[wiskunde] Complexe veeltermen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 609

[wiskunde] Complexe veeltermen

Beste docenten, studenten

Ik ben nu bezig met een erg lastig deel van complexe getallen en dat is complexe veeltermen en daar heb ik enkele vragen over omdat het al veel te lang is geleden dat ik nog heb ontbonden van complexe veeltermen in factoren.

1.) Bij het bepalen van nulpunten van complexe veeltermen mag je de techniek toepassen zoals bij de reele getallen en zo neen welke techniek dan wel.

2.) Hoe is de werkwijze weer van de reststelling ? v(x) = (x - c) * Q(x) wat moet je dan ontdekken in de veelterm? Kan je een voorbeeld geven want weet echt niet meer hoe dat gaat.

3.) Bij de ontbinding van een complexe veelterm in factoren mag je nog steeds de technieken toepassen bij de reele getallen of moet je die speciale regel toepassen die van d'Alembert ze staat erg theoretisch uitgelegd in onze cursus maar geen uitgewerkt voorbeeld dat je kan zien hoe die werkwijze werkt snap ze echt niet zo goed. Graag een voorbeeld daarvan.

4.) We hebben samen in de klas een oefening gemaakt maar heeft nooit uitgelegd hoe hij die nulpunten berekend: a, b, c, p, q, r en de Q(x) en R(x)

Kan je dat eens uitleggen vanuit mijn voorbeeld en hoe kan ik hier een matrix toepassen?

Afbeelding

5.) Als je een complexe veelterm krijgt hoe kan ik weten wat de delers zijn , meestal moet je kijken naar de veelterm van de nulde graad zegt men klopt dat of is daar een betere methode voor?

Vb : W(x) = (x - a) (gr(W) = 1))

V(x) = (x - a) * Q(x) + R

3x^5 + 3x^4 - 9x^3 + 7x^2 - 11x + 17 =

(x - 3) (ax^4 + bx^3 + cx^2 + dx + e) + R

Hoe komt men aan die (x - 3) welke techniek heeft men gebruikt?

= ax^5 + bx^4 + cx^3 + dx^2 + cx

= 3ax^4 + 3bx^3 - 3cx^2 - 3dx - 3e + R

2 = a ==> a = 2

3 = b - 3a ==> b = 9

-9 = c - 3b ==> c = 18

7 = d - 3c ==> d = 61

-11 = c - 3d ==> e = 17b

17 = R - 3e ==> R = 533

Wat doet men hier want ben hier ook niet echt mee welke stappen ze hier doen?

Ja complexe getallen das het moelijkste wat er is.

Alle hulp van de complexe getallen zou erg welkom zijn heb examen wiskunde I dinsdag en wil geslaagd zijn dank zij jullie is daar grote kans toe.

Ik probeer zeker feedback te geven maar zit niet ganse dagen op die computer moet ook studeren voor die examens want heb er 5 al twee afgelegd en wiskunde II ben ik geslaagd.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [wiskunde] Complexe veeltermen

Lees je pb's.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 609

Re: [wiskunde] Complexe veeltermen

Heb daar geen boodschap aan

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] Complexe veeltermen

Stefke29 schreef:Beste docenten, studenten

Ik ben nu bezig met een erg lastig deel van complexe getallen en dat is complexe veeltermen en daar heb ik enkele vragen over omdat het al veel te lang is geleden dat ik nog heb ontbonden van complexe veeltermen in factoren.

1.) Bij het bepalen van nulpunten van complexe veeltermen mag je de techniek toepassen zoals bij de reele getallen en zo neen welke techniek dan wel.  

2.) Hoe is de werkwijze weer van de reststelling ? v(x) = (x - c) * Q(x) wat moet je dan ontdekken in de veelterm? Kan je een voorbeeld geven want weet echt niet meer hoe dat gaat.

3.) Bij de ontbinding van een complexe veelterm in factoren mag je nog steeds de technieken toepassen bij de reele getallen of moet je die speciale regel toepassen  die van d'Alembert ze staat erg theoretisch uitgelegd in onze cursus maar geen uitgewerkt voorbeeld dat je kan zien hoe die werkwijze werkt snap ze echt niet zo goed. Graag een voorbeeld daarvan.

4.) We hebben samen in de klas een oefening gemaakt maar heeft nooit uitgelegd hoe hij die nulpunten berekend: a, b, c, p, q, r en de Q(x) en R(x)

Kan je dat eens uitleggen vanuit mijn voorbeeld en hoe kan ik hier een matrix toepassen?

5.) Als je een complexe veelterm krijgt hoe kan ik weten wat de delers zijn , meestal moet je kijken naar de veelterm van de nulde graad zegt men klopt dat of is daar een betere methode voor?

Vb : W(x) = (x - a) (gr(W) = 1))

V(x) = (x - a) * Q(x) + R

3x^5 + 3x^4 - 9x^3 + 7x^2 - 11x + 17 =  

(x - 3) (ax^4 + bx^3 + cx^2 + dx + e) + R

Hoe komt men aan die (x - 3) welke techniek heeft men gebruikt?

= ax^5 + bx^4 + cx^3 + dx^2 + cx

= 3ax^4 + 3bx^3 - 3cx^2 - 3dx - 3e + R

  2 = a               ==> a = 2

  3 = b - 3a        ==> b = 9

 -9 = c - 3b        ==> c = 18

  7 = d - 3c        ==> d = 61

-11 = c - 3d        ==> e = 17b

17 = R - 3e       ==>  R = 533

Wat doet men hier want ben hier ook niet echt mee welke stappen ze hier doen?

Ja complexe getallen das het moelijkste wat er is.

Alle hulp van de complexe getallen zou erg welkom zijn heb examen wiskunde I dinsdag en wil geslaagd zijn dank zij jullie is daar grote kans toe.

Ik probeer zeker feedback te geven maar zit niet ganse dagen op die computer moet ook studeren voor die examens want heb er 5 al twee afgelegd en wiskunde II ben ik geslaagd.
Als h(x)=f(x)*g(x)+r(x) met h, f en g gegeven kan r berekend worden enz.

Als r(x)=0 volgt dat f en g delers zijn van h.

Je vraagt: hoe komt men aan x-3 in de opgave? Dat moet welhaast gegeven zijn of x-3 is deler van h en dus moet r(x) dan 0 zijn!

Je vraagt: Hoe is de werkwijze weer van de reststelling ? v(x) = (x - c) * Q(x) wat moet je dan ontdekken in de veelterm? Kan je een voorbeeld geven want weet echt niet meer hoe dat gaat?

Als x=c is het rechterlid 0 dus ook v©=0, c is dus een opl van v.

Vb x^3-3x^2+4x-2=(x-1)(x^2-2x+2)

x=1 is een opl van het linkerlid (gewoon proberen), dan is x-1 een deler van het linkerlid en dan is r(1)=0 (zie boven)

x=2 is geen opl dus:

x^3-3x^2+4x-2=(x-2)(x^2-x+2)+2 je ziet r(x)=r(2)=2.

Gefeliciteerd met wiskunde II!!!

Berichten: 609

Re: [wiskunde] Complexe veeltermen

Ga je eens die opgave uitwerken en hoe stel ik die matrix op

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] Complexe veeltermen

Stefke29 schreef:5.) Als je een complexe veelterm krijgt hoe kan ik weten wat de delers zijn , meestal moet je kijken naar de veelterm van de nulde graad zegt men klopt dat of is daar een betere methode voor?

Vb : W(x) = (x - a) (gr(W) = 1))

V(x) = (x - a) * Q(x) + R

3x^5 + 3x^4 - 9x^3 + 7x^2 - 11x + 17 =  

(x - 3) (ax^4 + bx^3 + cx^2 + dx + e) + R

Hoe komt men aan die (x - 3) welke techniek heeft men gebruikt?

= ax^5 + bx^4 + cx^3 + dx^2 + cx

= 3ax^4 + 3bx^3 - 3cx^2 - 3dx - 3e + R

  2 = a               ==> a = 2

  3 = b - 3a        ==> b = 9

 -9 = c - 3b        ==> c = 18

  7 = d - 3c        ==> d = 61

-11 = c - 3d        ==> e = 17b

17 = R - 3e       ==>  R = 533

Wat doet men hier want ben hier ook niet echt mee welke stappen ze hier doen?

Ja complexe getallen das het moelijkste wat er is.

Alle hulp van de complexe getallen zou erg welkom zijn heb examen wiskunde I dinsdag en wil geslaagd zijn dank zij jullie is daar grote kans toe.

Ik probeer zeker feedback te geven maar zit niet ganse dagen op die computer moet ook studeren voor die examens want heb er 5 al twee afgelegd en wiskunde II ben ik geslaagd.
Dit vb heb ik al aangestipt. Die x-3 moet gegeven zijn.

Omdat x-3 graad 1 heeft is R een constante. Als je R wilt berekenen moet je (gewoon) x=3 invullen. Als je van (ax^4 + bx^3 + cx^2 + dx + e) de coëff wilt bepalen, moet je haakjes wegwerken en rangschikken naar machten van x(zie het vb van 'Hestertje' wat ik gedeeltelijk heb uitgewerkt).

Berichten: 609

Re: [wiskunde] Complexe veeltermen

Hoe krijg ik dat nu in een stelsel want ik krijg het niet voor elkaar hoor, je hebt de onbekenden a, b, c, p, q, r maar je moet ook het Q(x) en R(x) weten.

Kan je mij dat eens voordoen, als ik hier één voorbeeld ziet dat ga ik er verder mee geraken en ze gaan zo ene vragen op het examen en wil het kunnen

Steven

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [wiskunde] Complexe veeltermen

Heb daar geen boodschap aan
Pardon? Als een moderator of het beheer je vragen je pb's te lezen, is dat niet voor niks. Jij behoort dat dan ook te doen, maar in plaats daarvan zeg je dat je ons negeert.

Dit is niet de manier waarop wij met elkaar omgaan. Ik raad je ten zeerste aan je PB's te lezen.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 609

Re: [wiskunde] Complexe veeltermen

wat zijn pb's

Berichten: 503

Re: [wiskunde] Complexe veeltermen

pb= privé bericht

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [wiskunde] Complexe veeltermen

prive berichten. Je hebt bovenaan, net onder de banner, een kopje "je hebt .. berichten"
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 609

Re: [wiskunde] Complexe veeltermen

het lukt mij niet die oefening op te lossen krijg hem niet in een stelsel of een matrix kan mij iemand daarin helpen a.u.b.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] Complexe veeltermen

Stefke29 schreef:Hoe krijg ik dat nu in een stelsel want ik krijg het niet voor elkaar hoor, je hebt de onbekenden a, b, c, p, q, r maar je moet ook het Q(x) en R(x) weten.

Kan je mij dat eens voordoen, als ik hier één voorbeeld ziet dat ga ik er verder mee geraken en ze gaan zo ene vragen op het examen en wil het kunnen

Steven
\(3x^5+3x^4-9x^3+7x^2-11x+7=(x-3)(ax^4+bx^3+cx^2+dx+e)+R\)
(1)
\(3x^5+3x^4-9x^3+7x^2-11x+7=ax^5+(b-3a)x^4+(c-3b)x^3+(d-3c)x^2+(e-3d)x+R-3e\)
(2)

Tussen (1) en (2) zit nog een (bewerkings-) stap, die heb in de vorige post omschreven met 'haakjes wegwerken'. Doe dat zelf!

Nu nog een belangrijke kwestie: in het linkerlid staan coëff die niet allemaal overeenstemmen met de bewerkingen daaronder. Controleer dat even en laat het weten!

Opm: wat heeft dit van doen met complexe veeltermen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [wiskunde] Complexe veeltermen

Opm: wat heeft dit van doen met complexe veeltermen?
Volgens mij bedoelt hij 'ingewikkeld' of 'moeilijke'. Complex is hier eigenlijk wel een verkeerde woordkeuze [rr]

Volgens het woordenboek:

com·plex (bn.)

samengesteld en ingewikkeld

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] Complexe veeltermen

Safe schreef:Opm: wat heeft dit van doen met complexe veeltermen?
Volgens mij bedoelt hij 'ingewikkeld' of 'moeilijke'. Complex is hier eigenlijk wel een verkeerde woordkeuze [rr]

Volgens het woordenboek:

com·plex (bn.)

samengesteld en ingewikkeld
Bedankt voor deze verrassende suggestie, maar ik wil het wel graag van Steven weten!

Reageer