[chemie] isomeren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 6

[chemie] isomeren

Ik heb een aantal vraagjes over isomeren die ik niet terug kan vinden op wikipedia of in mijn boeken. Ik weet dat het misschien een beetje veel gevraagd is, maar ik hoop echt dat iemand me hierbij kan helpen want ik kom hier echt niet uit. Ik snap het hele principe niet geloof ik. Er zal wel iets van logica inzitten, maar ik heb nooit chemie gehad dus is het nog niet allemaal even begrijpelijk.

Alvast bedankt:

1: Geef de plaatsisomeren van 2-chloorpropaan (ik dacht dat dat er maar 1 is, maar ik weet niet welke)

2: Geef het kleinste alkaan waar een C in voorkomt dat slechts 1 H bindt.

Is dit broomethaan?

3: Geef een plaats- en een functie-isomeer van 2-pentanol

4: Geef de isomeren van C4H10O

5: Geef de alkanen die geen isomeren hebben

6: Schrijf voor de volgende brutoformules een aantal (*) structuurisomeren

a) C6H14 (5)

b) C4H8 (4)

c) C3H6O (zonder ethers : 3)[/tex]

[Edit mod Wouter_Masselink: Tagfix]

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: [chemie] isomeren

1. 1-chloorpropaan

2. in broomethaan komen 2 C's voor waarvan er eentje 3 H's bindt en de ander 2 H's, dus dat is het antwoord niet.

Ik zou zeggen ethyn.

3. een plaatsisomeer is 1-pentanol of 3-pentanol

een functie-isomeer is methoxy-butaan

4. butaan-1-ol, butaan-2-ol, ethoxy-ethaan, methoxy-propaan, methoxy-methyl-ethaan, ethylpropaan-1-ol, ethylpropaan-2-ol

5. er zijn er wel meerdere. Een voorbeeld is CH4 (methaan)

6a. hexaan, 1-methylpentaan, 2-methylpentaan, 3-methyl-pentaan, 2,2-dimethylbutaan, 2,3-dimethylbutaan

6b. 1-buteen, 2-buteen, methylpropeen, butanol

6c. cyclopropanol, propeen-1-ol, propeen-2-ol, propeen-3-ol (is een antwoord meer dan gevraagd)

N.B. ik heb niet al die structuurformules getekend. Het zijn er namelijk nog al wat. Maar als je van een aantal wil weten hoe ze eruit zien, vraag het dan gerust, dan teken ik hem wel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [chemie] isomeren

2. in broomethaan komen 2 C's voor waarvan er eentje 3 H's bindt en de ander 2 H's, dus dat is het antwoord niet.  

Ik zou zeggen ethyn.
Is een alkyn nog wel een alkaan?

trichloormethaan anders een kandidaat?
N.B. ik heb niet al die structuurformules getekend. Het zijn er namelijk nog al wat. Maar als je van een aantal wil weten hoe ze eruit zien, vraag het dan gerust, dan teken ik hem wel.
Veel zijn wel op internet te vinden via de afbeeldingenzoeker van google: (engelse naam ingeven helpt)

http://www.biosite.dk/leksikon/images/ethyn.gif

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: [chemie] isomeren

Is een alkyn nog wel een alkaan?
O, niet gezien dat er om een alkaan werd gevraagd. Maar trichloormethaan is ook geen kandidaat, aangezien een alkaan een acyclisch koolwaterstof is zonder functionele groepen.

Dan is metylpropaan denk ik de kleinste.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [chemie] isomeren

Jan van de Velde schreef:Is een alkyn nog wel een alkaan?  

trichloormethaan anders een kandidaat?
Een alkun is geen alkaan. Waar een alkaan voldoet aan de formule CNH2N+2 is dit niet het geval voor een alkyn. Een alkyn voldoet aan de formule CNH2N-2. Voor de volledigheid: een alkeen voldoet aan de formule CNH2N

Trichloormethaan (beter bekend als chloroform) is inderdaad een kandidaat. trifluormethaan en tribroommethaan passen bijvoorbeeld ook heel goed in dit rijtje thuis.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: [chemie] isomeren

Trichloormethaan (evenals trifluormethaan en tribroommethaan) voldoet ook niet aan de formule CNH2N+2

Dus blijft methylpropaan de kleinste.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [chemie] isomeren

aangezien een alkaan een acyclisch koolwaterstof is zonder functionele groepen.  

Dan is methylpropaan denk ik de kleinste.
En dat de brutoformule van alkanen blijft gelden betekent dat de methylgroep geen functionele groep is?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [chemie] isomeren

In de orginele vraagstelling werd er gevraagd om het kleinste alkaan waar een C in voorkomt en dat slechts 1 H bindt. Methylpropaan voldoet hier niet aan.

Afbeelding
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: [chemie] isomeren

In de orginele vraagstelling werd er gevraagd om het kleinste alkaan waar een C in voorkomt en dat slechts 1 H bindt. Methylpropaan voldoet hier niet aan.
Methylpropaan voldoet er wel aan. De middelste C bindt maar aan 1 H.
En dat de brutoformule van alkanen blijft gelden betekent dat de methylgroep geen functionele groep is?
De officiële definitie (van de IUPAC) voor een alkaan staat hier:

http://www.iupac.org/goldbook/A00222.pdf

Berichten: 52

Re: [chemie] isomeren

krollie schreef:Trichloormethaan (evenals trifluormethaan en tribroommethaan) voldoet ook niet aan de formule CNH2N+2

Dus blijft methylpropaan de kleinste.


Maar dat is de basis formule van de alkanen, waarom zou trifluormethaan geen alkaan meer zijn?
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Berichten: 704

Re: [chemie] isomeren

als kleinste alkaan zou mijn kandidaat zijn: CHF3, ofteweel trifluormethaan. Fluor vanwege zijn kleine atoomstraal.

De formule voor een alkaan:
\( C_{n}H_{2n+2}\)
geldt alleen voor verzadigde alkanen. Dat is hier duidelijk niet het geval.

Het gaat hier dus om halogeenalkanen. Formule:
\(C_{n}H_{2n + 2 - m}X_{m}\)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [chemie] isomeren

sdekivit schreef:als kleinste alkaan zou mijn kandidaat zijn: CHF3, ofteweel trifluormethaan. Fluor vanwege zijn kleine atoomstraal.

De formule voor een alkaan:
\( C_{n}H_{2n+2}\)
geldt alleen voor verzadigde alkanen. Dat is hier duidelijk niet het geval.  

Het gaat hier dus om halogeenalkanen. Formule:
\(C_{n}H_{2n - m}X_{m}\)
Dat is dan op meerdere punten in tegenspraak met die iupac-definitie waar Krollie naar verwees:

http://www.iupac.org/goldbook/A00222.pdf
alkanes

Acyclic branched or unbranched hydrocarbons having the general formula

CnH2n+2, and therefore consisting entirely of hydrogen atoms and saturated

carbon atoms.

See also cycloalkanes.

1995, 67, 1313

IUPAC Compendium of Chemical Terminology 2nd Edition (1997)
en die term verzadigd (saturated) betekent toch alleen maar "zonder dubbele bindingen"? Dus dat is voor methylpropaan nog steeds het geval lijkt me.

NB: ik ben geen chemicus, ik lees en concludeer alleen maar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 704

Re: [chemie] isomeren

methylpropaan voldoet ook an de formule
\( C_{n}H_{2n+2}\)
hoor. Het is een 'alkaan' : het is een structuurisomeer van de alkaan butaan en daarom heeft dit molecuul dezelfde molecuulformule als butaan. Het achtervoegsel -aan geeft dan ook alleen maar aan dat er geen meervoudige bindingen inzitten.

Bij halogeenalkanen en de verwante structuurisomeren is m H-atomen vervangen door een halogeen, vandaar de formule
\(C_{n}H_{2n+2-m}X_{m}\)
waar X een willekeurig halogeen kan zijn (dit heb ik direct ge-edit, omdat ik zag dat ik de +2 was vergeten bij H)

Uiteraard zijn alkanen alifatisch (geen ringstructuur) Kortommo: totaal in overeenkomst met IUPAC.

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: [chemie] isomeren

De halogeenalkanen vallen volgens de IUPAC definitie niet onder de alkanen, al doet de naam het misschien anders vermoeden. Er staat namelijk letterlijk in de definitie dat alkanen uitsluitend bestaan uit waterstof atomen en verzadigde koolstofatomen. En dus niet uit halogenen.

Methylpropaan blijft voor mij dus de kleinste alkaan met een koolstofatoom dat maar aan 1 waterstofatoom bindt.

Berichten: 704

Re: [chemie] isomeren

krollie schreef:De halogeenalkanen vallen volgens de IUPAC definitie niet onder de alkanen, al doet de naam het misschien anders vermoeden. Er staat namelijk letterlijk in de definitie dat alkanen uitsluitend bestaan uit waterstof atomen en verzadigde koolstofatomen. En dus niet uit halogenen.

Methylpropaan blijft voor mij dus de kleinste alkaan met een koolstofatoom dat maar aan 1 waterstofatoom bindt.


okee, dan noemen we het de alkyl haliden. Dan ga ik met je mee, al worden ze in boeken de halogeenalkanen genoemd.

Reageer