Even en oneven reële functies.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 609

Even en oneven re

Beste studenten, docenten

Hoe weet je dat een functie niet oneven of even is en hoe kan je dat zien. Ik pas telkens de formule toe om te kunnen bepalen van een even on even functie maar hoe zie je nu dat die functie geen van beiden heeft. Een rekenmachine mag je niet gebruiken.

Graag met een voorbeeld

Bij voorbaad dank

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Even en oneven re

Even:f(-x)=f(x)

Oneven:f(-x)=-f(x)

Maar als ge niet moogt rekenen dan weet ik het niet. :)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Even en oneven re

Controleer beide voorwaarden van kotje: als ze allebei niet gelden is de functie noch even, noch oneven.

Meetkundig: even functies zijn symmetrisch tov de y-as, oneven functies tov de oorsprong.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Even en oneven re

Als het moet door naar de functie te kijken i.p.v. zomaar wat waarden uit te proberen, kun je het wellicht aan de functiesamenstelling zien.

Voorbeelden van even functies zijn:

- verheffen tot even machten

- cos

- absolute waarde |x|

Voorbeelden van oneven functies:

- verheffen tot oneven machten (ook oneven)

- sin

- tan

Samenstellingen van even functies, bijvoorbeeld cos(x4), zijn ook weer even, net zoals samenstellingen van oneven functies, bijvoorbeeld sin(x3) oneven zijn.

Samenstellingen van even en oneven functies zijn even, bijvoorbeeld tan|x| of (cos(x))3.

Verder is de inverse van een oneven functie ook weer oneven (voor zover van toepassing qua domein), zoals \(\sqrt[3]{x}\) (de inverse van x3) of arcsin of arctan.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Even en oneven re

Stefke29 schreef:Beste studenten, docenten

Hoe weet je dat een functie niet oneven of even is en hoe kan je dat zien. Ik pas telkens de formule toe om te kunnen bepalen van een even on even functie maar hoe zie je nu dat die functie geen van beiden heeft. Een rekenmachine mag je niet gebruiken.

Graag met een voorbeeld

Bij voorbaad dank
kleine verbetering: het moet zijn 'voorbaat'

Geef eens vb van functies die je bekeken hebt!

Reageer