Enkele vragen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 81

Enkele vragen

Hallo ik had een aantal vragen en ik hoopte dat jullie mij misschien konden helpen. (Ik had ze ook al geplaatst bij huiswerk maar ik krijg geen antwoord)

Ik heb een vraag die komt uit het toelatingsexamen en ik twijfel een beetje dus:

Men vermengt welbepaalde concentraties aan stikstofmonoxide en zuurstof en meet de

reactiesnelheid v van volgende reactie

2 NO (g) + O2 (g) --> 2NO2 (g)

Als men bij dezelfde temperatuur de ingezette concentratie aan NO verdubbelt blijkt deze

reactiesnelheid met een factor 4 te verhogen ; als zowel de NO-concentratie als de O2 -

concentratie verdubbeld worden gaat de reactie 8 keer sneller.

Welke van onderstaande vergelijkingen vertolkt de concentratie-afhankelijkheid van de

reactiesnelheid voor deze reactie ?

<A> v = k [NO]2 [O2]

<B> v = k [NO]2 [O2]2

<C> v = k [NO] [O2]2

<D> v = k [NO] [O2]

Is dit dan bij verdubbeling van NO gaat de reactie keer vier dus 2^2 en als bij verdubbeling van zowel NO en O2 gaat de reactie keer 8 dus 2^3 en aangezien NO 2^2 dus bij factor acht is 2^2 en 2^1 dus A?????

Vraag 2: (deze snap ik echt niet)

De standaardreductiepotentiaal E° van een redoxkoppel is een maat voor de oxiderende kracht

van de geoxideerde vorm van het redoxkoppel in standaardomstandigheden, d.w.z. met de

concentraties van al de opgeloste stoffen gelijk aan 1 mol/l ; de hoeveelheid van een vaste stof

speelt echter geen rol. Hoe hoger de E°-waarde hoe sterker de oxiderende kracht van de

geoxideerde vorm van het redoxkoppel.

In sommige pacemakers die ingeplant werden bij patiënten met hartritmestoornissen, werd de

elektrochemische energie van een kwikbatterijtje gebruikt. In deze batterij bevinden zich

enerzijds zink en Zn2+-ionen, en anderzijds kwik en Hg2+

2 -ionen.

Gegeven : de E°-waarden voor de redoxkoppels bij 298 K :

Hg2+

2 / Hg = + 0.27 volt

Zn2+ / Zn = – 0.76 volt

Hier volgen twee beweringen :

I bij gebruik van de batterij zal er kwikmetaal worden geoxideerd

II bij gebruik van de batterij zal een zinken huls die in contact is met de Hg2+

2 -ionen

langzaam oplossen

<A> beweringen I en II zijn beide juist

<B> beweringen I en II zijn beide fout

<C> alleen bewering I is juist

<D> alleen bewering II is juist

Vraag 3:

In een gesloten recipiënt van 1 liter brengt men 0,5 mol N2 en 0,8 mol H2. Hierna stelt er zich

een evenwicht in volgens de vergelijking :

N2 (g) + 3 H2 (g) --><---2 NH3 (g)

De evenwichtsconcentratie aan ammoniak bedraagt 0.2 mol per liter. Wat is de

evenwichtsconcentratie aan H2 ?

<A> 0,4 mol l-1

<B> 0,5 mol l-1

<C> 0,6 mol l-1

<D> de evenwichtsconstante voor de reactie bij de beschouwde temperatuur moet gekend

zijn

Sorry ik weet niet waarom de tekst opeens dik gedrukt is. Alvast heel erg bedankt!
29 augustus, laat al het geluk met mij zijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Enkele vragen

Als je geen antwoord krijgt dan heb je pech. Het is in ieder geval niet de bedoeling om te gaan crossposten. Dit wordt gezien als uiterst onbeleefd. Tevens is de term 'enkele vragen' nauwelijks lading dekkend te noemen. Denk de volgende keer iets beter na over de titel die je ene topic meegeeft.

-slotje-
"Meep meep meep." Beaker

Gesloten