[fysica] atleet met hamer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

[fysica] atleet met hamer

Hier nog een vraag:

Bij het hamerslingeren brengt de atleet de hamer op snelheid door het uitvoeren van een rotatie. Op het ogenblik dat de atleet de hamer met staaldraad lost, is de straal van de cirkelbeweging van de hamer gelijk aan 1,30 m. De massa van de kogel bedraagt 7,00 kg.

De snelheid van de kogel op het ogenblik van de slingerworp is 20,0 m/s. Hoe groot was de kracht van de atleet op de hamer juist voor het loslaten?

A) 1080 N

B) 1654 N

C) 2154 N

D) 2800 N

hier het antwoord in het wit: C) 2154 N

Ik wil mij bij deze ook verexcuseren dat ik jullie zoveel last bezorg met (toch vrij makkelijke) vragen van fysica, maar ik ben hier ook niet zo een groot licht in en mijn leraar fysica van het laatste jaar was nu ook niet de beste leerkracht, integendeel...

Bij voorbaat dank
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [fysica] atleet met hamer

De kracht van de atleet op de hamer = de kracht van de hamer op de atleet (actie = reactie). De kracht van de hamer op de atleet = de middelpuntsvliedende kracht:
\(F_{mv} = \frac{mv²}{r} = \frac{7,00kg \cdot (20\frac{m}{s})²}{1.30m} = 2154N.\)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [fysica] atleet met hamer

Ik had al gevreesd dat het zoiets belachelijk gemakkelijk ging zijn. Maar ik heb nooit die formule gezien.

Toch hartelijk bedankt Rov.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [fysica] atleet met hamer

Die formule is gewoon een afgeleide van de formule voor de middelpuntvliedende versnelling:
\(a = \frac{v²}{r}\)
Die ken je toch wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [fysica] atleet met hamer

Op school hebben wij daar niets van gezien.

Als ik zo een oefening niet weet, zoek ik altijd eerst in mijn cursusen, waar ik het maar kan vinden, maar ik ben nergens een dergelijke formule tegengekomen.

Ik heb net nog eens alles van versnelling herbekeken maar niets...
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [fysica] atleet met hamer

ik verbaas me wederom over de onderwijspraktijken van tegenwoordig. Ze laten je opgaven maken zonder dat je de basiskennis hebt geleerd? Heel vreemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [fysica] atleet met hamer

Dat verschilt van school tot school. Dit is leerstof die vaker aanbod komt in lessen fysica. Jouw formule, klazon, heb ik echter ook nog nooit gezien. Ik zie wel hoe je, via F=ma, tot de centrifugale kracht kan komen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [fysica] atleet met hamer

Jouw formule, klazon, heb ik echter ook nog nooit gezien.
Is toch een hele bekende. Die formule moet ter sprake komen bij het behandelen van de cirkelvormige beweging. Ik heb hem geleerd in de natuurkundeles, 2e klas van de HBS. Dus je kunt wel nagaan hoe lang dat geleden moet zijn. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] atleet met hamer

made in flanders schreef:Op school hebben wij daar niets van gezien.

Als ik zo een oefening niet weet, zoek ik altijd eerst in mijn cursusen, waar ik het maar kan vinden, maar ik ben nergens een dergelijke formule tegengekomen.

Ik heb net nog eens alles van versnelling herbekeken maar niets...
Je hebt hopelijk toch ook een hoofdstuk gehad over de cirkelvormige beweging?

Bij de (eenparige, versnelde etc) rechtlijnige beweging zul je die formule niet gezien hebben...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [fysica] atleet met hamer

Helaas moet ik zeggen dat we daar niets van gezien hebben, soms komen er in oefeningen wel eens cirkels voor maar nooit zo dat je een andere formule nodig hebt.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] atleet met hamer

Vreemd, heb je 2u fysica gehad? Dat zit toch in de leerplannen.

Eventueel kan je er hier wat over lezen, toch niet onbelangrijk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [fysica] atleet met hamer

Ik heb wel 2 uur fysica gehad, maar ik had een leerkracht die vaak hele lessen verspilde aan zaken die geen belang hadden. En nu zit ik met de gebakken peren, en ik eet dat niet eens graag...

Maar zeer bedankt TD! voor de extra informatie.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 81

Re: [fysica] atleet met hamer

ik heb hetzelfde probleem als made in flanders. ik heb in nederland natuur & gezondheid gedaan. Ik kende die formule ook niet maar hij is staat heel duidelijk in binas dus heb ik hem wel op kunnen lossen. Echter op het toelatingsexamen in Belgie mag je geen binas dus dat wordt lastig. Het onderwijs op mijn school was bar slecht ik heb veel moeite met de vragen uit het toelatingsexamen. Ik ben daarom ook zo gelukkig met dit forum hier beantwoord bijna iedereen je vragen dezelfde dag nog en heel duidelijk!!
29 augustus, laat al het geluk met mij zijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [fysica] atleet met hamer

Jup, ik heb die formule ook niet gehad tijdens natuurkunde. Kijk in je binas, schrijf alle gegevens die je hebt op, met hun goede letters, bedenk wat je moet weten, en zoek in je binas de formule op. In dit geval was er maar 1 formule met die vier letters (volgens mij). Maar Klazon, ook ik heb die nog nooit gehad en studeer nu natuurkunde.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [fysica] atleet met hamer

Die hebben jullie ALLEMAAL gezien, en anders heb je er altijd straal overheen gekeken:

F= ma

Fcentripetaal = mv²/r

zeker weten. 8)

EDIT>>>>>>>>>>>>

3 natuurkundemethoden die ik ter beschikking heb leiden allemaal de centripetale versnelling af voordat ze aan centripetale kracht beginnen. Alledrie noemen ze Klazon's formule. 1 methode is modern en Amerikaans, de twee andere zijn ietwat resp zeer verouderd VWO- en atheneum-methoden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer