Batterijen en gebruikstemperaturen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4.502

Batterijen en gebruikstemperaturen

Sinds een jaar gebruik ik een buitensensor voor opnemen van temperatuur en drukcondities atmosfeer,werkt goed bij temperaturen boven ca.5 graden celcius,zodra die lager worden ener een paar grden vorst optreedt weigert het opnamestation buiten dienst.

Deze zomer met voorjaar zijn de weergaves op nog steeds 2 batterijen goed.

Ik stuurde bij het optreden van de storing ( ca.febr.2006)een vraag naar Duracell,maar kreeg geen antwoord;telefonisch werd ik ook met een nietszeggend antwoord "afgepoeierd".

Het volgende verhaal ging dus naar Duracell en ik zou graag weten wat het probleem is!

Hallo,



Ik gebruik sinds een half jaar een systeem weerstation met een buiten unit,die buitentemperatuur en "weersvoorspelling"doorgeeft aan het binnensetje,dat ook binnentemp,luchtvochtigheid binnen en water-en maanstanden luchtdrukwisselin en tempwisseling en tijd aangeeft.

Beide op 2 x 1,5 volt batterijen;laatste gebruikte Duracell AA LR6-MN 1500.

Wrs door koude (vannacht -5gr.C) geen buitenweergave meer ,hoewel ik er een week geleden nieuwe batterijen in deed en daar voor de wisselperiode minimaal 6-7 weken was.

Toen ik het buitenapp.naar binnenhaalde,waren de batterijen goed geladen en gaven weer temperatuur door wegens hogere binnentemp.+18 gr,C.

Welke batterijen zijn het meest geschikt;de gebruikte Duracell zouden volgens Internetinfo een gebruikstemperatuur hebben van -20 tot +50 Celcius graden.

Graag antwoord !

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Batterijen en gebruikstemperaturen

Die batterijen zullen bij lage temperaturen niet heel blij zijn. Bij -5 graden zou je nog niet zoveel moeten kunnen merken. Zou het aan een schakeling in je weersstation kunnen zitten? Heb je al geprobeerd die batterijen in een ander apparaat bij dezelfde temperatuur te stoppen. Als de batterijen het dan wel doen, dan weet je dat het dus aan je weersstation moet liggen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: Batterijen en gebruikstemperaturen

Dat het aan het station zelf zou kunnen liggen is ook mogelijk,je ziet in mijn email aan Duracell,dat wanneer het toestel van buiten naar binnen wordt gehaald,het wel functionneert.Maar dan nog zou het aan de batterijen kunnen liggen,die bij koude niet werken.

Ik trachtte contact te krijgen met de producent van het toestel;kreeg als reactie,dat het een reclameding was(gemaakt door derden),dat zij aan een klant hadden gegeven en die gaf het weer aan een golfclub als relatiegeschenk en ik kreeg het van een fam.lid die het ding bij een wedstrijd had gewonnen en mij blij dacht te maken!

Producent dus onvindbaar,mogelijk ergens in het Verre Oosten!

Maar ik zal eens proberen het kunstje opnieuw te doen en de batterijen verplaatsen naar een zaklantaarn,maar dan moet ik eerst de winter afwachten,dan wel de diepvriezer gebruiken.

Ik deed dit wel een keer en het toestel raakte volledig ontregeld herinner ik me nu!

Aanvullende (geadviseerde test,bedankt Wouter M.):

Een zaklantaarn met dezelfde batterijen in een diepvriezer gelegd,gedurende een uur onder een temp.van -20 gr.C.

De lamp brandde-glob.gezien- met een gelijk vermogen,dus Duracell zijn parameters kloppen!(-20 tot +50 gr.C)

Reageer