Meteorietinslag op aarde?? Wie weet hier meer over?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Meteorietinslag op aarde?? Wie weet hier meer over?

Hoi,

Er gaat een verhaal de ronde dat een meteoriet op de aarde afkomt en mogelijk zou kunnen inslaan. Deze meteoriet zou dermate groot zijn dat dit catastrofaal zou zijn voor de aarde. Een beetje gelijk aan de film Armagad.don

Wie weet hier meer over en waar kan ik deze informatie vinden?

Dank je wel!!

gr.

Bob

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Meteorietinslag op aarde?? Wie weet hier meer over?

Daar zijn op zich vrij veel verhalen over te vinden. :)

Deze kerel heeft een interessante collectie aan links. Op die site staat (ergens) dat we tussen nu en 500 jaar een aantal flinke inslagen kunnen verwachten (zo rond juni of november).

De Engelse school van "coherent catastophism" zegt iets vergelijkbaars: in het verleden hebben zich grote rampen voorgedaan als gevolg van komeetinslagen, en dat zou binnenkort weer kunnen gebeuren.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Meteorietinslag op aarde?? Wie weet hier meer over?

Ik zou me geen zorgen maken zolang er geen berichten komen van serieuze bronnen.

Doemscenario's zijn nogal populair, maar zowat altijd vals alarm en aandachttrekkerij.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Meteorietinslag op aarde?? Wie weet hier meer over?

TD! schreef:Ik zou me geen zorgen maken zolang er geen berichten komen van serieuze bronnen.

Doemscenario's zijn nogal populair, maar zowat altijd vals alarm en aandachttrekkerij.


Nu ja, de ideeën achter het coherent catastophism zijn zeker serieus, en ze komen goed overeen met de transportmechanismen van materiaal door het zonnestelsel die men voorstelt. (De kerel in die eerste link koppelt dat direct met een flinke dosis idealisme over hoe de wereld er volgens hem uit zou moeten zien, maar goed...)

Berichten: 2

Re: Meteorietinslag op aarde?? Wie weet hier meer over?

Ik maak me geen zorgen o.i.d. Was eigenlijk nav. een gesprek met vrienden nieuwsgierig of het klopt dat Nasa onderzoek doet naar een meteoriet die in een baan richting de aarde ligt en tzt zal inslaan op de aarde, tenzij ze kunnen voorkomen dat de meteoriet in deze baan richting de aarde blijft.

Misschien een broodjeaapverhaal, maar tegenwoordig kijk ik nergens meer gek van op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Meteorietinslag op aarde?? Wie weet hier meer over?

Alle meteorieten worden nauwlettend in de gaten gehouden. En ja, het is zo goed als zeker dat TZTeen meteoriet zal inslaan. Op de vraag wanneer dan precies is maar één antwoord mogelijk: voorlopig nog niet. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 333

Re: Meteorietinslag op aarde?? Wie weet hier meer over?

wou ik delen, laat zien hoe klein we wel niet zijn, http://www.rense.com/general72/size.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: Meteorietinslag op aarde?? Wie weet hier meer over?

Maar op welke metoriet hebben ze een satelliet laten crashen?

Zou die niet op de aarde afkomen?

Berichten: 597

Re: Meteorietinslag op aarde?? Wie weet hier meer over?

wou ik delen, laat zien hoe klein we wel niet zijn,http://www.rense.com/general72/size.htm
zeer interessante link

spectaculair eigenlijk

Berichten: 654

Re: Meteorietinslag op aarde?? Wie weet hier meer over?

BioHazardNL schreef:Maar op welke metoriet hebben ze een satelliet laten crashen?

Zou die niet op de aarde afkomen?
Eros

En nee, het is gewoon één van die duizenden asteroïden die in dezelfde baan als de aarde ligt.

Berichten: 329

Re: Meteorietinslag op aarde?? Wie weet hier meer over?

als er een meteoriet op aarde af zou stormen die gegarandeerd heel de planeet zou verpulveren, zou je het dan willen weten?
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Meteorietinslag op aarde?? Wie weet hier meer over?

als er een meteoriet op aarde af zou stormen die gegarandeerd heel de planeet zou verpulveren, zou je het dan willen weten?
Misschien wel... Ten minste, àls ik het zou weten, zou het wel m'n prioriteiten veranderen (uiteraard afhankelijk van de resterende tijd). Ik kan me inbeelden dat studies, werk, minder aangename zaken die je moet verrichten voor resultaat op 'lange termijn' enz dan plaats moeten maken voor meer aangename bezigheden :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 329

Re: Meteorietinslag op aarde?? Wie weet hier meer over?

ja, maar jij bent niet de enige die deze informatie -van de aanstormende meteoriet- krijgt, zou je het dan ook (of toch) willen weten?
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Meteorietinslag op aarde?? Wie weet hier meer over?

Vandaar de 'misschien'. Ik vind het moeilijk te zeggen of ik het 'wil' weten, maar gesteld dat ik het weet, zou dat wel gevolgen hebben.

Moeilijke vraag (ik zie voor- en nadelen voor beide opties), gelukkig niet aan de orde, misschien eens een nachtje over slapen :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 582

Re: Meteorietinslag op aarde?? Wie weet hier meer over?

Elk uur dringen meteorieten de dampkring binnen. De meeste verdampen, en een enkele komt op het oppervlak terecht.

Deze meteorieten zijn onvindbaar omdat ze klein zijn en opgaan in de rest van de korst.

De meteorieten op de noord en zuidpool kunnen wel redelijk eenvoudig gevonden worden. (Dat was op discovery een keer te zien).

De grote meteorieten zijn gelukkig erg zeldzaam want die kunnen zeker in bewoond gebied veel schade veroorzaken.

Een theorie beweerd dat 60 milj. jaar geleden een heel grote meteoriet mede verantwoordelijk is geweest voor het uitsterven van de dino's. Voor de zoogdieren een gouden kans. Een kans die kleiner was dan de kans nu de lotto te winnen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer