[Mechanica] Elektromotor op brommer

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

[Mechanica] Elektromotor op brommer

Hallo,

Ik wil een project beginnen waarbij ik een electromotor met accu op mijn brommer monteer als tweede motor, en daarmee direct weg kan rijden in plaats van aan te lopen om de benzinemotor te starten. De bedoeling is dat hij redelijk snel optrekt en dan ongeveer 20km/h haalt om de benzinemotor te kunnen starten.

Ik heb een electromotor gevonden met de volgende gegevens:

12v 14,0A

250W

2750rpm

Ik heb al berekend dat als ik ongeveer 20km/h wil halen dat ik dan een tandwielverhouding van 1:10 moet gebruiken, maar ik weet niet hoe ik moet berekenen of de motor bij die tandwielverhouding genoeg kracht levert om de brommer en mij (ik schat iets van 100-150kg) vanuit stilstand vooruit te krijgen. Schakelen is niet een optie.

Hier is mijn berekening tot nu toe:

2.54 cm is 1 inch

16 * 2.54 * 3.141 is de omtrek van mn 16" wiel in cm = 127,65cm

Tandwielverhouding 1:10 dus 2750rpm wordt 275rpm.

275 * 127,65 = 35103,75 cm/min

35103,75 cm/min = 21,06 km/h

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: [Mechanica] Elektromotor op brommer

aanloopmoment?

misschien kan dit je tot nut dienen...

word-documentje

ook, een 16" wiel heeft een grotere buitendiameter dan 16" - ik weet niet of je rekening hebt gehouden met de buitenband? Beste manier om effectief de omtrek te weten te komen is met krijtstrepen op de band en op de vloer, en als je erop zit, het wiel juist 1 omwenteling te laten maken. deze afstand gemeten op de vloer (tussen de krijtstrepen) houdt rekening met de vervorming van de band ook...

mooi project, maar hoe ga je de overbrenging in de praktijk uitvoeren? heb je nog plaats voor een poulie? na de vario or ervoor? (dit is zeer belangrijk!) en wat gebeurt er eenmaal de benzinemotor het overneemt? ben zeer benieuwd hiernaar...

gemakkelijkste is een opstelling hetzelfde als een demarreur, bij scootertjes is dit geen probleem maar bij een camino'tje o.d. heb ik geen idee of ze ooit zijn uitgevoerd met een demarreur, éénmaal bezig, kun je foto'tjes plaatsen in deze thread?

Berichten: 8

Re: [Mechanica] Elektromotor op brommer

Ik zal eens meten wat de buitendiameter is, maar ja het verschil tussen 25 en 20 km/h maakt niet zo veel uit, als het het verschil zou kunnen maken tussen wel of niet wegrijden dan is het toch niet goed genoeg want ik wil dat het redelijk betrouwbaar werkt ongeacht of ik of mn vader rijdt :)

De overbrenging weet ik nog niet, het is een vespa ciao snorfiets dus aan de ene kant van het achterwiel zit de poulie voor de motor en aan de andere kant zit een tandwiel voor de ketting van de trappers, die er bij mij toch niet op zitten. Als het mogelijk is zou ik willen dat met de electomotor de brommer tot dus ongeveer 20km/h op snelheid gebracht wordt, waarna de motor vanzelf start en de electromotor uit kan. Doordat het tandwiel aan het achterwiel net als bij een fiets zonder terugtraprem gewoon stilstaat als het wiel draait (dus de snelheid van het wiel heeft geen invloed op de trappers/electromotor) kan je gewoon zodra je rijdt de electromotor uitschakelen

Wat ook een mogelijkheid is is om de electromotor direct op de koppeling aan te sluiten en de brommer in fietsstand te zetten, de electromotor draait dan de motor aan zodat deze aanslaat terwijl het wiel niet beweegt, dan kan je het wiel weer in de rij-stand zetten en wegrijden. Dat is misschien makkelijker voor de electromotor maar dan moet de overbrenging wel aan dezelfde kant als de overbrengning van het blok gebeuren, maar dat is niet zo'n probleem

In het eerste geval zou het nog mogelijk zijn alleen met electromotor te rijden in de fietsstand (als het wiel losgekoppeld is van het motorblok), maar doordat het blok wil aanslaan als het aangedreven wordt kan dat in het tweede geval niet. Maar het belangrijkste is dat je niet hoeft aan te rennen, en dan is het tweede geval wel een stuk handiger omdat je gewoon stilstaand de motor kunt starten met de electromotor.

Pfoe wat een verhaal :)

Trouwens, ik heb geen vario maar een gewone koppeling.

Mijn grootste vraag is, kan de electromotor met gemak ofwel de brommer vooruit krijgen (met een redelijke snelheid) ofwel de motor bijna onmiddelijk starten zonder de brommer te hoeven bewegen?

Edit: een illustratie

Afbeelding

Als knopje A wordt ingedrukt zal gedeelte B (het motorblok en de overbrenging naar het achterwiel) los draaien van het achterwiel, maar gedeelte C zal altijd het achterwiel draaien. Maak ik de electromotor dus aan deel C ipv de trappers van zal de brommer bewegen en uiteindelijk de motor aanslaan, maak ik het aan gedeelte B dan zal de motor altijd aangedreven worden door de electromotor maar het wiel zal alleen aangedreven worden als knopje A niet is ingedrukt.

Edit2: Als de benzinemotor het overneemt moet de electromotor eigenlijk worden losgekoppeld van het systeem, tenzij deze kan fungeren als dynamo om de accu op te laden, tenzij dat erg ten koste gaat van de snelheid omdat het de motor teveel kracht kost

Berichten: 582

Re: [Mechanica] Elektromotor op brommer

Ik vrees dat 250 watt absoluut onvoldoende is. Je komt nauwelijks weg.

Ik denk dat je eerder 1 of 1,5 Kwatt nodig hebt.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 333

Re: [Mechanica] Elektromotor op brommer

of je kan een electrische starter installeren die staat standard op scootertjes :)

Berichten: 582

Re: [Mechanica] Elektromotor op brommer

Neem een motor van een rolstoel of scootmobiel.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 8

Re: [Mechanica] Elektromotor op brommer

Oke dan optie 2, de electromotor puur als startmotor. Ik denk toch niet dat daar meer dan 250W voor nodig is?? Een ander idee is geen optie dat past allemaal niet op mijn blok.
wombat schreef:Ik vrees dat 250 watt absoluut onvoldoende is. Je komt nauwelijks weg.

Ik denk dat je eerder 1 of 1,5 Kwatt nodig hebt.
Erg vreemd, want een snorfiets mag maar 0,2kW vermogen hebben. Maar de benzinemotor maakt volgens mij wel meer toeren dan een electromotor met hetzelfde vermogen?

Berichten: 582

Re: [Mechanica] Elektromotor op brommer

Ik weet niet of dat een wettelijk max. vermogen is, 200 watt. De politie controleert toch op snelheid op de rollenbank.

Het motorvermogen van een begrensde scooter is ongeveer 2.5 kW Deze is dus begrensd tot 40 km/uur. Onbegrensd is dat iets van 3,5 Kw. (60 km/uur)

Het is wel geen snorfiets maar het geeft wel aan in welke orde het vermogen is van een derg. motortje.

Het experiment lijkt mij in ieder geval wel leuk.

Succes met het experiment.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 103

Re: [Mechanica] Elektromotor op brommer

12v 14,0A  

250W
12 x 14 = 168 watt !! opgenomen vermogen ....
Het motorvermogen van een begrensde scooter is ongeveer 2.5 kW Deze is dus begrensd tot 40 km/uur. Onbegrensd is dat iets van 3,5 Kw. (60 km/uur)  
dan heb je mooi een probleem op de rollerbank !! de politie meet het aantal kw op het achterwiel en dat mag maximaal 0,4 zijn voor een bromfiets met een goede vertanding kun je harder maar binnen de bebouwde kom mag je zo ie zo maar 30 km/h met een bromfiets !! daarbuiten 40 ....

Berichten: 582

Re: [Mechanica] Elektromotor op brommer

kijk voor brommers even op

http://www.scholieren.com/werkstukken/26405

Daar lees je het verhaal over het vermogen van brommers.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer