Statistiek: power berekening

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Statistiek: power berekening

Ik wil voor een aantal onderzoeks ideeën power berekeningen doen. Dit wil ik doen voordat ik de afdeling epidemiologie bij het onderzoek betrek. Ik heb echter geen idee met welk programma ik een power berekening kan doen. Ik heb de programma's SPSS 12, Statistica 6.01, Matlab, S-plus maar alleen met SPSS heb ik ervaring.

Hoe pak ik de berekening aan. En waar hoe voer ik mijn gegevens in?

Ik wil een groep van 1000 patiënten onderzoeken waarbij te verwachten valt dat 20 patiënten een bepaalde nieuwe ziekte erbij zullen krijgen. De ene helft willen we behandelen met een bepaald middel en de andere groep willen we niet behandelen zoals nu gebruikelijk is.

Wij verwachten een reductie met een factor 3 van de ziekte. Dus dat we dan de volgende resultaten krijgen.

Groep 1. 500 patienten, 3 met nieuwe ziekte (dus lagere incidentie dan nu)

Groep 2 (controle). 500 patienten, 10 met nieuwe ziekte.

Met welke gegevens kan ik nu een power berekening doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Statistiek: power berekening

Ik denk dat ik het ijs dan maar ga breken : ik begrijp er niet veel van.

Wat is voor jou precies power?

Berichten: 704

Re: Statistiek: power berekening

de power van de toets geeft het onderscheidingsvermogen aan: 1 -
\(\beta\)

\(1-\beta = P(H_{0}-wordt-verworpen | H_{1}-is-waar)\)

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: Statistiek: power berekening

Ik wil een groep van 1000 patiënten onderzoeken ...
Gebruik je de powerberekening niet om juist de steekproefgrootte te bepalen? En volgens mij is SPSS hier prima geschikt voor.
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Berichten: 8

Re: Statistiek: power berekening

PaulMD schreef:Ik wil een groep van 1000 patiënten onderzoeken ...
Gebruik je de powerberekening niet om juist de steekproefgrootte te bepalen? En volgens mij is SPSS hier prima geschikt voor.
Ja, maar hoe doe je dat in SPSS?

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: Statistiek: power berekening

Zal wel een kwestie van invullen zijn, maar daarvoor heb ik spss nog nooit gebruikt. Misschien heb je wat aan deze link. [url=http://%20%5burl=]http://66.249.93.104/search?q=cache:H0E5Rz...clnk&cd=4[/url]
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Reageer