hersenen gebruiken. Waarschijnlijk zullen mensen nu ook al

dingen kunnen die ze wss niet weten. Of dingen die ze kunnen in bepaalde

omstandigheden.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Alles weten is ook niet alles?

made in flanders schreef:Ik heb enkele weken geleden een documentaire gezien op canvas over (wat zij noemen) genieen. Dit waren dan mensen die bv een tekst van enkele pagina's in enkele minuten kon lezen en voor 98% kon reproduceren (voor een normaal mens als ik en u zou dit 25 minuten en 45% geweest zijn) Ook hebben ze met iemand over Rome gevlogen, en hij kon nadien alles perfect natekenen, hij had dus alle beelden als een camera opgeslagen. Er was ook iemand die eerst normaal was, had toen een bal tegen zijn hoofd gekregen en sindsdien herinerd hij zich alles wat er gebeurd is.

Nu vraag ik mij af, als die mensen alles kunnen onthouden, dan zouden wij dat toch ook moeten kunnen? Het kan toch niet zijn dat die mensen meer hersens hebben of er meer gebruiken. Volgens mij kunnen wij ook alles onthouden, maar weigerd ons geheugen op de een of andere manier alles vrij te geven. Dus zat ik na te denken hoe dit kwam.  

Het enigste wat ik kon bedenken was dat als we alles perfect kunnen reproduceren er geen plaats meer zou zijn om logisch te redeneren. Ik bedoel, die mensen die wel zo 'slim' zijn, die kunnen alles onthouden, en als je hen iets vraagt kunnen ze daar onmiddellijk antwoord op geven, maar ik vraag mij af of ze zelf ook iets kunnen produceren. Bv zelf een boek te schrijven of zelf een tekening te maken, zonder dit af te kijken.

Iemand een andere mening?
ik ben erg blij dat ik dingen minder makkelijk opneem dan dat...

anders zouden herrineringen elkaar continu verdringen, das toch ff lastig als je dingen wilt BLIJVEN onthouden en snel weer paraat wil hebben na maanden/jaren, want reken er maar op dat herinneringen kunnen vervagen(tenminste dat is het idee dat ik kreeg van het geheugen na het lezen van een boek o.a. daarover). hoe strenger de selectie hoe beter de herinneringen die blijven. laat die genieen lekker geniaal zijn. worden wij lekker slim :) .

Reageer