Waarom staan vogels vaak op slechts 1 poot?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Waarom staan vogels vaak op slechts 1 poot?

Waarom staan vogels vaak op slechts 1 poot? Als ik op 1 been sta, moet ik behoorlijk wat moeite doen om m'n evenwicht te bewaren. Maar ik zie toch echt regelmatig allerlei vogels (en dan met name zeemeeuwen en duiven) op slechts 1 poot staan. Waarom doen ze dat?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 329

Re: Waarom staan vogels vaak op slechts 1 poot?

warmtebesparing, heb ik wel eens gehoord. En, dat evenwicht wat wij moeilijk kunnen bewaren op 1 been, tjee, ik zou mijn lijf niet gauw met dat van een vogel als een reiger ofzo vergelijken hoor...hoedanook, je ziet dat ze er geen enkele moeite mee hebben. Duiven zie ik zelf niet veel op 1 poot, maar je zult het ongetwijfeld niet verzinnen Zpiderman.
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Waarom staan vogels vaak op slechts 1 poot?

Warmtebesparing? Dat vind ik wel een heel vreemde verklaring. Als ik het koud heb, trek ik extra kleren aan. Een vogel zal z'n veren opzetten, zodattie dikker lijkt en zijn vacht zo extra geisoleerd wordt. Maar een poot intrekken omdattie warmte wil besparen? Neh, ik denk het niet :)
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 329

Re: Waarom staan vogels vaak op slechts 1 poot?

Evenwichtskunstenaar

Veel soorten steltlopers staan vaak op 1 poot. Dit heeft onder andere te maken met hun temperatuurregeling. Als het koud is, dreigen ze teveel warmte langs de lange, dunne poten te verliezen. Ze stoppen dan 1 poot weg in hun veren en houden zich op de andere netjes in evenwicht. Daar tegenover staat dat ooievaars in warme gebieden, zoals in Afrika, dikwijls op hun twee poten tegelijk in koeler water staan, om warmte langs de poten kwijt te geraken.

Dank zij hun lichaamsbouw kunnen ooievaars haast moeiteloos gedurende lange tijd op één poot balanceren en bij wijze van spreken ‘staan slapen’. Het is voor deze vogels een comfortabele rusthouding.
http://www.planckendael.be/content/park/ooievaar.htm
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Waarom staan vogels vaak op slechts 1 poot?

Ik denk er zo over: Vogels hebben, in verhouding tot hun lichaam, een veel grotere poot, dan mensen. Het zal voor vogels daarom gemakkelijker zijn hun evenwicht te bewaren. Vogelpoten zijn om wat voor reden dan ook, vaak kaal. Door die poot onder zijn veren te stoppen kan een vogel warmte besparen, denk ik.

Berichten: 824

Re: Waarom staan vogels vaak op slechts 1 poot?

Misschien heeft ie wel koude poten. Een vogel heeft, zoals confusie al zei, kale poten. Daardoor kan hij z'n poot maar op een manier warm houden, z'n poot in z'n vacht stoppen. Het zal niks met warmtebesparing te maken hebben, het beestje heeft gewoon koude voeten...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 597

Re: Waarom staan vogels vaak op slechts 1 poot?

de "voeten" van de meeste vogels sluiten ook automatisch als ze op bv een tak landen

dat scheelt ook al veel in evenwicht :wink:

Berichten: 8.614

Re: Waarom staan vogels vaak op slechts 1 poot?

Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer