[natuurkunde] sterkteleer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[natuurkunde] sterkteleer

hallo iedereen,

ter voorbereiding van een examen zou ik aan enkele formules uit de sterkteleer moeten geraken.Weet er iemand een goed site ?

het gaat om volgende hoofdstukken : Veerkracht,Wet van Hooke,Enkelvoudige trek en druk,Afschuiving en enkelvoudige vlakke buiging.

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] sterkteleer

Je bent misschien iets met deze inleiding over Solid mechanics, waarvan er een gedeelte vertaald is naar Mechanica van materialen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 29

Re: [natuurkunde] sterkteleer

Je bent misschien iets met deze inleiding over Solid mechanics, waarvan er een gedeelte vertaald is naar Mechanica van materialen.
bedankt,heb de site bezocht.

Formules en uitleg gaan me net iets te ver.

Versta er geen bal van.

Toch bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] sterkteleer

De wet van Hooke kan je anders niet veel eenvoudiger voorstellen...

Toch nog succes!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 29

Re: [natuurkunde] sterkteleer

TD! schreef:De wet van Hooke kan je anders niet veel eenvoudiger voorstellen...

Toch nog succes!
ok.toch bedankt

nog een andere vraag is het magnetisch veld en zijn invloed op een elektrische stroom ?

Heb op internet gezocht maar gen afdoend antwoord gevonden.

Iemand een idee ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] sterkteleer

Ik vind je vraag nogal onduidelijk; maar een veranderend magnetisch veld induceert een stroom, net zoals een bewegende lading een magnetisch veld opwekt.

Zie: Elektromagnetisme en aanverwante links in dat artikel.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [natuurkunde] sterkteleer

@ bushkangaroo: zie ook je persoonlijke berichten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] sterkteleer

Ik zal proberen het eenvoudig te houden:

Ga uit van de laatste vraag:enkelvoudige vlakke buiging;dat zou kunnen zijn een ligger,balk op twee steunpunten in een vrije oplegging;stel L = 4 mtr!

Stel je voor een puntlast in het midden van 100 kg.

Op beide steunpunten krijg je een oplegreactie van 50 kg.

Direct onder de puntlast krijg je een afschuifkracht,die verticaal is van 100 kg;is de balkdoorsnede 20 cm2 dan is de afschuifspanning 5 kg/cm2.

Een zg.buigmoment onder die puntlast is (formule)0,25 PL ofwel 0,25 *100 * 4kgm= 100 kgm of in Newtonmeters 1 kNm.

De wet van Hooke -of mogelijk een wet van Hooke-betreft het berekenen van kolommen en het gebruiken van variabele kniklengtes,afh.van de soort zijsteunen van de kolom.Er worden dan knikcoefficienten gebruikt.Wordt er ook nog buiging door een balk uitgeoefend,dan wordt die ook meegenomen in dfe berekening en de toelaatbare spanning wordt dan sigma= (P/(alfa*F)) + Moment/Weerstandsmoment.

Wordt er trek uitgeoefend op een stang dan wordt weer die kracht gedeeld door de stangdoorsnede.

Overigens vind ik dergelijke vragen wel vreemd als je nog aan een techn.opleiding gaat beginnen,je moet al inzicht hebben in sterkteleer,mechanica,ed.

Berichten: 138

Re: [natuurkunde] sterkteleer


Reageer