[Elektriciteit] elektrische schok

Moderator: physicalattraction

Berichten: 169

[Elektriciteit] elektrische schok

Hoi,

ik vroeg me laatst af welke elementen precies de hevigheid van een elektrische schok bepalen. Het meest voor de hand liggende antwoord lijkt op het eerste gezicht: de stroom. Want de stroom (bewegende elektronen) zorgt ervoor dat spieren samentrekken etc. en hoe meer stroom er door je lichaam vloeit, hoe groter de elektrische schok zal zijn die je voelt.

Maar... dan denk ik terug aan een klassiek experimentje waarbij men een 6V batterijtje in serie zet met een schakelaar en vervolgens aansluit op een transfo. Als men dan de schakelaar aan- of uitzet, krijgt men even wisselspanning en doordat de spanning omhoog getransformeerd wordt naar -laat ons zeggen- 220 volt, krijg je een vrij hevige schok ondanks dat er maar weinig stroom door je lichaam gaat, want dit experiment is volledig veilig! Het batterijtje kan immers nooit genoeg stroom leveren om gevaarlijk te zijn...

Hieruit kan ik alleen maar concluderen dat er zowel invloeden van de stroom als invloeden van de spanning zijn die de hevigheid van een elektrische schok bepalen. Klopt dit zo ongeveer? :) :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Elektriciteit] elektrische schok

Het batterijtje kan immers nooit genoeg stroom leveren om gevaarlijk te zijn...
Meer dan zat hoor. Een tiental milliamperes op de juist plaats kan genoeg zijn. Of jouw experimentje echt altijd veilig is durf ik niet te garanderen. Ik denk dat die "veiligheid" op zijn best geboden wordt door de zeer korte duur van de stoot. Spanning is volgens de wet van Ohm nodig om door een bepaalde weerstand een bepaalde stroomsterkte te krijgen. Jij voert in je experiment de spanning op, "naar -laat ons zeggen- 220 volt " en daarmee ben je dus gelijk, hoe dan ook, net zo gevaarlijk als het lichtnet.

Vergelijkbaar hiermee: 10 seconden in zeewater van 0°C overleef je wel, 1 minuut misschien nog nét, 10 minuten niet meer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Elektriciteit] elektrische schok

Als Engels geen probleem is, vind je hier meer informatie.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 169

Re: [Elektriciteit] elektrische schok

Ah ja, de frequentie speelt ook een rol... En de duur uiteraard ook.

Maar een batterijtje kan toch maar enkele milliampères leveren hoor + de duur is enorm kort bij dit experimentje.. Denk je werkelijk dat het zo levensgevaarlijk is? :)

Melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Elektriciteit] elektrische schok

Zolang er geen gesloten kring is, kan een hoge spanning niet veel kwaad (maar je moet jezelf niet gaan 'aarden' :) ), maar een kleine stroom kan voor bepaalde functies in je lichaam al fataal zijn, ja.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] elektrische schok

(maar je moet jezelf niet gaan 'aarden' :) ),
Als het betreffende spanningscircuit niet aan aarde ligt maakt het helemaal niks uit of je zelf wel of niet geaard bent.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Elektriciteit] elektrische schok

Maar een batterijtje kan toch maar enkele milliampères leveren


Laat een waterstroom van 5 L/s door een buisje stromen met een doorsnee van 5 cm dan heeft dat water een snelheid van ongeveer 2,5 m/s. Stelt niks voor, als de buis open is zie je een dikke straal water uit betrekkelijk vriendelijk uit die pijp vloeien, heel onschuldig.

Neem nou je buis 100 m lang, nog steeds onschuldig. Daar zit dan ongeveer 250 kg water in, met een snelheid van 2,5 m/s. Gooi nou met een klap de kraan dicht.

Nou moet ineens de volle 250 kg water afremmen tot 0 m/s, vrijwel zonder kreukelzone. En dan krijg je die enorme klap (waterslag)die dikke pijpleidingen doet scheuren.

Iets dergelijks gebeurt met elektrische stromen ook. Het is door het ineens abrupt onderbreken van een stroom door een stel spoelen dat je een behoorlijke stoot kunt uitdelen. Krachtig, maar kort. En het is die zeer korte duur die de schade beperkt. Schrikdraden werken met kilovolts, maar slechts hele korte pulsjes, waarvan bovendien de stroomsterkte wordt begrensd tot soms maar enkele tienden van milliampers.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] elektrische schok

Maar een batterijtje kan toch maar enkele milliampères leveren
Ik zou zeggen, test het eens. Neem een penlight batterijtje en sluit het kort met een amperemeter. Ik zou het meetbereik voor de zekerheid maar op 10A zetten.

Ik heb ook wel eens gemeten aan de batterijen in een digitale camera. Op het moment dat de flitser staat op te laden leveren de batterijen ruim 2A.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Elektriciteit] elektrische schok

TD! schreef:(maar je moet jezelf niet gaan 'aarden' :) ),
Als het betreffende spanningscircuit niet aan aarde ligt maakt het helemaal niks uit of je zelf wel of niet geaard bent.
Wat ik bedoel: als jij ergens aan een object gaat zitten dat onder hoge spanning staat, moet je niet met je voeten op de aarde blijven staan - meer moet je daar niet achter zoeken, het was maar bij wijze van voorbeeld (cfr. het 'hangen' aan een elektriciteitskabel).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 582

Re: [Elektriciteit] elektrische schok

De trafo bouwt een magn.veld op tijdens het aansluiten van de bat.

Als je plots de stroom onderbreekt valt het veld weg en genereerd daardoor een hoge spanning in de spoel.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Elektriciteit] elektrische schok

Maar... dan denk ik terug aan een klassiek experimentje waarbij men een 6V batterijtje in serie zet met een schakelaar en vervolgens aansluit op een transfo. Als men dan de schakelaar aan- of uitzet, krijgt men even wisselspanning en doordat de spanning omhoog getransformeerd wordt naar -laat ons zeggen- 220 volt, krijg je een vrij hevige schok ondanks dat er maar weinig stroom door je lichaam gaat, want dit experiment is volledig veilig!
Stom experiment!

Ik heb laatst een enorme opdonder gekregen van een enkele 24Vdc spoel die ik vasthad toen de spanning werdt uitgeschakeld (dat was niet zo snugger). Let wel: een spoel, geen trafo!

24V is een "veilige" spanning maar kan ook levensgevaarlijke pieken genereren.

(de spoel in kwestie was een 25VA spoeltje in een elektrische koppeling)

Berichten: 169

Re: [Elektriciteit] elektrische schok

Ja, maar omgekeerd ook, duizenden volts kunnen ongevaarlijk zijn, als de stroom maar klein genoeg is... :wink:

Ik denk niet dat er ook maar iets gevaarlijk is aan dit experiment, het blijft tenslotte maar een batterijtje. Op wikipedia vind je trouwens ook dit:

"Een kleine elektrische stroom, bijvoorbeeld afkomstig vanaf een batterij, is ongevaarlijk. Andere spanningsbronnen met in principe onbeperkte ladingstoevoer - zoals het lichtnet - worden boven 42 volt als levensgevaarlijk beschouwd."

Ook heb ik het hier niet over een 9V batterij, maar een klein AA'tje of iets dergelijks...

Melissa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Elektriciteit] elektrische schok

"Een kleine elektrische stroom, bijvoorbeeld afkomstig vanaf een batterij, is ongevaarlijk.
Vergeet even niet dat de stroom eigenlijk niet uit je batterij komt, maar uit die afgeschakelde spoel. Dus bovenstaande uitspraak is niet van toepassing. De waterstroom die ik beschreef als voorbeeld is ongevaarlijk. Maar als je ze ineens stilgooit, ontstaan enorm hoge drukken.

Of Melissa's experiment veilig is of niet is niet te beredeneren op basis van de gebruikte batterij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Elektriciteit] elektrische schok

Melissa schreef:Op wikipedia vind je trouwens ook dit:  

"Een kleine elektrische stroom, bijvoorbeeld afkomstig vanaf een batterij, is ongevaarlijk.
Het gaat hier niet om de batterij, maar om de trafo die je wilt gebruiken. Spoelen gedragen zich niet als een batterij met een constante opbrengst, zie het bericht van GJ_

Wat betreft welke stroom dodelijk is: daar is vrij recent een topic over geweest, dus gebruik de zoek-funcitie van het forum even =)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 8

Re: [Elektriciteit] elektrische schok

Vergelijkbaar hiermee: 10 seconden in zeewater van 0°C overleef je wel, 1 minuut misschien nog nét, 10 minuten niet meer.
Hier speelt nog een andere factor een rol bij wat overleven betreft. :)

Bij onderkoeling werken organen trager en verbruiken veel minder zuurstof waardoor het lichaam iets langer doet met de nog aan wezige zuurstof.

Een reanimatie bij een drenkeling die zwaar onderkoeld is, waarvan een gegeven is dat hij bij wijze van spreken 15 minuten onder het ijs heeft gelegen maakt een redelijke kans.

Maar dat even off topic. :wink:

Reageer