hoe noem je een gedraaide riem?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

hoe noem je een gedraaide riem?

Ik heb ooit vernomen dat bij het gebruik van een v-snaar er een draai zit in de riem, waardoor 'beiden kanten' van de riem gebruikt worden, en daardoor neemt de slijtage-periode af.

Proef: Pak eens een riem, gesp hem dicht en leg je vinger op de buitenkant. beweeg je vinger nu over de riem. je kunt 1 bepaalde aftstand afleggen voordat je weer bent waar je begon. Gesp nu de riem open, draai hem een slag en gesp hem weer dicht. Als je nu weer met je vinger over de riem gaat, is de afstand die je af kunt leggen voordat je weer bent waar je begon 2 x zolang. Ik zoek de naam van deze 'riem'... Hoe heet dit principe, of bij welke wetenschap wordt deze visie gebruikt om e.e.a. te verduidelijken...? Wie dit weet doet me een groot plezier door mij meer te vertellen per e-mail: XXXXXXXXXX

Alvast bedankt !!

Edit moderator: volgens de regels van wetenschapsforum is het niet toegestaan om e-mail adressen te plaatsen. Als je op de hoogte gehouden wilt worden van antwoorden, dan kan je registreren en je abonneren op dit onderwerp.

Berichten: 718

Re: hoe noem je een gedraaide riem?

Dat is een Möbiusband.

Reageer