De kracht van een lawinepijl.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

De kracht van een lawinepijl.

Ik weet niet of ik deze vraag hier wel mag stellen. Maar ik vraag niets over het maken of kopen van vuurwerk of andere explosieven, dus ik hoop dat ik hiermee niet de regels overtreed.

Ik vraag me af hoe hoog kan de druk oplopen in een lawinepijl in bar?

Waarom stel ik deze vraag, nou ik heb een keer in een krant een keer een artikel gelezen over de gevaren van (illegaal)vuurwerk. Ze hadden daar de kracht gemeten van een simpele groene strijker. Het bleek dat de druk in zo'n groene strijker kan oplopen tot meer dan 100bar, in een heel kort tijdsbestek. Maar bij een lawinepijl moet de druk natuurlijk nog veel groter zijn, mijn vraag is hoe hoog kan de druk in een lawinepijl oplopen?

En hoe hoog kan de druk in een rotje oplopen, ik bedoel dan een gewoon rotje zoals een astronaut, daar zal de druk natuurlijk wel veel minder in zijn. Maar hoeveel bar kan dat dan zijn?

Dus ik vraag hierbij niets over het maken of kopen van vuurwerk, ik weet dat ik dat niet mag vragen, dus daarom doe ik dat niet. Ik vraag hier alleen om het mechanisme hierachter, zoals kracht en druk.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: De kracht van een lawinepijl.

9mm Parabellum, High Pressure bullit. Dus voor een 9mm pistool loopt de druk op tot:

Chamber pressure:

3600 ± 150 bar (52,215 ± 2,175 psi)

Dat is dus al een flinke druk. In een lawinepijn wordt waarschijnlijk geen buskruit gebuikt zoals in een patroon van een pistool. Maar kxxxt en mxxxr (ik mag de stoffen niet noemen). Dit is een krachtiger explosief, en natuurlijk zit er ook flink wat meer in.

Het is zo dat een lawinepijl niet uit metaal is gemaakt maar uit karton of iets dergelijks, dus het is maar de vraag hoe hoog de druk oploopt.

Mischien dat je bij www.google.nl wat informatie kan vinden over dit onderwerp.

Berichten: 416

Re: De kracht van een lawinepijl.

Bro schreef:9mm Parabellum, High Pressure bullit. Dus voor een 9mm pistool loopt de druk op tot:

Chamber pressure:

3600 ± 150 bar (52,215 ± 2,175 psi)

Dat is dus al een flinke druk. In een lawinepijn wordt waarschijnlijk geen buskruit gebuikt zoals in een patroon van een pistool. Maar kxxxt en mxxxr (ik mag de stoffen niet noemen). Dit is een krachtiger explosief, en natuurlijk zit er ook flink wat meer in.

Het is zo dat een lawinepijl niet uit metaal is gemaakt maar uit karton of iets dergelijks, dus het is maar de vraag hoe hoog de druk oploopt.

Mischien dat je bij www.google.nl wat informatie kan vinden over dit onderwerp.
Die 3600bar is inderdaad een heel hoge druk, wat in een 9mm high pressure bullet pistool oploopt. Maar dan zal de kogel ook wel heel snel moeten gaan. Kan iemand mij vertellen hoe snel zo'n kogel dan gaat?

Als ik dit zo lees over die lawinepijl, dan moet die druk van 3600bar maar een lachertje zijn. (Ik vraag ook geen stoffen of samenstelling van het kruit dat erin zit).

Toch heb ik veel pogingen gedaan om te vragen hoeveel druk er bij zo'n explosie vrijkomt, ook op google, maar daa kan ik niets vinden. En ik heb de vraag zelfs gesteld aan het TNO, maar daar nemen ze niet de moeite om de vraag in behandeling te nemen, ondanks dat ik meerdere pogingen gewaagd heb, iets wat ik niet netjes vind van TNO.

Okee dat een lawinepijl van karton is, dan kan de druk nog wel heel hoog worden, als het kruit dat erin zit een zeer snelle drukstrijging geeft. Bovendien als zo'n lawinepijl van metaal gemaakt zou zijn zo die gemakkelijk uit elkaar spatten. Ik heb trouwens wel eens een keer gelezen dat de druk in een lawinepijl , althans in sommige lawinepijlen nog hoger kan worden dan in een handgranaat.

Re: De kracht van een lawinepijl.

De 'lawine' pijlen waar jij over spreekt zijn overigens niet dezelfde als de pijlen waar men daadwerkelijk lawines mee opwekt ,die bevatten namelijk High explosives . De vuurwerk lawine pijlen bevatten een mengsel van 2 (de betere ) of 3 stoffen (ongeveer 30 gram ) . Wat betreft druk kom je wel uit op meer dan 5 kilobar. Bij deze reactie komt echter nauwelijks gas vrij ,de ingrediënten zijn slechts tijdelijk gasvormig . Bij buskruit is dit anders ,daar ontstaat wel gas ( 1 liter per gram BP ongeveer)

Berichten: 416

Re: De kracht van een lawinepijl.

De 'lawine' pijlen waar jij over spreekt zijn overigens niet dezelfde als de pijlen waar men daadwerkelijk lawines mee opwekt ,die bevatten namelijk High explosives .  De vuurwerk lawine pijlen bevatten een mengsel van 2 (de betere )  of 3 stoffen (ongeveer 30 gram )  .  Wat betreft druk kom je wel uit op meer dan 5 kilobar.   Bij deze reactie komt echter nauwelijks gas vrij ,de ingrediënten zijn slechts tijdelijk gasvormig . Bij buskruit is dit anders ,daar ontstaat wel gas ( 1 liter per gram BP ongeveer)


5kilobar dat is zo'n 5.000bar. Klopt, bij lawinepijlen zijn er nogal wat soorten. Zo zijn er lawinepijlen die niet zo veel kracht hebben (nep) als lawinepijlen van de zwaarste kwaliteit, die meer kracht hebben dan een handgranaat (ik zal geen soorten lawinepijlen hier noemen, want dat mag denk ik niet). Dus bij de zwaarste categorie zal de druk nog wel veel hoger zijn of is dat niet zo?

En bij die lawinepijlen die gebruikt worden om lawines mee op te wekken hoe hoog kan daar de drukstijging in worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: De kracht van een lawinepijl.

De 'lawine' pijlen waar jij over spreekt zijn overigens niet dezelfde als de pijlen waar men daadwerkelijk lawines mee opwekt
Dat is de grootste onzin, om lawines op te wekken worden geen pijlen gebruikt omdat die oa. te onnoukeurig zijn.

Lawines worden opgewekt door "bommetjes" uit een helicopter te droppen op de plaats waar de lawine moet worden opgewekt.
In een lawinepijn wordt waarschijnlijk geen buskruit gebuikt zoals in een patroon van een pistool.
In moderne pistolen word geen buskruit meer gebruikt maar nitrocellulose ( gun cotton )

Dat brand veel sneller als buskruit en het geeft geen aanslag op de loop.
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Re: De kracht van een lawinepijl.

bij ons gaan ze altijd lawinepijlen in de grond steken.... dan gaan de glazen we trillen

Reageer