Big Brother

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Big Brother

Ben aan het twijfelen of dit bij Algemene discussie of bij Psychologie moet komen staan. Voor het 'hilariteitsgehalte' heb ik voor "Algemeen" gekozen. :)

Stelling: Wat motiveert deze personen om zich op te laten sluiten in een huis met volstrekt vreemden met weinig tot geen privacy?

Ik vind het opvallend dat zo veel mensen (meer dan 1000 aanmeldingen) zo weinig problemen hebben met het openbaar maken van hun privé-leven. Als reden wordt vaak aangegeven "mijzelf zoeken" of iets dergelijks. De theorie is, dat de eigen persoonlijkheidskenmerken bepalen hoe iemand zich gedraagt zonder zich echter te realiseren dat juist dit gedrag wordt bepaald door de situatie en de specifieke omstandigheden waarin de persoon zich bevindt.

Psychologen vinden het onetisch. Er wordt naar het omstreden Stanford Prison Experiment en het Gehoorzaamheidsexperiment van Stanley Milgram verwezen waarbij gewone mensen in bijzondere situaties extreme dingen doen. Niet iedereen komt 'onbeschadigd' uit zo'n experiment (want dat is het eigenlijk).

Ik heb vanavond de "aftrap" gezien en zal het groepsgebeuren (massahysterie, manipulatie, noem maar op) geboeid volgen. :)

Nog meer liefhebbers of faliekante tegenstanders ?
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Berichten: 201

Re: Big Brother

Stelling: Wat motiveert deze personen om zich op te laten sluiten in een huis met volstrekt vreemden met weinig tot geen privacy?
Antwoord: Geld en 'roem'
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Big Brother

Ik heb nooit big brother gevolgd,

reden: het interesseert mij geen zak. Privé-leven word niet voor niets privé genoemd. Ik zou het ook niet moeten weten dat iedereen kan zien wat ik aan heb doen ben.

Maar waarschijnlijk zoals Rammelslakje zegt zijn het vooral domme mensen (die domme zeg ik) die uit zijn op geld aan roem.

Ik betwijfel of er ook maar één echt goed ontwikkeld mens aan zo een show zou meedoen.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 866

Re: Big Brother

Geachte Morris G. Mag ik vragen wat je verstaat onder het woord faliekant in je zin "Nog meer liefhebbers of faliekante tegenstanders ?" ?

Slaat dat misschien op het feit dat die tegenstanders gefaald hebben in hun poging om het programma tegen te houden?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Big Brother

Morris G. schreef:Stelling: Wat motiveert deze personen om zich op te laten sluiten in een huis met volstrekt vreemden met weinig tot geen privacy?
Antwoord: Geld en 'roem'
En aandacht, veel aandacht.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: Big Brother

Ik heb nooit big brother gevolgd
Het is al de zesde aflevering. Ik had een aantal jaren geleden een geanimeerd gesprek met een psycholoog en toen besloten dat ik een volgende uitzending zal volgen. De groepspsychologie, drijfveren en overwegingen om al dan niet te reageren, mensen inschatten doet'ie het of doet'ie het niet enz. zijn toch uitermate boeiend.

Natuurlijk, ik kan ook een boek daarover lezen of een cursus volgen, maar, eerlijk is eerlijk: dit is praktijk (ge-edit weliswaar) om toch wat theorieën te toetsen, te bevestigen oftewel te verwerpen.
Ik zou het ook niet moeten weten dat iedereen kan zien wat ik aan het doen ben.
Denk er net zo over!!! Maar maak je wel eens een wandeling 's avonds? Gordijnen op halfstok, bij voorkeur tot en met de achterdeur van de tuin. :wink: Typisch Nederlands?
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Big Brother

Ik betwijfel of er ook maar één echt goed ontwikkeld mens aan zo een show zou meedoen.
En toch ken ik iemand die hoog opgeleid is (lees:dokterstitel) die voor de gein en het experiment zich bij deel 1 of 2 had opgegeven, en door alle voorrondes heenkwam.. uiteindelijk heeft hij er toch vanaf gezien omdat hij waarschijnlijk daarna in de wetenschappelijke wereld moeilijk serieus zou worden genomen, en hij wilde toch nog een carriere na big brother.

dus tja, niet alleen domme en achterlijke mensen hoor. Wat zijn beweegredenen waren? Tja dat weet ik ook niet helemaal, het leek hem gewoon reuze interessant en spannend zoiets mee te maken.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Big Brother

Ik ben Morris G niet maar ik vermoed dat "faliekant" is afgeleid van "faliet", "final", etc.

Ik denk dat het in deze context "definitief" betekend: mensen die niet meer van die mening af zullen stappen en consequent deze mening zullen blijven houden.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Big Brother

Ik kan me best inbeelden dat het vanuit wetenschappelijk oogpunt (ik denk dat vooral aan psychologie, sociologie, gedragswetenschappen in het algemeen ook) interessant kan zijn om aan zoiets deel te nemen en van dicht bij te kunnen observeren.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Big Brother

Wellicht is het ook een beetje exhibitionisme?

(correctie ik bedoelde "failliet" in die post van mij hiervoor)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: Big Brother

Geachte Morris G.
Niet zo formeel, hoor... :wink:
Stephaan schreef:Mag ik vragen wat je verstaat onder het woord faliekant in je zin "Nog meer liefhebbers of faliekante tegenstanders ?" ?

Slaat dat misschien op het feit dat die tegenstanders gefaald hebben in hun poging om het programma tegen te houden?
Was een open vraag, zelf in te vullen. Vandaar topic geplaatst bij "Algemene discussie". Ben zelf niet zo'n ramptourist, rij ook meestal door op de snelweg als op de tegenliggende baan een ongeluk is gebeurd zonder even af te remmen om een goede kijk te kunnen nemen. Ik schrijf meestal omdat ik toch afstand moet houden op de auto voor mij... :wink:

Was er dan een actie of iets dergelijks om deze BB tegen te houden? En zo ja, door wie is deze dan gevoerd?
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Big Brother

Ik kan me best inbeelden dat het vanuit wetenschappelijk oogpunt (ik denk dat vooral aan psychologie, sociologie, gedragswetenschappen in het algemeen ook) interessant kan zijn om aan zoiets deel te nemen en van dicht bij te kunnen observeren.
Versta mij niet verkeerd, moest het puur wetenschappelijk zijn, zou ik mij misschien zelf willen aanbieden om mee te doen.

Maar zeker niet zodat heel Vlaanderen zou kunnen meekijken.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Big Brother

made in flanders schreef:Versta mij niet verkeerd, moest het puur wetenschappelijk zijn, zou ik mij misschien zelf willen aanbieden om mee te doen.

Maar zeker niet zodat heel Vlaanderen zou kunnen meekijken.
Dat is natuurlijk net een onderdeel van dit concept, hetgeen dat ook bestudeerd zou kunnen worden (i.e. gedrag van geïsoleerde mensen die wéten dat ze voor de camera's leven, onder het oog van een half miljoen mensen of zo).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Big Brother

Ik weet niet of het veel uitmaakt als mensen weten dat 5 miljoen mensen kunnen meekijken of dat en,kele tientallen tot honderden wetenschappers kunnen meekijken. Zou dit hun gedrag veel kunnen beïnvloeden?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Big Brother

Ik denk het wel, maar dat zou net een punt van onderzoek kunnen zijn :)

Niet alleen kijken véél mensen mee, maar ook mensen die je kent (familie, vrienden, een lief misschien) - dat heeft bewust en/of onbewust wel een invloed op je gedrag volgens mij.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer